Min kat som har været fritløber de sidste 8 år (og sågar staldkat som ung), er nu blevet næsten-indekat.
Jeg vil derfor gerne høre, hvad man skal tænke over i den situation rent fodringsmæssigt…
Kattegræs!?
Hvordan gør I, hvor meget, hvor henne osv. Jeg købte for nogle uger siden sådan en pose med frø i, og forsøgte at få det til at gro i nogle skåle i vindueskarmen…intet skete :?
Malt?
Andet?
Nogle gode råd til, hvordan jeg lærer min kat, hvor det aldrig før har været nødvendigt, at få klippet klør? :høhø:
Mine indekatte gider ikke kattegræs, det bliver bare sådan noget langt fladt noget som hænger ud over potten. Men vi har altid MASSER af stuebambus stående, og dem er de vilde med. Vi køber nye ca. en gang om måneden, og misserne ved at det er deres blomster, så de lader pænt mine være.
At vænne en gammel kat til at få klippet kløer bliver nok svær …Start i det små, en klo af gangen, og gør det gerne i forbindelse med en hygge-nusse stund, eller når katten ligger og halvsover.
[QUOTE=Alice;648049]Mine indekatte gider ikke kattegræs, det bliver bare sådan noget langt fladt noget som hænger ud over potten. Men vi har altid MASSER af stuebambus stående, og dem er de vilde med. Vi køber nye ca. en gang om måneden, og misserne ved at det er deres blomster, så de lader pænt mine være.
At vænne en gammel kat til at få klippet kløer bliver nok svær …Start i det små, en klo af gangen, og gør det gerne i forbindelse med en hygge-nusse stund, eller når katten ligger og halvsover.[/QUOTE]
Det var også min tænkte taktik…at gøre det når han er træt, og så give en godbid bagefter. En klo om dagen eller lign. Hvor tit klipper du kløer på dine? Tarzan må i forvejen have haft ret lange kløer, for jeg kan se, at han hænger lidt ved på tæpperne, og det må jo være træls, så jeg tænkte, det nok ville være rart for ham at få dem klippet…
Stuebambus! Det er noteret bag øret. Tak. I større potter på gulvet eller hvorledes?
[QUOTE=Tine M;648075]Det var også min tænkte taktik…at gøre det når han er træt, og så give en godbid bagefter. En klo om dagen eller lign. Hvor tit klipper du kløer på dine? Tarzan må i forvejen have haft ret lange kløer, for jeg kan se, at han hænger lidt ved på tæpperne, og det må jo være træls, så jeg tænkte, det nok ville være rart for ham at få dem klippet…
Stuebambus! Det er noteret bag øret. Tak. I større potter på gulvet eller hvorledes?[/QUOTE]
Mine striber får klippet kløer ca hver 2 - 3 uge - Alt efter behov. Eller når jeg hører de begynder at hænge lidt fast i tæppet.
Jeg har stuebambus stående i vindueskarmen på sofabord og i store potter sammen med katteurt på altanen …Og jeg synes faktisk stuebambus er vældig dekorative.
Forresten har min lokale Super Best stuebambus på tilbud i denne tid, jeg ved ikke om det samme gælder hos samtlige Super Best ?
Han har været i gården det meste af eftermiddagen og lå og sov inde på min seng, så jeg fik lige taget 10 kløer, før han begyndte at logre lidt med halen Og så fik han en godbid…så der var slet ikke noget der
[QUOTE=Alice;648081]Mine striber får klippet kløer ca hver 2 - 3 uge - Alt efter behov. Eller når jeg hører de begynder at hænge lidt fast i tæppet.
Jeg har stuebambus stående i vindueskarmen på sofabord og i store potter sammen med katteurt på altanen …Og jeg synes faktisk stuebambus er vældig dekorative.
Forresten har min lokale Super Best stuebambus på tilbud i denne tid, jeg ved ikke om det samme gælder hos samtlige Super Best ?[/QUOTE]
Katteurt… også en ting jeg skal have anskaffet mig?
Snehvide var jo heller ikke vant til at få klippet klør, da vi adopterede hende som otte-årig, men hun har vænnet sig til det. Hun skal bare have lov til at ligge på gulvet imens, for hun er jo ikke sådan en skødekat som Milly.
[QUOTE=Tine M;648085]Katteurt… også en ting jeg skal have anskaffet mig?
Hmm, det vil jeg lige kigge efter i Super best
Hvad med kattemalt?
Jeg er helt grøn med de her ting :)[/QUOTE]
Kattemalt bruger jeg ikke på bestemte tidspunkter …Hver aften når jeg tømmer deres bakker, så ser jeg helt at der er lagt 5 pøller ( en for hver kat jeg har ). Hvis der ikke er det, så får de alle en potion malt ( de sætter jo deresværre ikke deres visitkort i pøllerne )
Okay Ja det er jo så nemt når man kun har én kat (som går på bakken på samme tidspunkt nøjagtigt hver dag ) Men en god ting at have i huset altså just in case.
Sidst da jeg ville købe stuebambus til kattene, og vi netop kom ind på det var til kattene, sagde blomsterhandleren at de var sprøjtede. Så turde jeg ikke købe dem og hun mente heller ikke at det ville være sundt for kattene, selvom hun heller ikke mente de ville dø af det…nu i hvertfald, men hun mente sprøjtede planter, blomster mm generelt kunne give dyr kræft på sigt.
Står der på jeres planter de er usprøjtede? Eller køber i et bestemt mærke fra en bestemt producent…eller er blomsterhandleren bare ikke for kvik??