Hvad husker/savner I fra jeres barndom

Oveni alt det alvorlige må vi have en hyggetråd og “gode gamle dage”

Jeg er fra 66 og kom til at tænke på nogle af de ting som jeg husker fra dengang jeg var barn/ung, men som ikke kan fåes længere.
Både ting som jeg savner men også noget som ikke er så stort et savn :høhø:

Fanta havde en helt anden smag og var mere orange - Den ville jeg gerne smage igen.

Små chokolader formet og pakket ind som mariehøns i lys chokolade med blødt kramelfyld.

En slags slik som hoppede og sprang på tungen. (nok hammerfyldt med tilsætningsstoffer men det var sjovt)

Sommerstang fra Premiere IS

En helt bestemt Bearnaise sovs på dåse, som kun kunne fåes i Irma- Den savner jeg meget.

Green Apple shampoo- Jeg elskede den som barn selvom duften var dybt syntestisk :tihi:

TV-serier som Månebase Alpha og Dick Turpin

Kom og leg med :thumbup: Jeg er sikker på vi I fællesskab kan hente mange minder op fra dybet :slight_smile:

• Updated - - -

Lidt mere :stuck_out_tongue:

Jenka og Shake bobbeltyggegummi

Forvandlingskugler som skiftede farve som man suttede på dem.

De første små håndholdte spillemaskiner med DonkyKong, som jeg ønskede mig desperat, men aldrig fik fordi de var alt for dyre.

Bilfrie søndage, hvor vejen i villakvarteret var forvandlet til en stor legeplads :rock:

Åhh ja Dick Turpin han var skøn :slight_smile:

Der var osse en stribe tegnefilm bygget over hmm hvad er det nu han hedder, Rikki Tikki Tavi, Den hvide sæl osv,

Der var osse en nissefilm, om nissernes liv i skoven, ikke en julefilm, men nissefilm, den var så sød

Store bløde lakridsbamser med sukker uhmmm

HoldKæft bolcher der var så store at de ikke kunne være i munden
Snøvsen
Snuden
Ludo (børnetime)
kasette bånd (nogle gange) :stuck_out_tongue_winking_eye:
og så savner jeg dengang hvor vi rent faktisk kunne få en god slikpose for en femmer

MVH Rikke

mange af tingene er faktisk sagt…

men jeg faktisk savner allermest:

• at det var helt ok, at tosse rundt ude på marken en sommerdag, sidde på en rundballe med nabobørnene og spise en sukkerroe, som vi lige havde trukket op af marken og sad og spiste vha. en spejderdolk.
    når man så kom MØGbeskidt ind fik man bare ordre om at smide tøjet og så blev spulet ude i indkørslen i koldt vand inden man hurtigt blev tørret og sendt om i haven og spise frokost!

… folk ser så mærkelige ud i hovedet, hvis jeg foreslår det i dag som gode ting at lave i en weekend :høhø:

Damn det var tider at være barn i et lille villakvarter, der grænsede op til en mark med sukkerroer hvert år på den ene eller anden halvdel :smiley:

Jeg savner også nogle gange kassettebåndene - vi havde SÅ meget fed tid ud af indspille ting, overspille og slette ting på de bånd…
pop-slikket der poppede på tungen var jo nærmest ren sukker - tilsat en hel masse fantastisk FRYD! :smiley: det var SÅ godt!
hold kæft bolcher der virkelig fik en til at holde kæft og bobbel-tyggegummi, som man faktisk kunne lave kæmpe bobler ud af - nøj det var godt! :smiley:
jenka tyggegummiet til 25 øre stykket og og de små slikkepinde til 50 øre stykket - det var tider!
walkman og discman - fantastisk på ligne med den gang det var smart at gå med bæltetasker! :smiley: (nøj jeg så smart ud som barn når vi vandrede i alperne med walkman OG bæltetasker, store støvler, knæstræmper, højtaljede shorts og en fin top på sammen med en bøllehat :høhø: )
pop-up isen og den RIGTIG oswald-is! :smiley: for ikke at snakke om oswald spillet! :smiley:

nå ja - 25-øren! ting er efterhånden blevet så lidt værd, at 25 øren blev overflødig… jeg savner 25 øren! (jep - jeg har faktisk en liggende som minde om 25 øren! :ups: )

faktisk så er der mange ting fra min barnddom jeg er ked af har ændret sig - men mest af alt er det nok den uskyldige og bekymringsfri verden man levede i som barn, hvor man talte nætter til man havde fødselsdag eller til man sku se sin kusine igen. det var OK at man tossede rundt i en fantasiverden uden i haven med et par af nabobørnene, skrabede sit knæ under vandkamp og kom hjem med blå næser og læber efter en hel dag, hvor man havde bygget snehuler og holdt sneboldkamp. det var ok at man tumlede rundt ude på marken med hele nabolagets børn og blev mudret ind, så man knap kunne se ud af øjnene og så kom hjem og blev spulet ren :tihi: man fik sine 7 pund skidt på en fantastisk sjov facon som barn den gang! :slight_smile:
… hvem der bare kunne skrue tiden tilbage til man var barn!

den ting jeg dog savner aller mest i dag: Æggesnaps! :ups:
siger man det ord i dag i nærheden af børn under 15, så får man de der beskyldende øjne om, at hvis børnene bare HØRER ordet æggesnaps så falder alle børnene døde om at salmonella - og det også på stribe endda! :S
jeg har ikke tal på de uendelige mængder af kagedej og æggesnaps jeg har indtaget og aldrig nogensinde fået salmonella - og i dag hvor der kun findes salmonelle på en ud af million æggeskaller og salmonella æg destrueres før de når butikken, ja så er man mere HYSTERISK end nogensinde med æg… i guder altså - ja jeg undres virkelig! min svigerinde er selv ekstremt salmonella forskrækket - omend hun aldrig har kendt nogle der har fået det nogensinde…

jeg savner at det er OK at flække et øko æg og lave en dejlig usund æggesnaps - og at man kan indvie nevøer og andre børn i den vidunderlige verden det, at sidde der med et glas og en ske og tæske løs på sin æggesnaps, så den bliver så god som mulig :smiley:

Pengesedlerne! De rigtige pengesedler som så sådan her ud:

Og bagsiden af dem som var fisk, natsværmer, firben og egern :smiley:

Forvandlingskugler :smiley:

Og siden jeg stadig har en svaghed for tegnefilm er der flere jeg gerne ville se igen… Men har aldrig fundet ud af navnene på dem :frowning:
Fx kan jeg huske en serie om den her nisse i grønt tøj der var dyrlæge/læge i den her skov…

Man kan stadig få det der Pop-slik nogle steder. Og jeg kan godt finde på at købe det af ren nostalgi fordi det føles så sjovt :slight_smile:

Og ja… Æggesnaps. Synd at ægproduktionen er endt der hvor det nærmest er livsfarligt at spise et råt æg. Det er nu ikke det samme med pasteuriserede æg…

Jeg savner Sol-is. Ikke bare mærket, men selve isen. Den havde en ret kort levetid, men jeg kan stadig smage den… Uhm…

Og så savner jeg de RIGTIGE Dracula-slikpinde. Dem man kan få i dag er mikroskopiske og de smager slet ikke som de gjorde engang.

Månebase Alpha (Space 1999) har jeg heldigvis på DVD. Og Dick Turpin er højt på listen over “serier jeg skal ha’ købt”

Jeg er glad for at jeg har fået købt Survivors (De overlevende tror jeg nok den hed på dansk) - ganske vist er der lavet en nyindspilning af den… men det er IKKE det samme som originalen. Der er mange af de gamle serier der stadig er værd at se :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033323]Man kan stadig få det der Pop-slik nogle steder. Og jeg kan godt finde på at købe det af ren nostalgi fordi det føles så sjovt :slight_smile:

Og ja… Æggesnaps. Synd at ægproduktionen er endt der hvor det nærmest er livsfarligt at spise et råt æg. Det er nu ikke det samme med pasteuriserede æg…

Jeg savner Sol-is. Ikke bare mærket, men selve isen. Den havde en ret kort levetid, men jeg kan stadig smage den… Uhm…

Og så savner jeg de RIGTIGE Dracula-slikpinde. Dem man kan få i dag er mikroskopiske og de smager slet ikke som de gjorde engang.

Månebase Alpha (Space 1999) har jeg heldigvis på DVD. Og Dick Turpin er højt på listen over “serier jeg skal ha’ købt”

Jeg er glad for at jeg har fået købt Survivors (De overlevende tror jeg nok den hed på dansk) - ganske vist er der lavet en nyindspilning af den… men det er IKKE det samme som originalen. Der er mange af de gamle serier der stadig er værd at se :)[/QUOTE]

ja undskyld - men i dag er det da MANGE GANGE mere sikkert at spise rå æg end det var 15-20 år siden?!
jeg forstår bare ikke det hysteri omkring æg - sådan helt ærligt! æg i dag har aldrig været mere rene og kliniske end de er i dag :S

jeg indrømmer - jeg slikker der stadig en gang fra skålen, når jeg bager kage med æg i - og jeg er stadig ikke ramt af salmonella selvom jeg nok spiser rå æg mere end 15 gange om året… pariserbøf kan da også kun spises med en rigtig rå æggeblommen på toppen - naturligvis! :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033323]Man kan stadig få det der Pop-slik nogle steder. Og jeg kan godt finde på at købe det af ren nostalgi fordi det føles så sjovt :slight_smile:

Jeg er glad for at jeg har fået købt Survivors (De overlevende tror jeg nok den hed på dansk) - ganske vist er der lavet en nyindspilning af den… men det er IKKE det samme som originalen. Der er mange af de gamle serier der stadig er værd at se :)[/QUOTE]

Jeg har også Månebase Alpha og Survivors på hylden. Det er guld :smiley:
Jeg savner duften af kaffe og brænderøg, når min mor lavede kaffe på brændekomfuret ude i køkkenet. Det var den herligste duft at stå op til.
Jeg savner sammenholdet mellem naboer der var den gang. Hvor alle kendte alle, og gik ud og ind hos hinanden. Der var ingen låsede døre, og ingen behøvede at lave en aftale for at besøge hinanden. Det var et fåtal der havde telefon og bil, og jeg husker ganske tydeligt, da en af naboerne, som den første fik TV. Alle naboer fra nær og fjern, kom over og fik kaffe, og skulle se vidunderet. Alle vi unger sad i en kødrand på gulvet, og måbede over billederne på skærmen.

Jeg savner også æggesnapsen - eller røræg som vi kaldte det. Det var vores slik, og vi åd uanede mængder, for sukker var billigt, og æggene gratis… Slik fik vi kun ved særlige lejligheder, så som jul og fødselsdage. Det samme med sodavand. Fik fik en sodavand til jul, til fødselsdage og hvis vi var syge. Så en sodavand var en gudedrik for os, da jeg var barn.

Og så savner jeg rigtig mælk. Min far var fodemester, så vi børn er vokset op på mælk lige fra koen af. Ikke noget med homogenisering, varmebehandling eller andet mærkeligt. Kærnemælk var også RIGTIG kærnemælk den gang, med små bitte klumper smør i. Kærnemælk i dag, er jo bare syrnet mælk, og har intet som helst tilfælles med rigtig kærnemælk. Mælkebilen havde nemlig kærnemælk med retur, og det smagte bare SÅ godt. Især med en skefuld sukker i.

Rabarber havde vi masser af nede i bunden af haven, og de var kæmpestore. Det var nemlig der mor tømte toiletspanden :tihi: Sådan en rå rabarber dyppet i skukkerskålen - det var nu ikk’ så ring’ endda. Om vinteren var der rim på dynen om morgenen, og karkluden var frosset fast til køkkenbordet. Man var ikke sart den gang. Utroligt vi overlevede :smiley:

årrhhh hvid cola og grøn sodavand - jeg fik det KUN til fødselsdage i klassen…
hold nu op det var tider :smiley:

og det at man ikke skulle ringe for at spørge naboen om han ville lege - man løb da bare over vejen hen til dem :smiley: (vi boede for enden af en blind villa vej :slight_smile: )
det der man at ringe frem og tilbage gjorde vi aldrig - vi gik da bare over og snakkede med dem :smiley: meget nemmere og hyggeligere :slight_smile: og var de ikke hjemme - så gik man bare over til den næste nabo, for der sad den første som regel og drak kaffe :smiley:

Hestene… jeg savner hestene rigtigt meget!
Hvis jeg imorgen vågnede op og var teenager igen ville jeg savne at man uden at bekymre sig for ret meget kunne gå i byen fredag aften. Tylle øl til man væltede og vide at det skete der ikke noget ved (måske udover lidt opkast næste dag, hehe!), men der var aldrig nogen der gik med kniv, og stoffer var noget de havde i København.
VH
Susanne

Uh hvor bli’r man nostalgisk af sådan en tråd. Jeg sidder og tænker på en anden ting jeg savner L Asterix-tyggegummi. De der poser med et stykke lyserødt tyggegummi og en lille plastikfigur af en af Asterix-figurene… Selve Asterix var HAMRENDE sjælden… mens man altid fik Obelix… og han var dum for han ku’ ikke stå ret godt *L Der var en anden pose hvor man kunne være heldig at få hans Bautasten- den havde jeg nu aldrig, men masser af væltende Obelix’er med hænderne på ryggen L Og der var aldrig nogen der ville bytte ham til noget bedre :tihi:

I det hele taget samlemanierne… Så var det Månebase Alpha-billeder… så var det popstjerner, klistermærker, glansbilleder, hønseringe… Vi spillede med hønseringe…

Vi kaldte forresten osse æggesnaps for røræg… jeg tænker stadig på det som røræg, og det gi’r somme tider nogle sjove forvekslinger L

• Updated - - -

[QUOTE=PiaB;1033330]ja undskyld - men i dag er det da MANGE GANGE mere sikkert at spise rå æg end det var 15-20 år siden?!
jeg forstår bare ikke det hysteri omkring æg - sådan helt ærligt! æg i dag har aldrig været mere rene og kliniske end de er i dag :S

jeg indrømmer - jeg slikker der stadig en gang fra skålen, når jeg bager kage med æg i - og jeg er stadig ikke ramt af salmonella selvom jeg nok spiser rå æg mere end 15 gange om året… pariserbøf kan da også kun spises med en rigtig rå æggeblommen på toppen - naturligvis! :)[/QUOTE]

Jeg vil sige det sådan at æg IGEN er blevet mere sikre end de har været. Der er kommet focus på salmonella i hønseproduktionen, men der var en årrække hvor det absolut ikke var anbefalelsesværdigt at spise rå æg. Efterhånden som man (igen) har fået salmonellafrie hønsebesætninger er det igen muligt at spise en rå æggeblomme uden at risikere en salmonellaforgiftning (som altså IKKE er noget at spøge med)

åh da man altid fik de “tattoveringer” med i 50-øres tyggegummierne :smiley: Jeg var nærmest altid “tattoveret” på begge arme fra hænder til skulder :tihi:

og da yoyo’erne var på sit højeste. Cola-yoyo’en var klart den feeeeedeste da jeg gik i folkeskolen - vi kunne voldsomt mange yoyo tricks i min årgang! :smiley:

• Updated - - -

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033358]
Jeg vil sige det sådan at æg IGEN er blevet mere sikre end de har været. Der er kommet focus på salmonella i hønseproduktionen, men der var en årrække hvor det absolut ikke var anbefalelsesværdigt at spise rå æg. Efterhånden som man (igen) har fået salmonellafrie hønsebesætninger er det igen muligt at spise en rå æggeblomme uden at risikere en salmonellaforgiftning (som altså IKKE er noget at spøge med)[/QUOTE]

jeg husker faktisk ikke at æg har været direkte “farlige” at spise rå :? men jeg kan godt huske at der en periode for vel 8-9 år siden, måske mer, var et ekstremt hysteri omkring man salmonella hist og her og det så blev blæst op til at alle æg nærmest skulle koges, bages OG steges før man måtte kigge på det :høhø:
men jeg husker så dog faktisk ikke at jeg EN gang har hørt om nogle i “omgangskredsen” eller i området der nogensinde fik salmonella - og det sku nok ellers rygte sig i sådan landsby :tihi: vi spiste stadig troligt vores æggesnaps/røræg som fredagsslik om aftenen og slikkede kageskålen! :smiley:

man finder jo stadig salmonella på æg og i kød - men i dag destrueres de bare inden de når ud til forbrugerne. mener statistikken er 1 ud af en million æg der måske har salmonella og kun en promille af dem vil nå ud til forbrugerne. Dét er altså en forsvindende lille risiko for salmonella via æg - og folk er stadig HYSTERISK omkring rå æg :S
I don’t get it! sådan helt ærligt!

(ej come on - nu har jeg lyst til æggesnaps/røræg og har ingen æg i huset OG kortet er tomt til på torsdag… typisk!)

Jeg har stadig min Coca Cola yo-yo fra 1981 :smiley: Det var vist første gang de blev dille igen efter MANGE års fravær. I al fald var det første gang, mener jeg, at Coca Cola var med til at gøre dem til dille :))
(jeg er dog lidt i tvivl for jeg har en Sprite Yo-yo et sted som muligvis er ældre… Ja jeg er ikke ret god til at smide ting ud…)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1033372]Jeg har stadig min Coca Cola yo-yo fra 1981 :smiley: Det var vist første gang de blev dille igen efter MANGE års fravær. I al fald var det første gang, mener jeg, at Coca Cola var med til at gøre dem til dille :))
(jeg er dog lidt i tvivl for jeg har en Sprite Yo-yo et sted som muligvis er ældre… Ja jeg er ikke ret god til at smide ting ud…)[/QUOTE]

de var fremme igen omkring 2000 så vidt jeg husker - det var vel da jeg gik i 5. eller 6. for det var lige omkring vi rykkede ned i de “stores” lokaler i 6. :tihi:
så det har været der 2000-2002 ca de var oppe igen :smiley:

hold op det var godt tidsforbrug at lege med den! :smiley: der var faktisk mere prestige i at have den “rigtige” yoyo end at have en mobil telefon den gang!
Coco Cola lavede en særudgave af deres yoyo kan jeg huske - jeg havde ikke råd til den, så jeg måtte “nøjes” med den alm. Coca Cola til 45,-. Men det var også bedre end “kopierne” :høhø:

Alle tre sæsoner for 100 stykket, 3 for 200 her :wink:

Da jeg gik i 6. klasse tror jeg, kom der faktisk en repræsentant for Coca Cola på skolen, og viste alle elverne hvordan man laver tricks med en yoyo. Han var godt nok dygtig, og efterfølgende, skulle alle bare have en yoyo. Det har nok været i 1969 eller 1970.

Hønseringe var vildt populære da jeg var mindre. Især de gennemsigtige var der rift om kan jeg huske. Og så hoppede vi i elastik og sjippetov, og det var både drengene og pigerne. Det var sjovt :smiley:

åhhhh en herlig tråd

en af de ting jeg savner fra min barndom er bla

kito vingummi, sådan nogle firkantede flade nogle med hindbær og solbær smag
vingummi vinblade
vingummi julemænd

ja jeg er et slikøre af rang

jeg savner osse de spontane ture ud i det grønne sammen med mine bedsteforældre, det var altid hen til et spændende sted og der var altid masser af is osv på sådan en tur

weekenderne i mine bedste forældres havekoloni.

jeg savner osse de gode gamle underholdningsprogrammer der blev sendt fredag og lørdag

og så savner jeg ganske enkelt alle de små butikker som bare lå overalt,

og egentlig så savner osse den sorgløse tilværelse man havde dengang, venneren fra dengang og alle de oplevelser vi havde sammen og ja jeg savner endda tit skoletiden, for selvom man ikke altid syntes det var fedt at gå i skolen var det nu alligevel ikke helt tosset.

• Updated - - -

nu snakkes der om coca cola yo yo’er, dem havde jeg tonsvis af og havde dem i alle afskygninger, plus jeg havde fanta og sprite yo yo og alverdens andre coca cola reklame legeting, havde en “onkel” som var sælger ved coca cola.

kan nogle så huske pingpong battet osse fra coca cola, det var et træbat med en gummi i en elastik som man kunne lave alverdens kunstner med.

jeg kan osse huske hønseringene i alverdens faconer og farver, dem byttede man med sine venner osv.

åhhhh jeg kom lige i tanke om ja det har været i midtfirserne, der var det hamrende moderne af få trykt bogstaverne på sit yndlingband el favorit kunstner på et par joggingbukser el bag på sin jakke

[QUOTE=Johnny;1033393]kito vingummi, sådan nogle firkantede flade nogle med hindbær og solbær smag
[/QUOTE]
Ja! De hang uløseligt sammen med en tur i biffen, da jeg var teenager :slight_smile: I det hele taget var det anderledes at gå i biffen den gang. Kan huske børnerækkerne helt ope foran kun kostede 4,- kroner og de nummererede voksenrækker kostede 6,-! Hvilket lige passede med mine ugepenge, en bifbillet til mig selv og min lillesøster for en 10´er :slight_smile:
VH
Susanne

Pulversaftevand fra Brugsen.
Jeg kan stadig nogle gange fornemme duften af hindbærpulveret.

Muslingeskaller med et bolche i.