Hvad kan det være?

Min kat på 3 år, er begyndt at vaske sig ekstremt meget hele tiden nu, Hun klør og ligesom også ‘napper’ i sig selv… Har redt hende med en loppekam, for at se om hun måske hvad fået lopper… Men der var intet… Og den anden kat på 8 mdr, er der ikke noget i vejen med, så lopper kan det jo ikke lige være…

De spiser lidt af hinanden mad, så det er både voksen og killinge foder, der ryger ind for dem begge… Der bliver suppleret med vådfoder 2 gange om dagen…

Min første tanke er allergi.

Har du skiftet foder for nylig?

Ja, jeg giver jo både killinge foder, og så voksen til den anden… Og skifter imellem lidt forskellige jo, så de ikke hele tiden får det samme jo…

Glemte at tilføje , da jeg redte hende, var der ligesom hvide flager med i pelsen…

Det lyder så som skæl :slight_smile: Tør hud måske?

Jeg synes jeg har hørt andre anbefale lakseolie i de situationer :slight_smile: Hvad fodrer du med lige for tiden?

Af tørfoder fordre jeg med - Flere varianter af royal canin såsom : oral sensitive , kitten, feline breed nutrition…
Arion kitten.
Wahre liebe.

Af vådfoder : bioplan, royal canin, lux.

Udover … Laks, blandet op med lidt vådfoder… Men meget sjældent…

Tjaeh det lyder da meget godt set med mine øjne. Jeg ville prøve med noget olie, enten lakseolie eller almindelig madolie (hvis katte egentlig må få det? Hunde må, ved jeg)
for det tilfælde at det er tør hud :slight_smile:

Tjaeh det lyder da meget godt set med mine øjne. Jeg ville prøve med noget olie, enten lakseolie eller almindelig madolie (hvis katte egentlig må få det? Hunde må, ved jeg)
for det tilfælde at det er tør hud :slight_smile:

Ja, var også min idé… :slight_smile: Lakseolie, kan det købes i de fleste dyrhandler? Og bare udover tørfoder?

Og så vil jeg lige indsparke at skæl i pelsen stadig kan være allergi - nemlig eksem der skaller. Og at allergi ofte udvikler sig overfor noget de har spist længe - altså ikke nødvendigvis kke noget de lige er begyndt på. Desværre.
Men i første omgang så prøv med noget olie. Animalsk er nok bedst, selv om de godt kan tåle vegetabilsk olie.
Næste skridt kunne være at forhindre at hun spiser killingefoder, hvis der er startet efter der er kommet adgang til killingefoder. (En ungkat på 8 mdr har ikke rigtig brug for killingefoder under alle omstændigheder?)
Hjælper det ikke må du dels forbi dyrlægen for at udelukke at der er noget andet galt, og dels igang med at finde et foder der indeholder nogle andre proteiner end det du plejer at bruge.

Men det er forhåbentlitg ikke nødvendigt. :kryds:

Kan det mon skyldes, at indeklimaet er blevet mere tørt? Går ud fra, I har varme på nu.
Red katten jævnligt, så den kommer af med løse hår i underulden, så der kommer luft til pelsen.

Animalsk fedtstof er at foretrække og hvis katten ikke kan lide smagen, kan du få fiskeolie i kapselform. (EFAVET).

vær opmærksom på om din kat kan tåle RC

Min Ramses kan ikke tåle RC foder . hans pels bliver tør og skællet… ikke at det er decideret allergi - han reagerer bare skidt på det

I 99% af tilfældene er det allergi eller stress.
Som regel klør kattene sig omkring nakke og ansigt, hvis det er allergi.
Er det stress, vil det som regel være mave, inderlår og lign.

Hvordan har de to katte det med hinanden?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;731447]I 99% af tilfældene er det allergi eller stress.
Som regel klør kattene sig omkring nakke og ansigt, hvis det er allergi.
Er det stress, vil det som regel være mave, inderlår og lign.

Hvordan har de to katte det med hinanden?[/QUOTE]

Den på 3 år , accepteret den anden, engang imellem ligger de tæt og putter, men ellers holder hun sig for sig selv… Det har hun nu altid gjort…

Jeg vil så lige sige - at man kan altså godt have en kat der har lopper uden at man opdager det. Og også uden at den anden kat reagerer. Den ene kat kan lide
af loppeallergi uden at den anden overhovedet bliver berørt.

Derfor ville jeg helt automatisk behandle begge katte for lopper - brug Advantage - det virker bedst. Du kan så se om det virker - allerede efter et par dage.
Og hvis det ikke gør det kan du gå videre. Men langt de fleste katte med de symptomer du beskriver har faktisk lopper. Da lopperne ikke bor på katten kan de være
svære at opdage og hvis du har en kat med loppeallergi så er en loppe faktisk nok. En loppebehandling er forholdsvis nem, billig og effektiv - så jeg
ville da anbefale dig at gøre dette først så har du enten løst problemet eller udelukket det.

HVIS det viser sig at være lopper - så husk at du skal fortsætte med at behandle hver 3. uge vinteren over ( og støvsuge godt så du får evt. æg og larver væk fra gulve
og tæpper og senge m.m.).