Hvad er navnet på denne lille smukke tingest?

• erfaringer med den?

Det første der faldt mig ind var, at den godt lidt kunne minde om en ‘treblad’…men jeg er OVERHOVEDET ikke sikker på det. Jeg kan nemlig heller ikke lige se, om den har fire blade, eller om det bare er det ene, der er ‘spaltet’?

Jeg snupper et billede mere der bedre viser bladene - øjeblik. De står i en potte i skygge af hækken til jeg kan få dem plantet og ser ikke ud til at tage skade af at være gravet op - de voksede op af muren hvor de stod - en masse hvide udløbsrødder der var nemme at få op

det ser ikke ud til hverken at være tre eller firblad

Jeg tror, at det er Kamæleonblad :blomst:

Det tror jeg du har ret i - men bladene er lige nu bare grønne så måske uden kamæleon:-) Den har en helt speciel duft når man får den i hånden.

Så faktisk her hovedarten har grønne blade
http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Kamaeleonplante.htm

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;888622]Det tror jeg du har ret i - men bladene er lige nu bare grønne så måske uden kamæleon:-) Den har en helt speciel duft når man får den i hånden.

Så faktisk her hovedarten har grønne blade
http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Kamaeleonplante.htm[/QUOTE]

Der står nederst i artiklen, du linker til, at der er en broget og en grøn variant.
Så din forbliver nok grøn :slight_smile:

Synes i øvrigt at den er meget fin, minder lidt om forår og anemoner.

Den er meget smuk i sin enkelhed - måske jeg skulle plante den i højbed for at kontrollere den - det så nu ikke ud til den voksede helt vildt der hvor den stod. Nå, det kan jeg tænke over.

Og så har jeg mit helt private lager der virker anti inflamatorisk:-)

Nej det er ikke treblad, kan jeg godt se nu… :slight_smile:

Helt enig i, at det er Kamæleonblad - for jeg googlede den lige. :slight_smile:
Den er fin. :slight_smile:
Jeg kan læse på nettet, at den godt kan lide at stå fugtigt, så et højbed er måske ikke så godt, det tørrer jo hurtigt ud…

Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men er sikker på at Tommy ved det, han er bare ikke hjemme lige nu.
Vi har den i broget og grøn.
Jeg kalder den altid bare for “radiobilblomsten” :tihi: og det er fordi jeg syntes at den lugter af radiobiler, altså når man luger den og får brækket blade af den.
Lugter fuldstændig som når man er på gøgl og går forbi radiobilerne :høhø:
Men pas på…den breder sig vildt og kommer op overalt hele tiden når først man har fået den ind i haven.

[QUOTE=Coon Danica;888674]Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men er sikker på at Tommy ved det, han er bare ikke hjemme lige nu.
Vi har den i broget og grøn.
Jeg kalder den altid bare for “radiobilblomsten” :tihi: og det er fordi jeg syntes at den lugter af radiobiler, altså når man luger den og får brækket blade af den.
Lugter fuldstændig som når man er på gøgl og går forbi radiobilerne :høhø:
Men pas på…den breder sig vildt og kommer op overalt hele tiden når først man har fået den ind i haven.[/QUOTE]

Det er præcis den - jeg har stadig Pipe højebedet i tankerne der skal stå i forhaven - min plan var en opstammet syren (fin til jul med lys på) med bund af katturt - jeg kunne jo have både katteurt og radiobilblomsten (syntes ikke det er den lugt) og der kan jeg styre den. Jeg er klar over at det kræver mere vanding med højbedet

Hvordan lugter en radiobil?? :uha:
:lol:

Hvis den breder sig så voldsomt, så skulle man måske plante den i en stor spand - altså i ved, gravet ned i jorden. :slight_smile:
Det har jeg gjort ved min mynte - ellers har jeg mynte i hele haven…:høhø:

Den ville være fin i Pipe højdebedet, og der kan du nemt styre den.
Ja, der skal vandes noget mere i et højdebed :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;888685]Hvordan lugter en radiobil?? :uha:
:lol:

Hvis den breder sig så voldsomt, så skulle man måske plante den i en stor spand - altså i ved, gravet ned i jorden. :slight_smile:
Det har jeg gjort ved min mynte - ellers har jeg mynte i hele haven…:høhø:[/QUOTE]

Ja, det er svært at forklare…Tommy griner også når jeg kalder den for det.
Den minder mig bare om den lugt jeg husker ved radiobilerne da jeg var barn :høhø:
Det er en rigtig god ide det med at plante ting som breder sig i en spand i jorden, det har vi selv gjort med flere af de vildtvoksende planter…bare ikke lige radiobilplanten :tihi:

Der hvor jeg gravede planten op lå rødderne som en filterkage lige under jordoverfladen - det var et tørt sted - så meget sart er den ikke

Nej, den er absolut ikke sart…snart har du den overalt hvis du ikke passer på :slight_smile:

Det var bare fordi jeg lige læste, at den gerne ville stå fugtigt - men den er måske ikke så kræsen…:slight_smile:

Totalt off-topic, men jeg kender godt det der med dufte - og at de minder én om noget. Jeg sagde til min kæreste i forgårs, at han duftede af England…:høhø:

[QUOTE=Diana F;888705]Det var bare fordi jeg lige læste, at den gerne ville stå fugtigt - men den er måske ikke så kræsen…:slight_smile:

Totalt off-topic, men jeg kender godt det der med dufte - og at de minder én om noget. Jeg sagde til min kæreste i forgårs, at han duftede af England…:høhø:[/QUOTE]

Ja, vores står ved vandbassinet :slight_smile:

England :tihi:…ja, der er bare noget/nogen man forbinder med en speciel duft/lugt :smiley: