Hvad kan fryses hvad kan ikke liste :D

I disse sparetider tænkte jeg den her liste kunne være sjov at få skrevet.

Kan fryses
Mælk(skal rystes godt)
Fløde(skal rystes godt men fin i kage eller lign mne lidt for klumpet til f.eks sovs)
Smør
Peber frugt og chili (skal skæres ud og renses da der ellers kommer vand ind i dem
Brød
Pålæg (big surprise ikk :thumbup:)

Kan IKKE fryses
Bananer : de bliver KULsorte :lol:
Vindruer: når de tør op ryger vandet ud af dem og de bliver brune.:dokdok:

Der er sikker en masse jeg har glemt men så kan i tilføje dem. Har en citron, udskåret ananas og æble i fryseren jeg lige skal have taget op og se om de virker :tihi:
Har i lavet flere frys ned forsøg så lad os få dem på listen:)

Det må så først være, når de tør op, for jeg kan huske, at det på et tidspunkt, da jeg var barn,
var meget moderne at fryse bananer, som man så spiste som is, og de var altså ikke sorte.

jeg kan ikke lide at fryse mælk - synes det smager underligt bag efter…

men bær og æblemos!!

Jeg har som forsøg kartoffelmos i fryseren, fordi jeg havde lavet for meget og syntes, det var synd at smide det ud.
Så vi må se, hvordan det er, når jeg engang tager det op :slight_smile:

Min mormor plejer at sige at alt kan fryses undtagen mayonæs og persille(sovs?) :stuck_out_tongue: Aner ikke om det passer eller det bare er noget gammeldame snak :stuck_out_tongue:

Gryderetter/gullasch :slight_smile:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;721979]Det må så først være, når de tør op, for jeg kan huske, at det på et tidspunkt, da jeg var barn,
var meget moderne at fryse bananer, som man så spiste som is, og de var altså ikke sorte.[/QUOTE]

hmmm smed den i hel. Prøver at smide en skraldet i og se om det ændre noget. Den var taget op om natten og sort om middagen da jeg ville prøve at smage :frowning:

Rester af kokosmælk (når man kun har brugt ½ dåse). Revet parmesan (riv og frys i stedet for at lade osten mugne).

Kan ikke fryses: Agurk :smiley: (den bliver ødelagt, bare den kommer til at ligge for tæt på bagvæggen i køleskabet)

Frosset agurk kan faktisk godt bruges i agurkesalat stadigvæk. Men det bli’r lidt mystisk…

Kartoffelmos kan godt fryses, man kan i al fald købe frosset kartoffelmos i IKEA…

Bacon (men max 3 måneder)

Ost skal være mindst 45% ellers bli’r den sær af frost. Men fuldfed ost kan godt fryses.

Rugbrød er fint frosset og har den fordel at hvis man fryser det i portionspakker, evt med et mellemlægspapir mellem hver skive kan man smøre maden på frosset brød og så virker det som kølelelment i madpakken.

Fløde er det en god idé at fryse i en isterningpose, så kan man ta’ et par “flødeterninger” op og putte i sovsen. Virker osse fint med kokosmælk vil jeg tro (men nu har jeg aldrig prøvet at ha’ noget til overs af dét…)

Æg - men de bør enten deles og fryses blommer og hvider for sig, eller piskes sammen og fryses hele. Evt med et nip ascorbinsyre i.

alle former for bær.

Kaffe - altså malede bønner (holder aromaen 1000 gange bedre når det er frosset)

Og så laver jeg altid kæmpeportioner af sådan noget som kikærter eller hvide bønner. Alle de ting der skal ligge længe i blød - og så fryser jeg de opblødte bønner i portionen. Det sparer tid :slight_smile:

Dåsefrugt - så man kan lige ta’ en lille portion med i madpakken, og det virker igen som kølelelement.

Man skal altid fjerne skralden inden man fryser bananer. Men ja de bliver brune, men jeg plejer så kun at bruge dem til at bage kage med.

frossen kartoffelmos, skal bare en tur i mikro ovnen…

fedt reduceret smør har jeg oplevet har haft en underlig konsistens efter de har været frosset.

Kiggede også lige på min fedtreducerede kærgården igår,
og der står også bag på at det ikke tåler frysning.
(samt det ikke er velegnet til bagning og stegning)

Ananas, melon og anden af den type frugt er fin at fryse.
Man skærer det i passende tern, og løsfryser der. Så er det let at tage noget op til en smothie, kage eller andet.

Hvis jeg har kogt for mange ris fryser jeg resterne. Så har jeg noget at supplere frikadellefarsen med eller bruge som fyld i fyldte squash. Eller også blander jeg med en rest kødsovs.
Og så fryser jeg altid overskudssovs. Det er lækkert lige at tage en god andesauce op - det pifter ethvert stykke kylling op.

Ris! Ja! Hvordan kunne jeg glemme det?! Ris kan fint fryses. Jeg fryser det ned i “blokke” altså putter det i en pose, trykker det nogenlunde fladt og markere “portioner” i det med bagsiden af en kniv så der kommer “delekærv”. Så man kan brække en portion ris af og varme den i microovnen.

Jeg brugte det selvfølgelig mest mens jeg lavede bento hver dag, men nu er det blevet en vane at rester af ris ryger i fryseren på den måde :slight_smile:

ej hvor sjovt havde da aldrig gættet ris kunne fryses ned :slight_smile:

Ej, jeg vidste altså heller ikke man kunne fryse ris ned…
Men jeg har alligevel købt en del frosne ris-blandinger gennem tiden :klapper:
Dét må jeg bestemt huske, tak :slight_smile:

Kan man fryse øllebrød? Har vist fået lavet lige rigeligt til at jeg når at spise det i dag og de næste par dage :tihi: