Jeg har nu mange gange set at der står genotype uden beskrivelsen af en kat.
Men hvad er genotype?
Og hvad betyder det hvis der for eksempel står Genotype: AaD-ii-S-T-ww?
[quote=Troldegaarden;279715]Jeg har nu mange gange set at der står genotype uden beskrivelsen af en kat.
Men hvad er genotype? [/quote]
Genotypen er de gener katten “indeholder”… altså alt det man ikke umiddelbart kan se…
Fænotype er så det man kan se…
Har et eksempel, som måske gør det lidt klarere:
I Askes kuld var der en pige… faderen er rød, moderen sølv… pigen kunne med andre kun være tortie!!!
Trods intens eftersøgning er det aldrig lykkedes hverken opdrættere, kattens ejer eller tre velrenommerede dommere at finde så meget som et eneste rødt hår på Askes kuldsøster…
Fænotypisk er hun altså sorttabby.
Genoypisk er hun dog tortie… hun kan simpelthen ikke være andet, når man tager genetikken i ed!
Og hvad betyder det hvis der for eksempel står Genotype: AaD-ii-S-T-ww?
Det var da et vældig godt spørgsmål - som jeg også gerne ville have et svar på
Med andre ord… jeg aner det ikke!
Mange gange tak for svar Ann. Det viser sig dog at tumpen -surrender-surrender her har spurgt om dette før og man kan finde mere om emnet her.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=1036&highlight=genotype
Er det fordi faren er rød at hun ikke kan være andet end tortie?
Jeps… og så vil jeg helst ikke rodes ud i ret meget mere vedr genetik
Jeg er selv helt novice på området - har jo ikke spor brug for det
Genotypen er det katten har, og fænotypen er det katten viser (af det den har)
Genotype: AaD-ii-S-T-ww?
Har man denne liste så kan man oversætte den genotype, stort bogstav=dominant, lille bogstav=reccesivt/vigende.
A agouti
a non-agouti
D ikke fortyndning
d fortyndning
I sølv
i ikke sølv
s ikke med hvid
S med hvid
T makrel tabby
t blotched tabby og andre tabby varianter
w ikke hvid
W hvid
O rød
o ikke rød
Genotype: AaD-ii-S-T-ww?
Aa Katten er agouti (tabby) og bærer for non-agouti (solid)
D- katten er ikke-fortyndet, og andet gen er ukendt. Dvs. man ved ikke om den bærer fortynding eller ej
ii Katten er ikke med sølv
S- katten er med hvide pletter, og andet gen, er ukendt. Kan både være hvide-pletter og ikke-hvide-pletter
T- Katten er makrel tabby, og andet gen er ukendt, kan både være et til for makrel eller et for blotched
ww Katten er ikke fuldfarvet hvid
Og så mangler der i den genotype rød.
OO = rød pige
Oo = tortie pige
oo = sort pige
OY = rød dreng (Y indikere at det er en dreng, og der ikke kan være noget O/o på 2. pladsen da drengen kun har et X og O/o er kønsbundet til X kromosomet)
oY = sort dreng
Det er lige meget om moderen er sølv eller ej Du må mene at moderen er sort? Moderen kan jo også være sølv tortie tabby eller sølv rød tabby
Men som du skriver det er hun nok sort sølv tabby
Tak for forklaring Eva.
Hvorfor skriver de koden AaD-ii-S-T-ww med 2 ii’er?
troldegaarden - pattedyr som vi mennesker og katte har altid to udgaver af hvert gen. Kaldet allel. I sådan en genotype skriver man begge eller sætter en - for at vise at nummer to allel er ukendt
Når der står ii er det altså fordi man ved at både første og anden allel er i. Samme når der står Aa, så er det fordi den ene allel er agouti og den anden allel er non-agouti. Man skriver altid det store bogstav først, hvis der er et stort bogstav
Og for at gøre forvirrringen total så er bogstaverne ikke det samme altafhængig af om det er fæno eller genotyper n vi taler om
en fæmomæssig sort nonagouti kat er race plus n…men dens genotypebogstav er enten b-bogstavet…stort eller småt alt afhængig af hvad den bærer og ved man det ikke med sikkerhed en -
Gav det mening
[quote=kamikaze;279757]Og for at gøre forvirrringen total så er bogstaverne ikke det samme altafhængig af om det er fæno eller genotyper n vi taler om
en fæmomæssig sort nonagouti kat er race plus n…men dens genotypebogstav er enten b-bogstavet…stort eller småt alt afhængig af hvad den bærer og ved man det ikke med sikkerhed en -
Gav det mening [/quote]
Det tror jeg efter at ha læst det et par gange først:tihi:
Troldegaarden - det system Brita nævner her er EMS systemet, det bruges på stamtavler og til udstillinger osv.
Genotypen ændrer sig ikke selvom man kører et andet system hen over fænotypen. EMS systemet fortæller kun om fænotypen (som Brita også skriver), ikke genotypen
Ingen har sagt det skal være nemt alt her i livet og farvegenetik er et af livest mysterier OGSÅ hvorfor man har lavet det mere svært end man behøvede.
En rød kat er en XXXdtal men skal den verificeres genomæssigt er den en o
Måske det ville være på sin plads at minde om Jyraks arrangement i Randers d. 4. nov.
TRO MIG…man bliver klogere den aften HVIS man kommer
Yup, Ole Amstrup kommer og fortæller fra 18-22. Arrangementet koster 25 kr og sidste tilmelding er d. 1.11. (se mere på jyrak.dk under studiekredse)
[quote=kamikaze;279763]Ingen har sagt det skal være nemt alt her i livet og farvegenetik er et af livest mysterier OGSÅ hvorfor man har lavet det mere svært end man behøvede.
En rød kat er en XXXdtal men skal den verificeres genomæssigt er den en o
Måske det ville være på sin plads at minde om Jyraks arrangement i Randers d. 4. nov.
TRO MIG…man bliver klogere den aften HVIS man kommer [/quote]
Let puha nej.
Typisk at det er i Jylland (det er jo Jyrak), der er lidt for langt for mig. Jeg må holde øje med arrangementer her på djævle øen.
troldegaarden - racekatten holder jo deres potemøder, der har de genetik på programmet Kig evt. i kattemagasinet for hvornår de ligger
Kan man teste sig frem til det, eller er det ren udregning på forældre, bedsteforældre osv.?
Pivnu - hvad af det?
Noget af det er simpel genetik. En rød mor og en sort far kan f.eks. kun give tortie piger og røde drenge.
Andet - som f.eks. at vide at der ligger fortynding bag en sort kat kan være at det er en blå mor og en sort far. Eller det kan DNA testes.
Hvis man f.eks. ikke kan se om katten er lilla eller fawn kan det dna testes også, samme om katten er rød eller rød tabby. Genotypen er forskellig men fænotypen er næsten ens mht rød og rød tabby.
Man kan dna teste for ret meget af det, og man kan se på forældre, bedsteforældre og afkom også.
[quote=kamikaze;279763]
TRO MIG…man bliver klogere den aften HVIS man kommer [/quote]
Jeps og der kommer endda en kat med en spøjs geno- OG fænotype:-) Hvad hun indeholder i hovedet kan Amstrup måske besvare - jeg har givet op:-) (nu får jeg hug hvis Elin ser dette:p:ups::høhø:)
Du skal da bare komme til Charly og Jans genetikkurser, de starter op igen her d. 17. november - så lærer du det og glemmer det aldrig igen.
Det er også rigtig supert at lære lidt om hvordan arvegang fungerer, selvom lige de der genotypebetegnelser kun handler om kattens pelsfarver.
Se og tilmeld her: Racekatten – En af de 3 hovedklubber i Danmark, der er underlagt Felis Danica og FIFe