Hvad er Falck til for

Min veninde så en kat blive kørt ned mens hun vist nok sad i bussen for nylig. Hun ringede til Falck som ikke ville komme fordi hun ikke kunne fortælle om katten var i live eller ej.

Kan det virkelig være rigtigt? Er det ikke noget med at Dyrenes Beskyttelse betaler dem for at hente skadede dyr?

Hvis ikke hun kunne fortælle, hvor katten var, kan de jo ikke hente den :øhmm:

Jeg forstår sådan set godt Falck i den situation - i hvert fald, hvis jeg har forstået dig rigtigt: Din veninde passerer i det katten bliver påkørt, forbliver i bussen, der forlader stedet og kender dermed ikke det videre forløb?

Hun kunne jo have valgt at stå af bussen for at gå tilbage og undersøge sagen :slight_smile:

De skal have en adresse ellers kommer de ikke - desværre

har stået på Lars Ts marker med en trafikramt kat, der var i live men de ville ikke komme

Hun vidste jo godt hvor den lå, om den er død eller levende synes jeg da er underordnet.

Falck hjælper (så vidt jeg ved) syge eller tilskadekommende dyr på Dyrenes Beskyttelses vegne.
Men hvis katten er død er det afhængigt af, hvilken kommune det er i om, de hjælper.
Døde dyr afhentes kun af Falck, hvis kommunen har en aftale med Falck.

For et par år siden fandt vi en død ræv liggende i et bilsæde vi har stående i garagen (det står der til naboernes katte, som nyder at ligge der).
Jeg ringede til Falck, som ikke ville hente en død fordi Frederikssund kommune ikke har en aftale med Falck. Jeg kunne så lægge den op ved vejen og ringe til kommunen, som så ville hente den dagen efter.
Vi valgte at køre til dyrlægen i Birkerød (25+ km herfra), de sørgede så for den videre ‘behandling’ af den.

Omvendt for nogle år siden blev jeg stoppet i min bil af en mand der havde ramt en hare med sin bil, jeg hjalp ham med Falcks nummer og han fik ringet til Falck, som kom og hentede haren og bragte den til en vildtplejestation.

Jeg synes bestemt også hun kunne være blevet og sørge for ordentlig hjælp, men hvis hun sad i bussen var det måske ikke sådan lige til …

Men hvis hun ikke vidste om den var død eller levende, hvordan kunne hun så vide om den “lå” noget sted :confused: En påkørt kat bliver ikke nødvendigvis liggende. Den søger gerne i skjul.

Uden der skal blive nogen stor diskussion ud af det, så gik hun nok lidt i sort, hvilket jeg måske også ville gøre i den situation og ikke turde gå ind til katten fordi man bliver chokeret og ked af det. Hun sad i bussen og vidnede det bare og ringede så til Falck. Hun gjorde det hun magtede at gøre, og jeg synes bare også det er det Falck er til for, at hjælpe.

Jeg kørte engang forbi en kat der lå i vejkanten, jeg underligt nok se at den ikke var død så jeg stoppede og ringede til Falck, dengang ville de heller ikke komme, det var så fordi jeg ikke havde en præcis adr. De var ikke engang interesserede i at høre min beskrivelse, vidste sgu da ikke hvad vejen hed… Nå men jeg fik bakset dyret ind i bilen og kørte til dyrlægen som nok har aflivet den.

Men hvis jeg sad i en bus ville jeg nok være lidt mere hjælpeløs.