Hvad er din kat "afhængig" af?

daffy er mest af alt afhængig af mad og at sove
trixie er total ballade afhænig og så elsker hun en god gang nusning

Ngeru er af vatpinde han går helt i baglås når han ser en…
Manny er STOR fan af mad og sove…
Perle er afhængig af MIG og vådfoder :wink:

Emil: MAD MAD MAD MAD MAD MAD MAD MAD MAD…

Emma: OPMÆRKSOMHED OPMÆRKSOMHED OPMÆRKSOMHED…

:thumbup:

brune : vattere - giv hende en vatpind og hun er i himlen. den bæres som et kødben, apporteres og gemmes
rynke : kyller !
cleo : dåsemad !- og fjerkoste

min gamle diesel : frugt - og laserpointer. og han var helt med på at den kom fra den der dims som mor havde i hånden. han jagtede også ur reflekser og skygger.

MAD og KÆL :slight_smile:

Zuma elsker sine pelsmus, men det skal være dem af kaninskind andet gider han ikke. Så skal de slåes ihjel og skubbes ind under komfuret. Så vræler han højt indtil hans far finder tommelstokken frem og skubber musene ud - sådan kan det fortsætte en hel aften :tihi:
Perle elsker bordtennisbolde - og helst skal de leges med på trægulvet for så larmer de så dejligt, så får den på fuld fart efter bolden igennem hele stuen - også om natten :uha:
Feline elsker bare at blive mavenusset :wehuu:

[quote=Barky;366856]Teddy er fuldstændig syg med min lille laserpind…

Akurart som min gamle kat, kan han kende lyden af dens lille raslende kæde. Om det den så lyder mens han sover i et andet rum er han PLING vågen og kigger på alle vægge og tæpper og overflader efter den forførende og umulige at fange lille røde plet…
Men ak, der er kun 1 tidspunkt hvor han ikke jagter den intensivt… Hvis pletten er på en ilder, så kigger han blot på den, og venter på at den forsvinder fra ilderen, så jagten kan genoptages. :tihi:

Hvad er din kat hooked på?[/quote]

Ikke for at genere dig, men jeg ville være varsom med at lege den leg med en kat, der reagerer som du beskriver her. Jeg har set samme adfærd gå over i en besættelse efter det legetøj, som udløser adfærden.

Min ene kat kan heller ikke tåle leg med snore - jeg opdagede den begyndende besættelse, da hun begyndte at sidde foran skuffen med snoren i og stirre på kommoden - i timevis. Inden da udviste hun den adfærd, som du beskriver her. Jeg har også mødt den i adfærdsbehandlinger flere gange.

Problemet med lasere kan for visse katte være, at de ikke kan tolerere rent psykisk aldrig at fuldende fangsten. De overstimuleres, afslutter aldrig produktionen af stresshormoner - og på sigt giver det et væld af forskellige problemer. Nogle begynder at generalisere adfærden ud på andre ting - fx sollys.

Min kat er forresten ikke helbredt - en gang med en snor ved et uheld, så sidder hun der igen - i månedsvis, selv om jeg aldrig tager snoren op igen og den er smidt ud for 2 år siden. Det Tara har med snore er en patologisk adfærd og den er uheldbredelig.

Så der er god grund til at tænke sig godt om. Om dette gælder din kat ved jeg naturligvis ikke uden at se adfærden, men alle alarmklokker bimlede, da jeg så dit indlæg.

Blot mit pip. Jeg skriver dette i venlighed til dig og din kat - og fordi jeg ved, hvordan det er for en ejer at ende i en patologisk adfærd som man kunne have undgået ved at tænke sig om …

At jagte skygger kan være forstadiet til en begyndende generalisering. Vær godt opmærksom på om katten reelt trives med denne leg - sker skaden kan den ikke rettes op - og stress er skadeligt for alt.

I hvert tilfælde den slags stress som man aldrig får afløb fra…

MVH

[quote=Eife;367109]May var også tosset med den laser-“mus”, dengang jeg havde en… bare en raslen med den kæde fik hende også til at vågne meget. Jeg stoppede dog med at bruge den, da den løb tør for batteri. :ups:
Mht negative effekter så har jeg set dem hos Jako, når Casper har haft gang i hans vaterpas der har sådan en laser. Han leder konstant efter pletten efter den har været der. Så det er ikke et legetøj man skal bruge til ham. May havde dog aldrig et problem med det. Hun vidste godt at lyspletten hang sammen med musen og at den forsvandt når jeg lagde den fra mig. :)[/quote]

Et supergodt indlæg - nogle katte kan nemlig sagtens tåle det - men de der ikke kan bør man lege med på anden vis.

Hjemme hos mig er det kun Tara, der ikke kan tåle den slags. Forskning i adfærden viser at der er tale om en vis genetisk præ-disponering.

mine er hooket på miamor beef jerky…

de vil rende til månen for de godbidder

Tusind tak for dit indlæg Lenshow! :smiley:

Jeg er skam også varsom med at lege den leg, og sørger for at det ikke sker ofte, og aldrig på et fast tidspunkt.

Jeg observerer ham nøje imens. Da jeg (ligesom dig kan jeg høre) også er interesseret i adfærd og ikke vil have ham negativt præget pga mine fejl.
Ligesom Eife skriver om May, så ved han også godt at når jeg ligger den fra mig, så er legen slut, og vi leger en ny leg eller laver noget andet sammen.:slight_smile:

Derudover leger vi mange fangelege hvor han får rig mulighed for at fange sit bytte. Og han leger selv fangeleg med mine ildere. Så jeg mener bestemt at han får oplevelsen af at fange hvad der skal fanges. Men han er bare så glad for den røde plet.