Hvad er det lige med den torskerogn?

Hjemme hos os, er jeg nok den eneste der gider at spise torskerogn.
Som regel åbner jeg en dåse og spiser selv halvdelen, og så skærer jeg den sidste halvdel over i 2 og giver dem til Bine, skåret i tern, og med et par timers mellemrum, så hun ikke brækker sig, da hun VIRKELIG elsker torskerogn, og spiser til der ikke er mere på tallerknen.

Victor kan ikke lide det.

Nå men jeg har hørt nogle herinde tale godt om torskerogn. Hvad er det der gør det så godt? Tænker lidt om der er mange proteiner i, eller hvad det er?

Oplys mig! :slight_smile:

Jeg ved så ikke hvad det er som er godt ved torskerogn. Det indeholder en masse, som katte aldrig ville finde i naturen, f.eks tang, tomatpure og forskellige slags mel.

Jeg må blive dig svar skyldig.

[quote=Sheer;527925]Det indeholder en masse, som katte aldrig ville finde i naturen, f.eks tang, tomatpure og forskellige slags mel.

[/quote]

Vi giver vidst alle vores katte mange ting, som de ikke selv ville finde i naturen - f.eks. oksekød, lam, kanin, kalkun, kornprodukter samt fisk. Desuden fås kattemad med tang i.

Torskerogn skulle være meget sundt, men kan vidst indeholde for meget tungmetal som f.eks. kviksølv, så derfor dosér varsomt med det. Man kan købe meget rene torskerognsprodukter uden for meget tomat og mel, så kig på dåserne, hvis du vil undgå dette.

[quote=Bamselette;527927]Vi giver vidst alle vores katte mange ting, som de ikke selv ville finde i naturen - f.eks. oksekød, lam, kanin, kalkun, kornprodukter samt fisk. Desuden fås kattemad med tang i.

Torskerogn skulle være meget sundt, men kan vidst indeholde for meget tungmetal som f.eks. kviksølv, så derfor dosér varsomt med det. Man kan købe meget rene torskerognsprodukter uden for meget tomat og mel, så kig på dåserne, hvis du vil undgå dette.[/quote]

Man kan også købe frisk torskerogn hos fiskehandleren, enten kogt eller råt og selv koge det.

I sæsonen køber vi og koger selv jævnligt, kattene elsker det, men får kun ‘små’ smagsprøver/godbider, ikke som fuldt måltid.

Jeg har ladet mig fortælle, at de ikke må få rogn på dåse, men at de derimod godt må få frisk nykogt (eller råt) fra fiskehandleren - der er for mange tilsætningsstoffer i dem på dåse, og dermed en masse ingredienser der er skadelige for katten. Flere varianter indeholder også sukker, og for meget salt.

Ja altså det er nu heller ikke hver dag jeg spiser torskerogn :høhø:
Men når jeg gør, skal hun ikke snydes hehe.

Men jeg læste herinde at mange brugte det til killinger som skulle vænnes til fast føde? Hvorfor det?

Og nu er Bine jo stadigvæk en killing, og hun er en GOD killing, som ikke plager om at komme med ud og handle ind. Dermed undgår jeg en skrigende killing som smider sig på gulvet, foran kølemontren, fordi hun ikke må få Whiskas med sukker, og som tak og belønning for det, får hun derfor torskerogn engang imellem :klapper:

Og ja jeg ved da godt at jeg skyder mig selv i foden. På dén måde lærer hun aldrig selv at købe ind, så jeg ender nok med at skulle købe ind for hende resten ad livet, men det må vi tage med. :blegne:

[quote=Simon;527959]Ja altså det er nu heller ikke hver dag jeg spiser torskerogn :høhø:
Men når jeg gør, skal hun ikke snydes hehe.

Men jeg læste herinde at mange brugte det til killinger som skulle vænnes til fast føde? Hvorfor det?

Og nu er Bine jo stadigvæk en killing, og hun er en GOD killing, som ikke plager om at komme med ud og handle ind. Dermed undgår jeg en skrigende killing som smider sig på gulvet, foran kølemontren, fordi hun ikke må få Whiskas med sukker, og som tak og belønning for det, får hun derfor torskerogn engang imellem :klapper:

Og ja jeg ved da godt at jeg skyder mig selv i foden. På dén måde lærer hun aldrig selv at købe ind, så jeg ender nok med at skulle købe ind for hende resten ad livet, men det må vi tage med. :blegne:[/quote]

:tihi: Hvor er det skønt, at hun er sådan en velopdragen killing, som ikke plager om at komme med ud og handle :lol:
Du er sgi da for sjov :tihi: Kanon indlæg :klapper:

[quote=•~ Rikke ~•;527962]:tihi: Hvor er det skønt, at hun er sådan en velopdragen killing, som ikke plager om at komme med ud og handle :lol:
Du er sgi da for sjov :tihi: Kanon indlæg :klapper:[/quote]

