Men vi er ikke helt enige om hvad man skal have af tallerkner osv
Jeg har altid været lidt gammeldags og vil have en slags tallerkner til hverdag og noget andet (finere til gæster og anledninger), mens min kæreste mener man bare har en slags…
Hvad har i?
Hvad har i af service? Jeg er igen lidt gammeldags og vil have både: flade- og desserttallerkner, kaffekopper+underkopper, dybe tallerkner, sukkerskål, kartoffelskål, salatskåle, fade osv osv (igen både til hverdag og “fest”)
Hvad har i?
Og lige en ting mere: Hvor meget har i af tallerkner og bestik?
Jeg mener jo man skal have 12 af hver - igen mener kæresten det er ALT for meget
Jeg er så lige blevet overtalt til at gå på loftet og finde de dyre tallerkner frem fordi det vi normalt bruger er grim, ødelagt osv… Og nu er vi så enige om vi kun skal have flade og desserttallerkner (vil dog stadig gerne have de dybe tallerkner osse)…
Måske er bare lidt skræmt over mine mængder pga prisen på både tallerkner og bestik
Hehe jamen vi har kun et sættil alt men jeg vil rigtig gerne have noget til pænt brug, fx elsker jeg mads stage stel, men det er også dyrt. Så i første omgang er det vigtigste at have noget til hverdag og så kan det andet komme hen af vejen.
Jeg vil gerne have et stel som man passer rigtig godt på og som ens børn kan huske fra deres barndom og som de en dag kan arve Ja det lyder lidt underligt når man siger det, men det er sån noget som jeg husker fra min barndom og som jeg gerne vil give videre.
Vi har 10-12 af hver. Altså spisetallerkner, frokosttallerkner, dybe tallerkner, kaffekrus, kaffekopper og underkopper. Og så har vi et væld af glas selvfølgelig og nogle suppeskåle og hvad man ellers bruger af fade og skåle.
I de store varehuse har de sommetider tilbud på et helt sæt spisestel til billige penge og det er fint at starte op med og pænt nok og så kan det fine komme senere, det er ik det vigtigste med det samme.
Det vi bruger nu til hverdag er også bare sådan en kasse fra Bilka - men det er så skåret og slidt nu efter 3 år at vi snakkede om nyt og så fik jeg at vide jeg kunne gå på lotfet og finde det der stod der
Jeg har et hvidt spise stel som bruges til hverdag og “fest”, det består af store og små flade tallerkner og dybe tallerkner. Jeg har Bodum glas krus som bruges til både the og kaffe, hverdag og “fest” . Jeg har Holmegaard glas i hvid, rød og øl som også bruges til hverdag og “fest”. Jeg har også kun et slags bestik. Der ud over har jeg lidt skåle og fade af forskellige slags.
Jeg fortsår ikke helt hvorfor man skal ha til både hverdag og fest. Hvorfor ikke bare nøjes med at bruge det man syntes er flottest.
Jeg har både til hverdag og fest, men det er fordi mit fest-stel er arvet. Det er musselmalet til “en million mennesker”, som man gjorde tilbage i 20’erne. Oprindelig arvede jeg både spise- og kaffe/testel, men kaffe- og tekopper og tekande har jeg solgt og så beholdt kagetallerkner og samtlige kagefade.
Derudover har jeg et almindeligt hverdagsstel til 8 personer, hvor jeg har frokost-, middags- og dybe tallerkner til 8 personer og det antal er IMO rigeligt i dagens Danmark. Jeg har også et vist antal skåle og fade, men ikke nær så mange som til det musselmalede.
Hvis jeg skulle starte fra ny ville jeg vælge et “pænt” hverdagsstel, som jeg også ville bruge til gæster - de fås i mange prisklasser og stilarter og så købe til 8 personer af alt. Hvis man sørger for at købe et relativt klassisk stel, kan man altid supplere op, hvis man føler trang til det eller noget går i stykker.
