Hvad gør jeg ved en kat der vil ind?

Hej

Jeg har haft en kat fra et hus på næste vej. Ejeren viste godt at katten boede her. Det gik ikke og den er afhændet.

Men men nu er den næste kat derfra hel desperat for at flytte ind. Jeg kan ikke tage den, da jeg skal flytte og har problemer nok med at medtage de katte jeg allerede har.

Den presser sit hoved ind at døren, når der åbnes. Lige nu sidder den og kigger direkte på mig ind af vinduet, jeg klarer det snart ikke. Det er mørkt og koldt men den opgiver ikke. Mit barnebarn har i min udestue en barnevogn til at stå, der hopper den op i, hvis den ser sit snit.

Jeg har så ondt af den kat. Jeg giver den ikke mad, kæler lige med den og siger stakkels kat. Den står ved min fordør, den er alle vegne, til trods for at den har et hjem selv.
Forrige uge bankede den en af mine katte, så den måtte til dyrlægen.
Bede ejeren om at holde den inde, kan jeg jo ikke. Den 3. der er i hjemmet kommer også sommetider forbi, men det er for at se, om den kan få noget mad. De er velpolstrede nok og ser fine ud, så de sulter ikke.

Jeg har først sat mad ud på trappen til mine egne, desværre set i bakspejlet, da det jo nok er det de savner.

Gode råd modtages gerne. Tak :slight_smile:

[quote=henny;286686]
Bede ejeren om at holde den inde, kan jeg jo ikke. [/quote]

det kan du faktisk da det er lovpligtigt at holde missen på egen matrikel…

men du kan svært gøre noget uden at begynde at hysse af den når den kommer…

ignorer den er mit bud… selv om det gør ondt helt ind i midten når den lille mis kommer… det var sådan jeg fik min alderspræsident pepper… jeg bukkede under som en papirbåd i en vandpyt… der gik nul-komma-splitsekund så var han min da jeg fandt ham i min seng…

men jo - du kan faktisk bede ejeren holde den inde!

Tja. hvis ejeren ikke vil gøre noget overhovedet og ikke er til at snakke med, ville jeg kontakte det nærmeste dyreinternat, dyrlæge etc…

Min nabo har for gud ved hvilken gang killinger, som jo SKAL være fritgående uneutraliserede som forældrene, fordi det er synd de skal “lukkes” inde. Men de gider altså ikke engang sætte en kattelem i deres udhus, altandør e.l. og er udearbejdene.

Vi er så hjemme meget og har disse killinger løbende skrigende rundt og vil ind. Skide synd at vi er nødt til at smide vand og jage dem væk, især nu hvor det er vinter og de så vil sidde i vores vinduer og kradse på, for at komme ind.

Jeg har f… sådan en lyst til at læsse dem af i en papkasse på dyreinternatet. For når jeg ringer, mener de jo, at det bare er en undskyldning for at jeg skal af med mine uønskede killinger.

Det gør man selvfølgelig ikke, men trist at folk ikke kan lære at neutralisere deres “udekatte” og sørge for at tage sig af deres killinger. I dit tilfælde naboen kat.

ØV

Hilsen
birthe & Co

PS. Er også ret træt af at det stresser mine indekatte.

[quote=Battlestar;286694]det kan du faktisk da det er lovpligtigt at holde missen på egen matrikel…

Nej, det er det ikke, men Henny må godt bede ejeren om at holde den af sin matrikkel, og så skal ejeren gøre det, da Henny ellers må indfange katten og aflevere den på internat/ved dyrlægen, som så kan enten videreformidle eller aflive hvis ikke katten er mærket.
Hvis katten er mærket, koster det et beløb (som regel omkring 6-700 kr,-) at få sin kat igen.

men du kan svært gøre noget uden at begynde at hysse af den når den kommer…

ignorer den er mit bud… selv om det gør ondt helt ind i midten når den lille mis kommer… det var sådan jeg fik min alderspræsident pepper… jeg bukkede under som en papirbåd i en vandpyt… der gik nul-komma-splitsekund så var han min da jeg fandt ham i min seng…

men jo - du kan faktisk bede ejeren holde den inde![/quote]

Ellers vil jeg give Regitze ret ignorer den og Hys af den så den ved du ikke bøjer dig.
Hvis altså du kan.

Alleos7 - er det ikke noget med tre advarsler først?

Henny - alternativt kunne du prøve at finde ejerens telefonnummer og så
ringe, HVER gang katten står hos dig, og bede dem komme og hente den.
Både tidligt og sent!

Det er ikke lovpligtigt at holde katten på egen grund.

Men du har til enhver tid ret til at sige, at du ikke vil ha’ katten på din grund.

Hvis det ikke hjælper, kan man advare ejeren af katten om, at næste gang den dukker op vil man indfange og fjerne katten.

Det indebærer, at man også må få den aflivet.

Og det er nok med en advarsel, og advarslen gælder i et år fra den dato den er fremsat.

Hej

tak for svarene. Jeg har lige haft den inde ved en fejl. Jeg havde åbnet mit køkkenvindue. Den var på den anden side af huset, troede jeg og pludselig stod den og var ved at spise hundens mad.

Jeg bar den ud, men de øjne den sendte mig. Nej nej!

Fatter ikke den vil bo her med 4 andre katte. Det må være den mad her er skulle man mene. Tryghed kan den da ikke mene her er?

[quote=henny;286968]Hej

tak for svarene. Jeg har lige haft den inde ved en fejl. Jeg havde åbnet mit køkkenvindue. Den var på den anden side af huset, troede jeg og pludselig stod den og var ved at spise hundens mad.