Jamen du kender det jo sikkert. Hver gang jeg går ned i Netto, skal jeg i hvert fald IKKE tage køen ved dyremaden, for der står alle de andre katte-forældre, med små killinger der smider sig på gulvet og hamrer deres små poter ned i jorden, mens de skriger: “HVORFOR(!!!) må jeg ikke få den der! Jeg har aldrig smagt den og den ser bare så GOD ud!! Buhuuu…”

Så hver eneste gang bliver jeg bekræftet i at det er et klogt valg jeg har taget om at lade hende blive hjemme. :høhø:

[quote=Simon;527974]Jamen du kender det jo sikkert. Hver gang jeg går ned i Netto, skal jeg i hvert fald IKKE tage køen ved dyremaden, for der står alle de andre katte-forældre, med små killinger der smider sig på gulvet og hamrer deres små poter ned i jorden, mens de skriger: “HVORFOR(!!!) må jeg ikke få den der! Jeg har aldrig smagt den og den ser bare så GOD ud!! Buhuuu…”

Så hver eneste gang bliver jeg bekræftet i at det er et klogt valg jeg har taget om at lade hende blive hjemme. :høhø:[/quote]

:tihi: Kan lige se det for mig - det ville da være for sjovt at stå i Fakta med 10 miavende katte foran kattemaden :klapper:

Min dyrlæge har lært mig at lave skånekost til katte i forbindelse med f.eks.
sygdom, hvor de kaster meget op. Skånekosten skal ligesom få dem i gang
igen.

Skånekosten er totalt udkogte ris - vi snakker altså her løse ris, der
koges til en tykflydende vællingagtig konsistens og blandes efterfølgende
med torskerogn.

Patienten (den syge kat) bliver så madet med torskerognsrisene på en ske -
og det bliver lappet indenbords :slight_smile:

[quote=Sheer;527925]Jeg ved så ikke hvad det er som er godt ved torskerogn. Det indeholder en masse, som katte aldrig ville finde i naturen, f.eks tang, tomatpure og forskellige slags mel.

[/quote]
Tomatpure i torskerogn?? Det må vist være i børneversionen.

[quote=Simon;527805]
Nå men jeg har hørt nogle herinde tale godt om torskerogn. Hvad er det der gør det så godt? Tænker lidt om der er mange proteiner i, eller hvad det er?

Oplys mig! :)[/quote]
Har ingen forskningsbaseret viden om emnet :stuck_out_tongue: men mon ikke det er fordi, det er skånsomt og proteinrigt?
Det er meget almindeligt at give torskerogn som noget af det første faste føde til killinger. Det har jeg selv brugt til mine kuld, fx blandet op med kaffefløde eller creme fraiche.

Jeg kogte noget frisk torskerogn for nylig, og det var der bestemt også interesse for hos kattene. :ok:

jeg vælger at gå til fiskemanden og købe “den ægte vare” den er ikke fyldt med konserveringsmidler og SALT…
mine nyder rogn kogt med bukser og det hele, gerne med lidt af kogevandet…afkølet naturligvis …det er en god måde at få lidt ekstra væske i kattene også

jeg bruger i det hele taget ikke fiskekonserves til misserne…

men koger gerne et par gange i ugen, enten frisk eller fra frys (lakseportioner)

[quote=Simon;527974]Jamen du kender det jo sikkert. Hver gang jeg går ned i Netto, skal jeg i hvert fald IKKE tage køen ved dyremaden, for der står alle de andre katte-forældre, med små killinger der smider sig på gulvet og hamrer deres små poter ned i jorden, mens de skriger: “HVORFOR(!!!) må jeg ikke få den der! Jeg har aldrig smagt den og den ser bare så GOD ud!! Buhuuu…”

Så hver eneste gang bliver jeg bekræftet i at det er et klogt valg jeg har taget om at lade hende blive hjemme. :høhø:[/quote]
:lol:

Vores killinger starter som regel op på torskerogn og de elsker det. Jeg blander torskerogn og lidt killingemælk sammen til deres første måltid.
Torskerogn er rigtig god skånemad og så er det fyldt med proteiner.
Den lille smule salt der er tilsat i dåsetorskerogn er ikke mere end der findes i det meste tørfoder til katte eller man selv bruger i f.eks vandet når man koger ris eller torskerogn eller fisk :smiley:

Jeg har aldrig kunnet forstå denne saltforskrækkelse. Salt er ikke farligt med mindre der overdoseres og det gør der altså ikke i torskerogn.

Teresa

Tak for en både lærerig og hylende morsom tråd :lol:
Mig, der får stor-kuller (ja, det går helt i fisk…) af hylende, skræppende småbørn, der larmer ud over hele supermarkedet :thumbdown: