Hvis man beholder killingerne, tror jeg regnestykket passer meget godt ![]()
Og så vil jeg bare tilføje, at du risikere at brænde inde med dem - hvilket opdrættere også gør hele tiden, men da deres kuld er planlagte tager de højde for det, før de starter alt dette.
en slugt sytråd kostede mig 8000 kr- og så var dr dyr god mod mig s
så de helt små ting kan hurtigt blive meget meget dyre
den fra kattehandel synes jeg forøvrigt også er lidt vild : jeg kunne aldrig drømme om at give mine så meget dåsemad. der er brugt en formue på dåsemad i det regnskab.
men det er jo selvfølgelig en smagssag.
[quote=kira v;360583]den fra kattehandel synes jeg forøvrigt også er lidt vild : jeg kunne aldrig drømme om at give mine så meget dåsemad. der er brugt en formue på dåsemad i det regnskab.
men det er jo selvfølgelig en smagssag.[/quote]
Der blev brugt meget dåsemad, fordi missemoderen var stærkt undervægtig og havde svært ved at tage på så længe de små diede (og een af dem nægtede så også at spise foder før han blev 8 uger).
Der kan være mange grunde til at der bliver ekstra udgifter på et kuld og taget i betragtning hvad man kan komme ud for, synes jeg egtl. ikke, de penge, der blev brugt på den ekstra kost til dette kuld var nogen særligt stor udgift (dyrlægeudgifterne var stadig den største post). Men under normale omstændigheder ville jeg heller ikke have brugt f.eks. A/D og Convalescence support til et kuld (primært moderen). Men forskellige dåse varianter, fisk og kylling…jo. Men det er nok som du siger en smagssag ![]()
Men jeg skal være ærlig og sige dig, at det kom bag på mig hvor meget de egentlig havde fortæret og hvor meget grus, der var blevet brugt, da jeg fik talt sammen. Det ville jeg aldrig have gættet på at et kuld på 4 og deres mor kunne forbruge ![]()
[quote=kira v;360583]den fra kattehandel synes jeg forøvrigt også er lidt vild : jeg kunne aldrig drømme om at give mine så meget dåsemad. der er brugt en formue på dåsemad i det regnskab.
men det er jo selvfølgelig en smagssag.[/quote]Jeg bruger formuer på dåsemad, kylling og fisk når vi har små. Mine kan sjældent finde ud af at spise tørfoder før ved 9-10 ugers alderen.
jeg forstår når der er special behov s been there done that. men sådan generelt får mine slet ikke så meget guf.
det med det tørre tror jeg også lidt handler om at det er nemt for de små, lidt ligesom valget mellem mc d eller rugbrød- og hvis man har adgang til det gode hele tiden, hvorfor så bøvle med det andet.
blev noget ovverrasket, da en af mine frivilligt gik på det tørre da den var 6 uger !! men det knasede så sjovt s
og det er også lidt principielt- har fået to killinger hjem fra forskellige opdrættere. som begge nægtede at spise tørkost med mindre de var ved at krepere af sult.
for begge steder fik de vådt 4-5 gange dagligt.
så jeg har vedtaget at den kamp skal køberne ikke have med mine.
det er noget bøvl at skulle blande tørt med vådt, justere forholdet hen ad vejen osv. når det er blandet bliver det jo lynhurtigt ulækkert osv.
så nej, mine får det som et supplement ( selv meget ofte lige til en start) men sidst jeg havde et “fuldt” kuld(5 stk), brugte jeg kun 10 poser rc baby bidder samt en kasse m 12 dåser lux. herudover falder der self rester af fra min mad - dvs fraskær, fars, kylling osv. men ikke noget særligt.
[quote=kira v;360918]jeg forstår når der er special behov s been there done that. men sådan generelt får mine slet ikke så meget guf.
det med det tørre tror jeg også lidt handler om at det er nemt for de små, lidt ligesom valget mellem mc d eller rugbrød- og hvis man har adgang til det gode hele tiden, hvorfor så bøvle med det andet.[/quote]
misforstår jeg eller laver du sammenligning:
vådfoder = McDonald’s/fastfood
tørfoder=rugbrød
:?
fair nok hvis man bruger tørfoder fordi det er nemt og billigt - men sundt og det bedste for katte - og specielt voksende killing - nej overhovedet ikke
hvis der er noget der er fastfood og usundt for katte er det tørfoder !
et par ud af mange links
http://www.kattstatus.se/pierson.pdf
udelukkende at fodre sine killinger med tørfoder syntes jeg er at tilside sætte voksende killingers behov for sund og lødig mad - og i øvrigt også en dårlig start hvis killingkøbere nu vil fodre sin nye kat bedre - det kan være svært hvis man først har fået sådan en ‘tørfoder junkie’
jeg mener hvem ville give sine børn kun junkfood og slik ?