Ligefrem at købe to stel til 12 personer af alt og med samtlige skåle og fade, der eksisterer er overdrevet IMO - og fylder som bare pokker i køkkenskabene!
Jeg har et hverdagsstel til 8 personer, flade-dybe-dessert-kop+underkop … men koppene bruger jeg stort set aldrig, da jeg sværger til krus til kaffe -thumbs
Glas bruger jeg ikke ret meget, så det er ikke noget jeg har gået så meget op i … 2 af denslags og 3 af den anden slags osv. …
Men, så har jeg købt et gammelt spisestel på lauritz.com og det er til finere brug … d.v.s. bliver stort set aldrig brugt -rulleøjne … mener det er til 10-12 pers. og der følger fade og skåle og kander og alles med -thumbs
Det er da vist bare mig der har skøre ideer med hjemmefra
Men min mor har det vist også kun sådan fordi hun har en stor del af mågestellet (hvis nogen skulle kende det), og det bruger hun gerne i diverse anledninger - men igen: det er også arvestykker
Jeg er vokset op med mågestel og en række andre “fine” stel der kun blev brugt til når der var gæster. En af mine favoritbeskæftigelser var faktisk at dække bord til fødselsdage, jul og nytår, når det fine stel blev taget i brug.
Den med de tolv styk af hver er jeg også opdraget med og begyndte mere eller mindre automatisk at samle på diverse glas omkring konfirmationsalderen. Glas der stort set aldrig har været i brug - udover champagneglassene til nytår -rulleøjne
Nu har jeg udviklet mig til at være lidt mere laissez-faire. Der er for eksempel max. plads til 8 mennesker til middag hos mig hvis jeg rokerer lidt rundt med spisebordet, ergo har jeg ikke flere tallerkener end det, og jeg samler ikke på et dyrt stel og noget dyrt bestik. IKEA og supermarkederne er der hvor jeg køber ind, kan godt lide anonyme tallerkener for eksempel, så kan jeg nemlig gøre det mere ud af dekoration af bordet.
Men havde jeg arvet et dyrt stel, ville det også stå gemt væk til specielle lejligheder - “desværre” var jeg langt nede i køen til at arve min mormors mågestel, det har jeg ellers altid godt kunnet lide -thumbs
Jeg er vokset op med mågestel og en række andre “fine” stel der kun blev brugt til når der var gæster. En af mine favoritbeskæftigelser var faktisk at dække bord til fødselsdage, jul og nytår, når det fine stel blev taget i brug.
Jeg elskede også at dække bord derhjemme
Og ja, jeg begyndte også at samle allerede da jeg blev konfirmeret men det var fordi jeg ville have det så dyrt så måtte jeg hellere være i god tid…
Har bestik til 80-100kr pr del og de tallerkner jeg har fundet frem idag koster 150-200kr pr styk…
jeg har selvfølgelig “hverdags-alt”…
og så har jeg B&G til almindelige gæster og “Old country rose” i "Royal bone china England, til finere gæster…sølvbestik, jeg husker ikke navnet (men det gør det ikke hverken lettere eller sværre at pudse, tro mig jeg hader det) alle dele mindst 12 stk. + diverse ekstra tilbehør i form af :
skåle, kander, fade og tatøj…og gud, hvor er jeg godt klar over at jeg er gammeldags…
men bær over med mig jeg er snart 50 år
Jeg har kun et stel og det er French Garden fra Villeroy & Boch.
Det har jeg til 12 personer i diverse tallerkner, diverse skåle, kaffestel, testel, fade og hvad der nu ellers høre til.
Derudover har jeg Ballet glas fra holmegård som desværre er udgået, nogle almindelige vin og vandglas samt kaffekrus fra IKEA.
Som reserve har jeg hvide tallerkner fra IKEA hvis de 12 ikke skulle være nok, men de står pakket ned i kasser.
Jeg syntes at det er fint nok at man gerne ville have både til dagligdag og til fest, men det kræver altså meget mere plads.