Fatter ikke den vil bo her med 4 andre katte. Det må være den mad her er skulle man mene. Tryghed kan den da ikke mene her er?[/quote]

Stakkels dig Henny. :brist:
Stakkels lille mis…:brist:

hej Mona

JEg er også ved at knække hver gang jeg ser dens lille ansigt kigge bønfaldende på mig. Hvad er det dog der gør den vil ind her til hund og 4 andre katte. Er det maden, det må det være.

Den ligger ved huset og kommer glad og vil med ind og spinner og gnider sig op af mig, den gør det bestemt ikke let for mig. :ked:

[quote=henny;286968]Hej

Fatter ikke den vil bo her med 4 andre katte. Det må være den mad her er skulle man mene. Tryghed kan den da ikke mene her er?[/quote]

Uha, Henny, jeg havde ikke klaret det…

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår ejerforholdet. Men læser op i tråden igen. Er ejerne overhovedet interesserede i katten :?
På den anden side har jeg venner, der har en tilløber, der kom, da den var 1 år, nu er den 10 - den løber ude (de bor i parcelhus i en forstad) og har af og til flyttet ind hos en dame et par gader væk.

Den har også “mad-kærester” rundt omkring i kvarteret, der er gode grunde til, at den lille kat er tung som bly :høhø:

Og jo, katten kan faktisk føle sig mere tryg hos dig.
Hvis nu de andre katte i dens hjem er efter den (det ses jo).
Og katte er faktisk flokdyr, modsat af, hvad mange tror. De jager alene, men kan godt lide hinandens selskab.

Men hvis du skal flytte, er det så noget med, at du i virkeligheden skal have dem alle omplaceret?
Så vil jeg anbefale hjemmesiden www.vildkat.dk.
Den er supergod til det!

hej

Ja ejerforholdet er jeg også i tvivl om. De har haft en del katte der boede i en campingvogn. Der fik de killinger og killinger. Men kan nu forstå, at ejeren har de to katte tilbage, hvoraf den ene vil ind her.

Kattene der nu er tilbage, er blevet neutraliserede og øremærket. Fint nok. De kan vist komme ind i en udestue mener jeg at kunne forstå.

Om jeg skal have min katte med,når jeg flytter kommer an på om jeg kan og må. Jeg kan mærke på de udlejere jeg har talt med, at det er ok med hund, når den er lille og gammel. Knap så godt har de det med katte, der jo kan kradse og tisse på gulvet og skide i naboens sandkasse. Ja det er ikke nemt at være kat eller katte ejer på boligmarkedet.

Jeg vil i hvert tilfælde prøve og prøve at holde os sammem til andet sted.

Men det er vel synd hvis jeg begynder at fodre den “skøre kat” og så pludselig flytter, også selvom det har et hjem?

[quote=henny;287982] hej

Ja ejerforholdet er jeg også i tvivl om. De har haft en del katte der boede i en campingvogn. Der fik de killinger og killinger. Men kan nu forstå, at ejeren har de to katte tilbage, hvoraf den ene vil ind her.

Kattene der nu er tilbage, er blevet neutraliserede og øremærket. Fint nok. De kan vist komme ind i en udestue mener jeg at kunne forstå.

Om jeg skal have min katte med,når jeg flytter kommer an på om jeg kan og må. Jeg kan mærke på de udlejere jeg har talt med, at det er ok med hund, når den er lille og gammel. Knap så godt har de det med katte, der jo kan kradse og tisse på gulvet og skide i naboens sandkasse.

Men det er vel synd hvis jeg begynder at fodre den “skøre kat” og så pludselig flytter, også selvom det har et hjem?[/quote]

OK, så det lyder som et kattehold, der nu er til at holde styr på.
De kan komme ind i en udestue?
Men ikke i selve hjemmet :? Mystisk!

Den der med at kradse og tisse på gulvet etc, det er altså kun, hvis de ikke har mindst een bakke indenfor. Udekatte er jeg under alle omstændigheder betænkelig ved.

Hvis katten får mad derhjemme, så vil den jo ikke lide nød, når du flytter. Den spiser bare flere steder ligesom mine venners kat.

Hvordan er kattens kondition - Er den tynd?
Det KAN jo være, dens ejer hylder princippet, at katte selv skal sørge for at få mad, og det er så det, den prøver på.

Tag en snak om det med dens ejer!

PS: Hellere mæt engang imellem end sulten konstant

katten er i fin foderstand. Men om mit kattemad smager bedre end hos ejeren ved jeg ikke :slight_smile: Men rigtig selvom jeg flytter har den et tilhørsforhold. Måske jeg slet ikke skal være så bekymret for at stikke den lidt godt. Kan såmænd godt unde den det. Viste bare ikke om det ville være synd, at madstedet pludselig lukkede.

Kære Henny,
Hanne Mega, som har svaret dig ovenover, har rigtig, rigtig, rigtig megen katte-erfaring og katte-forstand.

Tag hendes råd til dig, og snak med ejeren om det.

Så får du forhåbentlig mere at vide, og måske ro i sjælen mht at flytte.

Hvis der bliver problemer, er vi sikkert nogle stykker, der kan vejlede dig via PB.
:slight_smile:

hejsa

Det vil jeg prøve at gøre. Da jeg skulle køre på aftensvagt her til aften, sprang den op på bilens køler og var ligeglad med jeg startede. Den kiggede på mig. Hjælp jeg knækker snart. Må tale med ejeren.