[quote=Sheer;279882]Du skal da bare komme til Charly og Jans genetikkurser, de starter op igen her d. 17. november - så lærer du det og glemmer det aldrig igen.
Det er også rigtig supert at lære lidt om hvordan arvegang fungerer, selvom lige de der genotypebetegnelser kun handler om kattens pelsfarver.
Og hvad betyder det hvis der for eksempel står Genotype: AaD-ii-S-T-ww?
Det var da et vældig godt spørgsmål - som jeg også gerne ville have et svar på
Med andre ord… jeg aner det ikke! :D[/quote]
Ovenstående kat er sort makreltabby m. hvid (Eva har forklaret hvad hvert enkelt bogstav viser os, så det vil jeg ikke gentage )
Rød er kønsbundt til X-kromosomet, og da en hankat kun har et X og et Y, skal han kun have en “rødt” X for at VÆRE rød. Når denne røde hankat parres til en ikke-rød hunkat, så vil hunkillinger få et X fra hver forælder (et “rødt” X fra sin far og et ikke-rødt X fra sin mor) det giver både rød og sort=tortie). En hankilling vil får et Y fra sin far og et X fra sin mor, og vil derfor være sort. Indenfor MCO, NFO m.fl. arbejder vi kun med farverne rød og sort (blå og creme er fortyndede udgaver af samme og tortie er en blanding ;))
[quote=Troldegaarden;279751]Tak for forklaring Eva.
Hvorfor skriver de koden AaD-ii-S-T-ww med 2 ii’er?[/quote]
Fordi I er sølv og i er ikke-sølv. Ingen af forældrene er sølv, hvorfor katten har to i’er. Når man ved dette, så skriver man dem begge.
Tak for forsklaring Christina. JEg må godt nok indrømme at jeg skal læse det igennem et par gange før jeg helt fatter den - jeg må melde mig på et genetik kursus så jeg fatter lidt mere.
Helt enig. Og efter et gentikkursus vil du formentlig opdage, at det hele pludselig bliver nærmest en selvfølge, det bliver sjovt at sidde og undersøge sammenhænge mellem katten, dens forældre og evt afkom. Det bliver sjovt at sidde og kigge på, hvilke mulige farver, der kan komme efter en given kombination på forskellige katte, og det er sjovt at kunne udfylde de tomme huller i kattenes genotyper, når de har fået killinger, der afslører “hullerne”
Selvom det hele ikke er relevant for en kælekatsejer, så vil du sikkert alligevel opleve, at du faktisk ikke kan lade være at undersøge det hele