Enig - jeg tror heller ikke, at der forventes noget, men jeg slår lige op i min “Etikettehåndbog” (joda, sådan en har jeg faktisk, den er hylende morsom. Note: Kan ikke lige finde den, og det generer mig :S)
Fra utallige selskaber, bryllupper eller ej, oplever jeg, at “hellere for lidt end for meget”, når det gælder taler. Der er altid nogen af den type, der elsker at høre deres egen stemme, de holder taler, og de taler og taler og taler (malermesteren hjemme i … - han er nok død forlængst).
Sange, tja, dårlige versefødder og udhængning af den fejredes bommerter, det bliver også hurtigt for meget. Det ødelagde rent ud sagt min konfirmation for mig, jeg blev så ked af, at de syntes, at jeg var så dum og så meget til grin.
Hvis du har lyst til at sige noget, kan du jo gøre det kort og kærligt, noget med at ønske, at de må blive meget lykkelige sammen resten af livet.
Perspektiv: Da polterabend-fænomenet virkelig tog fart (det har aldrig været nogen tradition i DK, mener jeg), kom der avisartikler om det.
Politiken (tror jeg, eller Berl.) skrev om et bryllup, hvor brudgommen tog tidligt hen til festsalen, og skiftede servietterne ud med røde og blå servietter. Nogle navne fik en rød, nogle en blå.
Da gæsterne kommer fra kirken og går til bords, slår han på glasset og be’r fast og bestemt alle med den ene farve servietter om at gå! Nu!
Det var dem, der havde været så grove ved ham, at han ikke ønskede at se dem igen.
Morale: Blæs på traditionerne, I skal alle have det rart i en god stemning. Resten kan være ligemeget.