Jeg bliver ofte stillet dette spørgsmål…Hvad koster det at have en kat om året - set i forhold til
1)mad
2)grus
3)vitaminer
4)loppe /ormekure
5)årligt dyrelæge check + vaccine
Ja jeg burde egentligt selv vide det…men har aldrig sat mig ned og regnet efter…
Det afhænger jo i høj grad af, hvilket foder og grus man bruger.
Mener at have læst et sted (Royal Canin), at man kan fodre for 3 kr om dagen. Derudover går der vel et tilsvarende beløb til grus, vil jeg mene.
Min udgift til loppe/ormekure/vitaminer har været 0 de seneste mange år.
Dyrlægechek og vaccine koster vel 4-500 kr efterhånden, tror jeg.
Uha…smaddersvært at regne præcist på, men jeg tror vi i gennemsnit bruger ca. 500 kr. pr kat herhjemme pr. måned eller 6000 pr. kat om året…og meget meget mere når vi har små.
Jeg har fire styk - normalt fem styk - jeg har aldrig regnet.
Så det aner jeg ikke - men 500 per kat lyder dyrt synes jeg. jeg tror det er mindre herhjemme.
Det der trækker mest er dyrlægen - og der har jeg haft en del udgifter på det seneste jo.
Til gengæld gik jeg næsten tre år inden uden dyrlægebesøg - udover tjekket - så det går nok lige op:-)
Synes også 500 kr pr md lyder ret dyrt.
Jeg bruger godt nok selv lidt mere end 3 kr om dagen i foder, fordi de også får vådfoder, kød mv, men så meget ekstra får de nu altså heller ikke
Tror det variere en del afhængig af hvad man vælger at fodre med, have af grus, hvilke vacciner osv osv, men kan da godt prøve at lave et cirka gennemsnit af en kat herhjemme;
Foder; 75 g dagligt x 365 = 28 kilo er omkring 1000 kr ift hvilket foder vi bruger
Grus; 1 sæk a 15 kilo hver 2. måned = 6 x 110 kr. - 660 kr.
Sundhedstjek, vaccine; 600 kr. årligt
Nye kattebakker, legetøj, kradsetræ m.m.; 500 kr. årligt
Dvs; 2760 årligt / 230 kr månedligt
Men hertil skal man så lægge et beløb til side til uforudsete dyrlægeregninger som nemt kan løbe op på 1000-3000 kr. årligt, samt evt. rabbiesvaccine hvis man udstiller, soigneringsting (shampoo, negleklipper m.m.)
Der er jo nogle engangsanskaffelser: Klatremiljø, haveindhegning, vinduessikringer, vandfontæner, kattebakker, transportkasser, +?
Men når det er købt, tror jeg godt man kan gøre det billigere end 500 kr per md. Hvis man ikke støder på ulykker og bestiller grus og foder fra zooplus.
Jeg har regnet ud hvor meget jeg har brugt på mine katte for lidt tid siden, og det var lige til at besvime over, det var ikke engang inkl. foder og grus. Men det/de første par år, hvor jeg skulle indrette indelivet til dem, var de dyreste.
De uforudsete dyrlægeregninger er jo svære at regne med, men jeg sætter 400kr til side hver måned til det.
for 3 katte giver jeg omkring 1300kr til vaccination, kan ikke helt huske det.
ormekur og loppekur har jeg normalt ikke udgifter til, har dog haft det i forbindelse med hitterne, men kan ikke huske hvad det kostede.
Grus er blevet væsentligt dyrere efter Frigg og Freja er kommet til.
Nu bruger vi ca. 150kr om måneden på grus til 5 katte
Før kunne vi nøjes med at bruge 75kr om måneden til 3 katte
foderet koster omkring 3500kr for 5 katte.
Så køber jeg jo “en masse” mere eller mindre unødvendigt - det er ikke legetøj mine missere mangler. Men det regner jeg ikke med i katteregnskabet.
En små 300 kr. pr. kat er nok ikke vildt overdrevet…hvis der ses bort fra alt tilbehør og ekstra udgifter…
Vi har her hjemme besluttes os for at lave en “rigtig” katte konto". Den vi har nu, er en konto, hvor vi hver mdr. sætter et beløb ind til nyindkøb og uforudsete udgifter…så det bliver egentligt bare en udvidelse med hævekort
tak anna
Ca 300 kr i måneden til grus og mad. Ca 750 om året til årligt dyrelæge check + vaccine.
Dertil kommer de 70 kr. pr. kat jeg sætter ind på katte-kontoen hver måned til uforusete ugifter. Så rundt regnet 5200 pr. kat. om året. Dette beløb er uden hvad jeg kan fidne på at købe af legetøj o. l.
Det første år jeg havde kat var dog en meget større udskrivelse da jeg skulle indrettet hjemmet til kattene. Der kom jeg ca af med
400 kr. mad og vandskåle
500 kr. vindues rammer
700 kr. katte bakker
1000 kr. transport kasser
1000 kr. galop kradsetræ
1500 kr. kradsetræ
2200 kr. 3 x neutralisering og øre tatoovering
5000 kr. løbegård
Og oven i det kom så selve kattene hvilke kostede omkring 10000 kr. for 4 katte til sammen…
Sidste år brugte vi 12.000 kr bare på dyrlægeregninger! Fordelt på 5 katte. Dertil kom så grus, mad, udstyr, isætning af kattelem i rude osv. Så det var et pænt dyrt år.
Her fra 1. jan. er vi faktisk begyndt at gøre det, at hver gang vi køber noget til kattene, så bliver det skrevet i et regneark, så vi har fuldt overblik over det. Indtil nu har vi brugt 1.800 kr. på katteting i år, men det er så også inklusive en dyrlægeregning på 700 kr, en Petmate fra zooplus, foder og beta glucan bestilt fra USA.
Så spørg igen om et års tid, så skal jeg lægge listen herind
Vi satser i øvrigt på at udvide flokken med et par stykker i løbet af året, men til de 3 katte vi har nu, så sætter vi 1.500 kr af op budgetkontoen hver måned, og så håber vi, at det kan dække udgifterne.