og hvis man er i tvivl om hvad der sker hvis mrnnesker kun spiser McDonald’s - så kan det anbefales at tage et kik på filmen Super size me…
masser af ‘livstils sygdomme’ kan plage katte der er på 100% tørfoder
jeg kunne aldrig drømme om at give mine killinger (og kattemor) andet end råt kød og dåse mad…killinger vokser hurtigt og udvikler sig meget - og ligeledes er det stort dræn på kattemor at passe killinger og have mælkebar. derfor syntes jeg de skal have den mest lødige mad…det er ikke tørfoder…
Min 4 kyllinger der hjemme spiser glæderligt det hele både tørfoder, og vådkost uanset type og mærke
de er begyndt at gå på kattebakken … Men de der kogte kylling er bare MUMS!!! Men luux er også godt, men den med fisk er ikke så god som de andre…
Jeg syntes at deres kost skal varieres, og de skal præsenteres for så meget forskelligt som muligt ![]()
jeg har en mor mis med meget sart mave og det tror jeg er fordi hun kun har været på et foder indtil hun kom til Dk…
sorry - nej ikke kvaliteten.
det med at det er nemt. man skal ikke arbejde for det, det smager godt, og de får meget hurtigt opfyldt deres behov for fyldt mave og næring(og det med næring gælder ikke mc d !!!griner). som sådan er det mest optimale for killingen at spsie våd/blød mads
[quote=kira v;360918]jeg forstår når der er special behov s been there done that. men sådan generelt får mine slet ikke så meget guf.
det med det tørre tror jeg også lidt handler om at det er nemt for de små, lidt ligesom valget mellem mc d eller rugbrød- og hvis man har adgang til det gode hele tiden, hvorfor så bøvle med det andet.[/quote]
Mht. min killing, så var “det gode” moderens mælk - han spiste slet ikke foder før han blev omkring 8 uger. Og det er fisme lidt svært at tage moderen væk for at lære killingen at spise kattemad ![]()
(Da han endelig begyndte at spise gik han faktisk direkte i tørfoderet
…- ups
Rettelse - det var hans bror, Nando, der gik direkte i tørfoderet som 5 ugers. Rufus startede med vådmad ved 8 uger)
hi hi - sådan en har jeg også haft - why bother når der er fløde i baren s
Min mand som arbejder i SKAT siger det faktisk er umuligt for katteopdrættere m.m. at blive momsregistrerede fordi det næsten altid er underskudsforretninger og sådanne forretninger er SKAT ikke interesseret i at få i butikken. Det er hobby og ikke en levevej. Så hvis kommende/nye opdrættere drømmer om at tjene penge, så holder de nok ikke så længe.
Så I må nyde jeres hobby med de skønne katte!![]()
Bastiankis - Det har din mand helt ret i er også opdrætteres erfaring ![]()
Også mig.
Havde lige lidt for hurtige fingre på tastaturet, det var nu “kun” 34.756,75kr
Skal nok lige se om jeg kn finde papiret med den nøjagtige udregning.
men alene at få alle killingerne fikset, kostede jo lidt over 13.000 (de blev vaccineret 3 gange, men den ene gang fik jeg gratis)
Så var vi jo så uheldige at rende ind i en gang herpes, og det kostede også både penicilline og øjendråber.
Og så havde jeg dyrlæge til “bæsterne” 6 gange i de første 10 uger, da de jo var meget meget små, og jeg var noget bekymret for dem.
Der er ingen tvivl om at det er grueligt dyrt at opdrætte killinger.
To ting som ingen har nævnt så vidt jeg kan se, er parring ( mellem 3.000 og 6.000 skal man nok regne med hvis man skal ud og parre sin hunkat), diverse teste ( f.eks. FELV/FIV test hvis man skal ud og parre og DNA teste for diverse sygdomme m.m. kan sagten løbe op på 1.000 kr per kat og måske mere.
Og så er der jo det det hedder sort uheld.
Jeg har en sortsølv somalihan gående her der kom til verden sidste år i februar. Det blev et kejsersnit på en helligdag så han har kostet mig omkring 10.000 i alt - og så var der altså kun ham i kuldet. Vi kalder ham Diamond ![]()
Da jeg importerer en del katte og også tager mine hunkatte ud og parrer så kommer gennemsnitsprisen på en killing ret højt op hos os selv når tingene går godt ( i.e. ingen dyrlæge involveret i kuldet bortset fra til vaccination og kastration).
Teresa Guldager