Hvad er det her for en larve?

Har brugt eftermiddagen på at rydde op i nogle reoler i soveværelset. Reolerne har åben bagside og på væggen bag en af de nederste hylder fandt jeg den her fætter:

“Puppen” er 1 cm lang og ca. 2-3 mm i bredden. Den ligner et meget stramt spundet rør lavet af løs og støvet katteunderuld. Den er åben i begge ender og hang vertikalt på væggen.

Larven indeni er næsten hvid i farven, 1-1½ mm bred i enderne. I den ene ende er der en lille mørkebrun plet og i den anden ende en større. Den kan tilsyneladende gå med begge ender og bevæger sig lidt a la en lille målerlarve og trækker puppen med sig med 4-5 mm krop udenfor når den bevæger sig.

Men hvad i alverden er det? Har aldrig set den slags puppe før og jeg vil da ikke tage livet af staklen hvis den nu bliver til en lille sommerfugl eller noget i den stil?

Casper siger at han tror det er en vårfluelarve, men at den burde bare slet ikke være der, for de er altså akvatiske :tihi:
Så mon ikke han tager fejl der…

Hvis du vil skal jeg gerne smide billederne ind på fugleognatur og spørge der? Eller du kan bare oprette en profil derinde og spørge selv :slight_smile: De er altid super med de rigtige svar, der sidder alle eksperterne i DK typisk :slight_smile:

Det er da den meget kendte “too-dusty-larval” :tihi:

Den lever sit liv i det skjulte, og elsker at lave sin puppe i gnu-hår (hvor har du fået dem fra:?)

Undskyld - kunne ikke lade være :klapper:
Jeg har desværre ingen idé om, hvad det er for en fætter.

Det der er med 99% sikkerhed starten på et møl:)
Så hvis du har diverse uldtæpper og lignende tekstiler, vil jeg hurtigst muligt få kræet fjernet og lede efter flere.
Marina

Det der ligner altså en pelsmøl-larve. Ikke et særlig rart insekt at have i huset

Ja lige nøjagtig også min tanke: http://skadedyrskontrol.com/skadedyrsguiden-flyvende-insekter-pelsmoel

Er lige selv stødt på pelsmøllarven via google og ja, den ligner på en prik.

Så fætter lavben ryger i wc’et med det samme og så tror jeg - uden overhovedet at have kigget på det endnu - at det gamle lammeskind i soveværelset ryger til storskrald. Det kunne meget vel være forklaringen på hvorfor jeg har fundet dimsen i lige præcis soveværelset.

Skal også have gennemgået alle missernes pelslegesager, kaninhaler m.m. og så ved jeg hvad jeg skal lave i morgen når jeg kommer hjem fra kursus og der er godt med dagslys - jeg skal have tømt alle hylder i reolerne og se om der sidder flere og hygger sig på min væg.

Andet jeg umiddelbart skal være opmærksom på - udover selvfølgelig at holde et vågent øje med om jeg ser flere larver i andre rum end soveværelset?

Arghhhh hader kryb…hvis det ikke er det ene jeg bliver “hjemsøgt” af så er det det andet :dokdok:

pak dit mel, havregryn og andre fødevarer i papirsposer i plastbøtter! ALT de kan leve af skal pakkes ind i plast- eller metalbøtter!
Jeg HADER møl… der var møl i min lejlighed da jeg flyttede ind - det tog mig 3 måneder før de var udryddet helt, med alt pakket ned… mit lammeskind røg i de gamles superfryser, som kan fryse ned til -36 og ikke bare de almindelige -18, i 14 dage.
men for pokker det er en kamp, hvis de først begynder at flyve - endelig få dem fjernet mens de “bare” er larver…