Hvad kan katten og hunden se

Synes, dette er ret interessant, og måske skulle man skrive sig især kattens farvesyn bag øret, når der købes legetøj og indrettes mørke huler til dem.
Jeg selv havde f.eks. malet en fødekasse mørk-grøn indvendig - ikke særligt smart, når katten opfatter grønt som hvidt.

http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Jeg vidste godt at de ikke kan se rødt - eller rettere ser det som mørkegråt.
Men jeg har læst et sted, at man har opdaget at katte ikke desto mindre ofte har en forkærlighed for rød (de vælger det røde legetøj etc) Så, selv om de ser den anderledes end os, er farven åbenbart interessant for dem :gruble: Gad vide om det er noget med frisk føde/kød… det er jo ofte rødt :øhmm:

Har ingen ide om, hvorfor rødt foretrækkes af nogle katte… men at det gør det, beviste Namacoola!
Hun elskede alt rødt!!! Ligemeget om det var legetøj, dasesenge, eller bare et stykke rødt stof…
Vi havde ind i mellem legetøj i flere farver og Namacoola kunne sagtens fuldstændigt overse den blå bold eller grønne fjerpind - men samme stykke legetøj i rød blev leget i stykker :slight_smile:

så må det være dérfor Katja helt bestemt tror, at hun med hendes masser af hvide pels kan snige sig ubemærket hen over den fine grønne (hvide? .tihi: ) græsplæne for, at fange fugle ved foderbrættet… :tihi: