Hvad gynækologen kan - nyheder?

Allerførst:
Jeg er ikke ude på at starte nogen stor debat for eller imod.
Jeg vil blot gerne gøre opmærksom på noget, som var en nyhed for mig - måske er det “old hat” for andre, men jeg vidste ikke, at dette var muligt:
http://www.gynaekologer.dk/content/view/21/446/

Måske er jeg bare så imponeret, fordi jeg voksede op så langt ude på bøhlandet, at det, som nogen måske oplever som noget fra 1950erne, var almindeligt - nemlig at piger kunne komme alvorligt i karambolage med familien, hvis de var

  • seksuelt aktive
  • brugte prævention
  • eller allerværst, fik en abort.
    Joda, ude på de jyske kartoffelmarker er gammel moral stadig gangbar. Flere af mine veninder turde ikke gå til familielægen og få p-piller, selvom de var seksuelt meget aktive. Andre kendte ikke til de mest basale anatomiske facts, så f eks jeg måtte i gang med at forklare ved hjælp af “Kvinde, kend din krop” osv.

I dag griner nogle lidt af bogen og dens rødstrømperi. Jeg skal hilse at sige, at der stadig er brug for den!

Jeg var også overrasket, da jeg læste, at hver 4. danske kvinde har fået en abort. Igen, jeg dømmer ikke, vidste bare ikke, at det var så udbredt.

Det kom bag på mig, da jeg for år tilbage skiftede læge, og hun sagde, at hun ikke lavede gyn. undersøgelse, men gerne henviste videre :gruble:
Derfor kom det også bag på mig, at hun for et par år siden begyndte at insistere på at ville give mig hormonspiral (jeg har aldrig født - ejheller været gravid), og som mindstemål de latterlige “biodynamiske” p-piller.
Tænk, at man i dagens DK som kvinde stadig skal slås for retten til at bestemme over egen krop og forplantning :uha:

Men glædeligt overrasket, da jeg opdagede, at “min” gynækolog stadig har klinik, og nu en hjemmeside spækket med gode informationer og nyheder:
http://www.ullagyn.dk/
Værd at læse :ok:

Det var også en nyhed for mig:høhø:

Har også undret mig over,at lægerne åbenbart er bange for gynækologiske undersøgelser.
Da jeg startede med prævention(da ruder konge var knægt)da var det jo helt almindeligt med et årligt eftersyn
Nu bliver man kun undersøgt ved “celletest” og i en anden tråd,kunne jeg se at de fleste ikke engang får målt blodtryk ved fornyelse af recept til p-piller-what
Men tror nu også at der er stor forskel på mandlige og kvindelige læger:uha:

Så dejligt at man kan vælge:thumbup:

Tine

Jeg har aldrig haft tænkt over det, men ville nok altid have henvendt mig til egen læge. Sikkert fordi jeg aldrig nogensinde har besøgt en gynækolog :slight_smile:

tror læger er meget forskellige- har pine død skulle have taget blodtryk hos dem jeg først havde her i århus, de nuværende er tilfredse med at jeg alligevel får det taget i forbindelse med diabetes kontrol. min gamle insisterede på undervogns chek inden jeg fik dem første gang, men der kom jeg selv til 2 andre også, en for sygdomme og en for celler- så han vidste at jeg nok skulle komme hvis der var noget. har aldrig være pinlig over at det var en mand- de har set det der var MEGET grimmere end min s- og tror seriøst de opfatter det som endnu en kropsdel på linje med hænder, ben eller den slags.

Nemlig, det er bare noget som skal overståes, jeg ligger gerne og kigger op i loftet og tænker på hvad jeg skal lave resten af dagen.

Det kunne så ikke lade sig gøre da jeg havde celleforandringer og skulle til gynækolog og fryses på livmoderhalsen, er du vimmer det gjorde ondt da han skulle have “frost-dimsen” ud igen, den fryser jo også fast. Så vente vente vente på at den ville tø nogenlunde op…

Ja, det var da også en nyhed for mig…

Jeg får altid målt blodtryk når jeg skal have en recept på p-piller. Og det med abort, synes jeg at jeg har erfaret, at mange unge kvinder bruger den som en slags nødprævention… Lidt alla " Nå pyt med vi glemte beskyttelse, jeg får bare en abort" Det er smadder ærgeligt at det bliver udnyttet på denne måde, især når man tænker på alle de par som går barnløse rundt, og deres eneste ønske er at få sig et barn… -Og samtidig vide at der bliver smidt et hav af små fostret i skraldespanden… Desuden så synes jeg også at en kvinde burde have mere respekt for sin egen krop, der kan jo være en masse komplikationer ved at få foretaget en abort.

[quote=KKH;492516]Nemlig, det er bare noget som skal overståes, jeg ligger gerne og kigger op i loftet og tænker på hvad jeg skal lave resten af dagen.

Det kunne så ikke lade sig gøre da jeg havde celleforandringer og skulle til gynækolog og fryses på livmoderhalsen, er du vimmer det gjorde ondt da han skulle have “frost-dimsen” ud igen, den fryser jo også fast. Så vente vente vente på at den ville tø nogenlunde op…[/quote]

-LOL Ej undskyld fik mig lige en sjov forestilling inde i hovedet om din læge stå der og vente på at “frost dimsen” skulle tø op :slight_smile:

[quote=KKH;492516]
Det kunne så ikke lade sig gøre da jeg havde celleforandringer og skulle til gynækolog og fryses på livmoderhalsen, er du vimmer det gjorde ondt da han skulle have “frost-dimsen” ud igen, den fryser jo også fast. Så vente vente vente på at den ville tø nogenlunde op…[/quote]

Tak for advarslen! :blegne: Jeg skal ikke nyde noget, så må de finde på en anden løsning.

Suk. Jeg var som sagt ikke ude på at starte nogen debat, men jeg må lige imødegå det, du skriver.
Hvis nogen bruger det som nødløsning, så er det, fordi det er det, det er. En løsning, når det er gået galt på trods.
Det var netop årsagen til, at man opfandt det, der de første par år simpelthen hed “Dagen Derpå-pillen”. Jeg ved det, en veninde af mig arbejdede i nogle år på "Sex og Samfund"s klinik (den kender alle til?).

Nogle mennesker kan ikke administrere prævention - da jeg flyttede til Kbh, havde jeg et værelse på en gang, hvor der boede en ret sindsforvirret pige. Hun havde fået 3 aborter, og det anser jeg for bedre, for hun var ikke i stand til at tage sig af et barn, som så ville blive tvangsfjernet - sørgeligt for barnet.

Og det er langt bedre end alle de uønskede børn, der kom til verden før den frie abort. Tro mig, der er brugere herinde, som kan tale med om det.

Ikke mindste bedre end de farlige, illegale indgreb, som desperate kvinder fik gjort for mange penge.

Og at fordre, at en kvinde bare skal gennemgå uønsket graviditet og fødsel for at andre kan adoptere - det kan man ikke forlange, at nogen skal lægge krop til.

Og for hver af dem, som siger “Nå pyt”, så kan jeg garantere dig for, at der er mange flere, som har kvaler over det længe, måske hele livet.
Nok om det!

Det, jeg vil med denne tråd, er at dele noget viden, som var ny for mig, med andre kvinder.

Hvis nogen kan bruge den viden, så er jeg glad.
De fleste børn i dag er ønskebørn. Sådan skal det være.
Hvis nogen vil give links’ene videre, så vil jeg også være glad. :tak:

:S[quote=MiSi;492774]Tak for advarslen! :blegne: Jeg skal ikke nyde noget, så må de finde på en anden løsning.

Suk. Jeg var som sagt ikke ude på at starte nogen debat, men jeg må lige imødegå det, du skriver.
Hvis nogen bruger det som nødløsning, så er det, fordi det er det, det er. En løsning, når det er gået galt på trods.
Det var netop årsagen til, at man opfandt det, der de første par år simpelthen hed “Dagen Derpå-pillen”. Jeg ved det, en veninde af mig arbejdede i nogle år på "Sex og Samfund"s klinik (den kender alle til?).

Nogle mennesker kan ikke administrere prævention - da jeg flyttede til Kbh, havde jeg et værelse på en gang, hvor der boede en ret sindsforvirret pige. Hun havde fået 3 aborter, og det anser jeg for bedre, for hun var ikke i stand til at tage sig af et barn, som så ville blive tvangsfjernet - sørgeligt for barnet.

Og det er langt bedre end alle de uønskede børn, der kom til verden før den frie abort. Tro mig, der er brugere herinde, som kan tale med om det.

Ikke mindste bedre end de farlige, illegale indgreb, som desperate kvinder fik gjort for mange penge.

Og at fordre, at en kvinde bare skal gennemgå uønsket graviditet og fødsel for at andre kan adoptere - det kan man ikke forlange, at nogen skal lægge krop til.

Og for hver af dem, som siger “Nå pyt”, så kan jeg garantere dig for, at der er mange flere, som har kvaler over det længe, måske hele livet.
Nok om det!

Det, jeg vil med denne tråd, er at dele noget viden, som var ny for mig, med andre kvinder.

Hvis nogen kan bruge den viden, så er jeg glad.
De fleste børn i dag er ønskebørn. Sådan skal det være.
Hvis nogen vil give links’ene videre, så vil jeg også være glad. :tak:[/quote]

Når ja sorry

Tak Mette :tak:
Da jeg var teen-ager, satte jeg mig rigtig grundigt ind i emnet, både fordi jeg vie en læsebog blev sat på sporet af den bogserie, der begynder med “Guds Blinde Øje”. Hvis jeg må foreslå, så læs bare de 2 første :slight_smile:

Og så fordi jeg ved, og altid har vidst med mig selv, at jeg ikke er strikket sammen til graviditet og fødsel.-what
Derfor har jeg altid været hysterisk forsikret mht at bruge de sikreste p-piller.
De er 99,98531 % sikre. Men selv disse de sikreste af alle p-piller er ikke 100% sikre.

Nogle fundamentalister ville nok mene, at når jeg har det sådan, så burde jeg gå i kloster. Det er skam overvejet, men jeg har ikke fået noget kald, som man skal :slight_smile:

kan anbefale keglesnit frem for frysning ! det var helt uden bøvl for mig.

ang fortydelses piller tror jeg desværre der er mange der stadig ikke ved at man kan få dem i håndkøb nu, nogle som skal tages meget hurtigt eftyer uheldet. der følger selvf vejledning med, men noget nemmere og især mindre pinligt for de helt unge end at skulle til famillielægen og bede om fortrydelses piller

Tak :slight_smile:

Tja, jeg køber aldrig mere kondomer på et apotek: Det er år tilbage, der var vist sådan en fløjte-kampagne mod AIDS :?
Så jeg gik hen til stativet, kiggede og valgte. Da fyren bag disken så det, så dryssede han rundt og smilede og fløjtede sagte!
Jeg ku’ ha gået i jorden!
Til dato er jeg privat og blufærdig om mit eget privatliv, men diskuterer gerne generelle helbredsemner.

Husker ikke, om jeg købte der eller tog flugten og handlede i Brugsen i stedet - men følte, at der blev vadet ind over mit privatliv, og at han var meget uprofessionel.

Selv hvis jeg kunne købe nødprævention dér, så ville jeg hellere gå til læge - det er så midt i Kbh, men her kan man skam også finde snæversynede eller sippede læger.
Apoteket lå inde på Strøget, det er lukket nu. Flere af de apoteker, som lukkede for nogle år siden, var steder, hvor jeg ikke kom igen pga uvenlig, indiskret, eller bare dårlig betjening.

Når jeg er så begejstret, så er det netop fordi man via linket
http://www.gynaekologer.dk/content/view/21/446/
kan finde en gynækolog, og komme til uden henvisning - !

Det er det, der er hurdlen for især helt unge piger, der er i farezonen for at blive mødre alt for tidligt.

Selv i vore åh-så-oplyste tider er der brug for det.
Og jeg er bange for, at dem, der har mest behov for råd og hjælp, slet ikke kender denne mulighed: