for en lille fin sag der voksede omme på skrænten - jeg skulle fjerne ukrudt - den blev stående
Det er en Snerle som er blevet solskoldet…skynd dig få den udryddet…de er ikke sådan at få bugt med
Snerler er da pæne “gør” de noget? (udover at være “ukrudt”) altså er det sådan en lissom … citronmelisse… der overtager alting på rekordtid?
Citronmelisse er vand ved siden af snerler…de er næsten ikke til at få bugt med når man har fået dem ind
Den kommer op i morgen - men smuk er den
Jeg har en citronmelisse…for 4 år siden plantede jeg EN lille potte jeg havde købt i Føtex…nu fylder den 1½ m i længden og det samme i bredden …men midt i er lidt estragon…de har de sødeste lyserøde blomster…citronmelissen er dekorativ, den er grøn til frosten tager den men næste forår, så tager jeg den med hækklipperen…
Snerler er der også…men jeg fjerner dem, de gror for vildt og er grimme synes jeg.
Sådan startede vores citronmelisse osse. Efterhånden tror jeg Manden har fået bugt med det meste af den, men for sørensen da det er en plante med frokraft. Og den spreder sig med … frø vil jeg tro for der gror citronmelisse i fliswefuger og alle mulige steder hvor den med garanti aldrig er blevet plantet L
Enig, den er smuk … den har rødder på flere meter, så sørg for at for så meget op som muligt ellers er den snart overalt i din have
De klatrer op i andre planter og “klamrer sig” til dem. Jeg har nogle små blomstrende buske, som hvert år bliver invaderet af snerler De er næsten umulige at filtre ud igen og grimt ser det ud
Og i den gamle del af min indhegning klatrer de i hegnstråden. Det er et værre pilleri at få dem af hegnet igen, fordi de er så dygtige til at sno sig - og de dermed også bliver hængende, når de visner.
Jeg synes, at de er SÅ fine med de hjerteformede blade - og blomsterne er så smukke.
Den er faktisk smuk, den sætter nogle fine små blomster
Men den er en pestilens og næsten umulig at udrydde. Vi har glæde af kommunens snerler, ligesom vi har glæde af deres brændenælder, vilde brombær, og vildtvoksende kæmpetræer de ikke vil styne på grund af manglende penge. Nåh det var et sidespring.
Husk at følge rødderne på den Lis, dens udspring kan være langt væk fra den lille plante du har fundet der.
Jeg synes altså ikke det ligner en snerle. Den Lis har postet af har jo hjerteformede blade, det har en snerle ikke.
jeg overvejer i stedet om det kunne være en klematis på afveje?
[QUOTE=Eife;1097180]Jeg synes altså ikke det ligner en snerle. Den Lis har postet af har jo hjerteformede blade, det har en snerle ikke.
jeg overvejer i stedet om det kunne være en klematis på afveje?[/QUOTE]
Jeg har gjort op med mig selv jeg tager den op og kommer den i en potte - så får vi se hvad det bliver til. Der kommer sikkert hurtigt gang i den får den bedre betingelser end en solafbrændt skrænt
[QUOTE=Eife;1097180]Jeg synes altså ikke det ligner en snerle. Den Lis har postet af har jo hjerteformede blade, det har en snerle ikke.
jeg overvejer i stedet om det kunne være en klematis på afveje?[/QUOTE]
“Min” snerle ser sådan ud:
Jeg er ret sikker på, det er en gærde snerle Nogle steder beskrives bladene som hjerteformede andre steder som kiler, men jeg tror der findes flere underarter :?
I hegnet ser den sådan ud:
Uanset hvad det er, er den meget invaderende Og så kan blomsterne være nok så fine
(Det var dem, der narrede mig til at lade den blive, da den først begyndte at klatre i hegnet
)
Hmm, ja, det kan jeg godt se. Den er anderledes end de billeder jeg lige fandt ved søgning, når jeg leder efter gærde snerle specifikt…
Men den ligner så også ret meget min klematis ude i haven - og den har jeg da selv købt og plantet, så det er da en af de ting i haven jeg med sikkerhed ved hvad er
Nå, men bliver interessant hvad Lis’s projekt i potten så bliver