Desuden syntes jeg at det er en skam at have nogle flotte ting som kun alt for sjældent kommer frem, så derfor gør vi hver dag til en fest.
Selv til hverdag bliver maden serveret på fade og i skåle. Ingen gryder kommer på bordet.
I mit sommerhus har jeg to forskellige spisestel samt et kaffestel der er 90 år gammel. Ja rigtig gættet…det er arvestykkerne hehe
og i vores hus i Schweitz bruger vi min 18 års fødselsdags gave. Et spise og kaffestel…jooo det hele er der endnu…kun låget til sukkerskålen mangler -høhø Det er forøvrig hvidt med en blå kant og er i sin tid købt i føtex.
Glemte da lige at jeg selvfølgelig også har Guldbestik til 12 personer inclusiv alt tilbehør man kan ønske sig…jeg havde helt glemt det, det kommer så sjælden frem.
jeg har næsten hele stellet - al servicet til 14 personer (så kan lidt af det tåle at gå i stykker) + alle fade (på nær fiskefadet som jeg ønsker mig brændende) og så har jeg en masse ekstra sjovt til stellet - duge, servietringe og servietter og den slags…
til hverdag har jeg til 12 personer fra bilka - det store sæt man kan få med 300 stykker eller hvor meget det nu er… som både mig og kattene bruger flittigt …
jeg elsker mit blå blomst - det er arvet fra min mormor… min tipoldemor fik det første fad i serien på hendes bryllupsdag… så det har enorm affektionsværdi… det er på til alle højtider
Lige en afvigelse fra emnet. Villeroy & Boch er kvalitet, vores sanitet er Villeroy & Boch -thumbs
Jeg samler ikke på stel eller sølvtøj, det fylder for meget og vi ville stort set aldrig bruge det. Så vi har en pænt hverdagsstel til vel 18 personer. Dog samler vi på Atlantic glas fra Holmegård som jeg startede med at arve fra min morfra. Vi har en masse , som vi dog heller ikke bruger, og som vi næsten ikke har plads til. Vi finder dem af og til på loppemarkeder, for de er for dyre at købe .
Har også både til hverdag og flere sæt til fint, men bruger kun hverdagsstellet nu, da jeg ikke går så højt op i det mere.
Gjorde det mere degang, jeg var gift, da min ex-mand (fra Afrika) arbejdede på en ambassade, og vi derfor tit havde fine gæster, men den tid er forbi, så det fine samler bare støv, men jeg nænner ikke, at sælge det, da det er ting, jeg har samlet på som helt ung.
Vi har et billigt sæt (hmm mener det er Aida) til hverdagsbrug til 12 pers…
Og så har vi Eva Trio Legio sæt (store tallerkner, frokosttallerkner, kagetallerkner, kaffekopper - mangler dog dybe tallerkner og tekrus) til fint også til 12 pers…
Derudover har vi alt fra Rosendahl til Piet Hein mm. i glas, bestik, fade og skåle mm…
Så vi har rigeligt porcelæn… hihi Men det er nu meget rart at have uanset hvor meget man bruger…
Lige en afvigelse fra emnet. Villeroy & Boch er kvalitet, vores sanitet er Villeroy & Boch -thumbs
Jeg samler ikke på stel eller sølvtøj, det fylder for meget og vi ville stort set aldrig bruge det. Så vi har en pænt hverdagsstel til vel 18 personer. Dog samler vi på Atlantic glas fra Holmegård som jeg startede med at arve fra min morfra. Vi har en masse , som vi dog heller ikke bruger, og som vi næsten ikke har plads til. Vi finder dem af og til på loppemarkeder, for de er for dyre at købe .[/quote]
Det er vores sanitet også -høhø alså fra Villeroy & Boch - ikke fundet på et loppemarked -høhø
Skulle du løbe på nogle balletglas fra Holmegård når du er på loppemarked, ja så må du altså meget gerne råbe rigtig højt