Hvad F**** er det her?

Kom hjem fra arbejde kl ca 13.30, da fejlede Dise intet…

Kl ca 16 spørger Jan om jeg har set, hvordan Dise ser ud??? Nej???

Men jeg fik set det og jeg er ærligt talt temmelig meget i vildrede og en lille smule bekymret…
Nogen som har et bud på hvad i alverden det kan være???

Det sidste her er lidt gnidret, men det burde være muligt at kunen se, at der ligesom er en betændt kant op mod øjet…

Dise har det glimrende! Det gør ikke som sådan ondt, når jeg rører såret eller hvad det nu er…

Det skal nok lige oplyses at Dise er en Shetland Sheepdog… hun har IKKE “det der gen, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men som ligger i colllieracerne”

Kan det evt være dermatomyositis (Collie Nose)???
Dise er altså 12½ år gammel, så man skulle jo ikke mene at hun ligefrem lå indenfor risikozonen (normalt hvalpe eller unghunde)… og jeg synes heller ikke det helt ligner de billeder, jeg kan finde rundt omkring…

Ideer?

Jeg skal alligevel til dyrlæge mandag med Emil (kastration), og der vil jeg tage Dise med…
Hvis det bliver værre eller smertefuldt i løbet af weekenden, kommer hun naturligvis til dyrlæge…

Kan hun være blevet stukket af en humlebi???

Jeg havde en boxer der fangede sig en humlebi, og blev stukket på læben, og det så nøjagtigt sådan ud i et par dage…
Var ved dyrlægen, der sagde det var en allergisk reaktion på stikket, og at det ville gå væk af sig selv, og det gjorde det…

Tanja havde også sådan en kant på der så betændt ud, men det kunne jeg “gnide” af, så det var ikke som en byld.

Efter at have kigget på billeder af dermatomyositis collie nose, så tror jeg ikke det er det. Ifølge denne side ligner det oftes en form for allergi

Dise’s snude ligner mere en form for byld. Ikke alle bylder gør ondt før de bliver så fulde at de er ved at briste, så gør de altså også avs. Jeg forstår dig sådan set godt i at du vil vente til mandag når du nu har en tid der, men selv ville jeg ikke vente.

Jeg er ret sikker på at der ikke har været en humlebi forbi - Dise har været inde lige siden jeg kom hjem… kun et kort smut ud i haven for at tisse og da hun kom ind fik hun en bid af mit rugbrød, så jeg ved at hun intet fejlede der…

Jeg venter så længe som muligt med at tage til dyrlæge - Dise er skrækslagen for den slags væsner, så jeg vil allerhelst til vores egen normale, som Dise i det mindste kender og som også kender Dise…

Fra de bliver stukket, kan der godt gå i hvert fald en time til de er hævet meget op, det gjorde der ved Tanja…

Jeg vil også sige, at det ligner et insektstik.

Weekenden er ovre, hvad med en opdate ?

hvordan går det med Dise-pigen ?

Dyrlægen ringede i morges og spurgte om vi kunne udsætte til i morgen… så indtil da har jeg stadig ikke nogen dyrlægefaglig vurdering…

Min egen vurdering er, at der ingen forandring er… igår aftes var der ligesom lidt sårskorpe på foran, men det er forsvundet i løbet af natten.
Dise er fortsat fuldstændigt upåvirket… leger, spiser, sover og er irriterende højråbende og aktiv som hun plejer :slight_smile:

Så har vi været hos dr dyr…
Alt tyder på en form for hudbetændelse - der er taget prøver som dyrkes så vi ved præcis hvad… dyrlægen afviste omgående Collie Nose, mens ville ikke afvise at der kan være tale om en form for lupus - derfor prøverne…
Behandlingen er indtil videre et bredspektret antibiotika, og to medicinske (antibakterielle) bade de næste par uger - Dise kommer til at hade mig :smiley:

Så nu skal jeg lige have lidt varme i huset og installeret Emil - der er noget vakkelvorn efter kastration og øremærkning - og så går turen til apoteket efter shampoo og medicin…
Aftenen bruges på at vaske hund… :wehu: eller no’et :smiley:

Stakkels Dise hvis hun ikke kan lide at komme i bad. Håber hun snart bliver frisk og fin igen med kun en “snude”

Hun har som sådan ikke noget imod at komme i bad… men der er godt nok ingen grund til at overdrive den slags!!!
Og et bad om ugen i tre uger, tror jeg nok at Dise vil mene er mindst to bade for meget :smiley:

God bedring med Dise :slight_smile:

God bedring til Dissemissen :smiley: - det rimer jo meget bedre end Dissevovsen :høhø:

:tihi:
Men ellers enig! Håber I får fundet ud af hvad det er, og det er noget nemt at behandle :kryds:

Nej det har jeg godt nok aldrig set før - godt hun trives - jeg plejer at sige “Den der spiser overlever” - men mærkeligt ser det da ud…

[SUP]​[/SUP]Så er resultatet af prøverne kommet…Der er heldigvis ikke tegn på lupus, ingen forekomst af svamp og vi har behandlet med det helt rigtig antibiotikum i forhold til den voldsomme hudbetændelse :ok: Kuren har dog været en smule for kort, så der er ringet mere antibiotika ind, som jeg skal have hentet i eftermiddag…

Og så har vi fået vendt blisterpakningsrefleksen… Det viser sig nemlig at Dise vældig godt kan lide Pill Pockets :wink: så nu står hun med dette udtryk :savle: lige så snart hun hører mig tage pillerne frem… Som sagt - hun er altså intelligent! :smiley:

Godt at høre der ikke var noget slemt i prøverne :slight_smile: Så god bedring med Dise