Så forsøger jeg mig med mit første spørgsmål hos alle jer katte eksperter.
Vores to katte er næsten mere interesserede i at spise alt andet end deres egen mad. De stikker simpelthen snuden i alt hvad de kommer i nærheden af. Vores mad er det mest spændende man kan tænke sig, og de spiser med glæde alt fra agurk til kartofler, tomater, oliven og kager.
Jeg ved at der er flere ting som kan være giftige og enda livstruende for katte, så hjælp mig gerne med at opdatere listen så vi ikke kommer til at skade vores to små elsklinger.
De ting jeg kender er:
[ul]
[li]Alle former for menneske medicin. Specielt smertestillende.[/li][li]Chokolade[/li][li]Kylling (Benene sidder fast i halsen)[/li][/ul]
De må skam gerne må RÅ kylling med ben og brusk… Det er når benene bliver tilberedt, at de kan blive porøse og splintre i halsen og skære op, at det bliver farligt…
Hvidløg
Løg
Blomster (bortset fra Roser og Orkideer VED jeg de kan tåle)
Kan ikke lige huske mere, men det kommer der med garanti nogle andre der kan
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033304]Hvad er det nu der er farligt ved rosiner? Jeg har haft en kat der elskede rosiner… han blev 19.
Ikke at det skal være et forsvar for at ligefrem fodre katten med rosiner, jeg kan bare ikke huske hvad det er der er farligt/giftigt ved rosiner?[/QUOTE]
Indtagelsen af rosiner/vindruer kan ødelægge deres nyrer. Man er endnu ikke helt klar over hvorfor.
Updated - - -
PS. Der er mange hunde/katte, der har spist rosiner (og andre lignende giftige/skadelige ting) uden at have taget (synlig) skade. Men det er jo ligesom klassikeren: Min bedstefar røg 60 cigaretter dagligt hele sit liv og han blev 90 år
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033304]Hvad er det nu der er farligt ved rosiner? Jeg har haft en kat der elskede rosiner… han blev 19.
Ikke at det skal være et forsvar for at ligefrem fodre katten med rosiner, jeg kan bare ikke huske hvad det er der er farligt/giftigt ved rosiner?[/QUOTE]
Problemet er at man ikke kan sige hvor mange der skal til for at skade den enkelte kat, lidt lige som fx panodil. Nogle menneske vil dø af 25 stk andre kan spise over 100 uden at der sker noget ved det.
Nu er den her artikel godt nok om hunde, men så vidt jeg ved, gør det samme sig gældende for katte:
Der er et link her, hvor du kan se en samling af madvarer, der er giftige for katten:
Når det gælder giftige/ikke-giftige planter, har brugeren Ann R en side, hvor hun har samlet en masse oplysninger. Du kan finde det hele under Katte & Helbred her:
Tak Og som sagt, det var ikke for at anbefale rosiner til katte. Det er bare pudsigt at nogle af dem åbenbart er vilde med noget de slet ikke kan tåle Banse blev nu træt af dem efter et par stykker, fordi de altid satte sig fast i tænderne så det var jo heller ikke mange han fik af gangen
[QUOTE=Marie;1033237] De stikker simpelthen snuden i alt hvad de kommer i nærheden af. Vores mad er det mest spændende man kan tænke sig, og de spiser med glæde alt fra agurk til kartofler, tomater, oliven og kager.
Jeg ved at der er flere ting som kan være giftige og enda livstruende for katte, så hjælp mig gerne med at opdatere listen så vi ikke kommer til at skade vores to små elsklinger.[/QUOTE]
Som en anden skrev. Pas på med alle former for spiseløg (Porrer er også løgfamilie - og forårsløg og purløg). Katte får ødelagt deres røde blodlegemer af løg.
Pas også på alle prydplanter der er groet af et løg - liljer, tulipaner, krokus osv.
Det er i hvertfald en nem huskeregel.
Jeg skrev engang en artikel til Kattehandel siden. Om både forgiftninger og andre ting der kan være farlige i hjemmet. Så jeg vil være doven og bare lægge linket
Der er jo også grader af det. Små forgiftningsskader af enten ting der kun er mildt giftige eller fordi de kun har fået en lille mængde indenbords opfatter vi måske slet ikke. Katte skilter jo ikke med at ha’ det småskidt. Og kroppe heler.
Så er der det med lige netop nyrer. De har en gigantisk overkapacitet fra naturens hånd. Så selv om der sker mindre skader opdages det måske ikke hos en ung kat. Når katten bliver gammel og nyrerne alders-svækkes - så måske en mindre kapacitet kan give svigt lidt hurtigere. Men så ved man jo ikke hvad den oprindelige grund var mere.
[QUOTE=Theomilou;1034019]Hvor meget purløg er skadeligt?
Theo og Milou har lige gnavet i en potte med purløg [/QUOTE]
Det har Ib gjort mange gange, desværre. I starten havde vi purløg i vindueskarmen indtil vi opdagede at han anså det for kattegræs… nu står det i køleskabet.
Men … han virker ikke til at ha’ taget skade af det, heldigvis. Ikke noget akut i al fald.
Jeg mener absolut ikke mine er fejlernærede… men jeg har siatalere… som (lissom vores aby) er overbeviste om at det ANDRE spiser pr definition er bedre end det de selv lige har stårt og VOLD-ÆDT af.
Nogle katte mener bare at “det naboen spiser er bedre” uden at det er på nogen måde tegn på fejlernæring Hvis det er tegn på noget så er det tegn på GRÅDIGHED
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1055913]Jeg mener absolut ikke mine er fejlernærede… men jeg har siatalere… som (lissom vores aby) er overbeviste om at det ANDRE spiser pr definition er bedre end det de selv lige har stårt og VOLD-ÆDT af.
Nogle katte mener bare at “det naboen spiser er bedre” uden at det er på nogen måde tegn på fejlernæring Hvis det er tegn på noget så er det tegn på GRÅDIGHED :)[/QUOTE]
det siger jeg ikke noget om - men hvis de udviser stor interesse for andet mad end deres egen - så kunne en årsag jo være at deres egen er kedelig (tørfoder), ikke det de bedst kan lide eller noget helt tredje…mine katte har minimum af interesse for menneskemad - de kan komme forbi og snuse men spiser meget sjældent noget…
derfor bare en tanke at hvis katte som TS nævner er mere interesseret i alt andet end deres egen mad - så er det måske fordi deres egen mad kunne gøres anderledes