Ja overskriften siger sig selv. Som skrevet i min præsentation skal min ældste kan have killinger, som ikke var planlagt. Som Sheer skrev i min præsentation er det billigere at sterillisere end at have killinger.
Men hvad er det der er så dyrt ved at have killinger?
Du skal regne med mindst 1000 kr pr killing i foder og grus.
Herudover skal de vaccineres mindst 1 gang før de flytter (ca 400 kr pr killing) - og de bør også neutraliseres og øremærkes (ca 1500 pr killing).
Så skal du have penge på kistebunden til uforudsete hændelser. Skal moren have kejsersnit? (12.500 kr i vagtordningen på Kbh Dyrehospital), øvrige komplikationer hos morkatten efter fødslen (pris ukendt), bliver killingerne syge? (pris ukendt) osv osv
der er nogle stykker der har lavet beregninger… de kommer helt sikkert på banen…
men Sheer har helt ret…
du slipper næppe med under 10.000 for et kuld hvis de skal have rigtigt og tilses som killinger børblive tilset… samt neutraliseres inden du sælger dem videre
og det er HELT uden komplikationer… et kejsersnit på en søndag (det er altid om søndagen - det er en naturlov) koster som minimum mellem 6 og 8.000 og ofte mere
og det er bare det første i rækken af ting der kan gå galt…
en sterilisation fixer problemet, koster omkring 1500 og sikrer dig mod uheld OG bedst af alt - forvandler din kat til en ustresset hyggemis der ikke går i løb hele tiden
Fødekasse, godt killingefoder til både mor og børn, ormekur, vaccination, mulige dyrlægebesøg, knuste hjerter, når de skal flytte hjemmefra.
Hvis man vel at mærke giver dem den opvækst, de fortjener.
Som de andre skriver er det dyrt. Men groft sagt - så er det jo også hvad man selv har samvittighed til - jeg kender mange som ikke kommer op i den prisklasse… Men der er kattene heller ikke i hverken samme stand og de bliver solgt som “gårdkatte”…
Men jeg vil helt sikkert anbefale enten at ofre det som det koster at gøre det her ORDENTLIGT eller at få killingerne fjernet ved en neutralisering…
Udfra et minimumsideal (hvis man kan kalde det et ideal), skal du i følge loven lade killingerne blive hos deres mor indtil de er 12 uger. Så i den tid har du ansvaret for at de ikke misrygtes.
Det var loven.
Dvs. de skal være i god foderstand og skal passes på. Og dvs. de skal tilses af en dyrlæge, hvis de bliver matte og evt. vaccineres, eller testes for smitsomme sygdomme som måtte være i naturen på din egn.
Men derudover skal der findes familier til killingerne. Hvis du ikke vil neutralisere dem før salg, vil det jo være en udgift, som du bør oplyse aftagerne om at de altså selv må betale.
Hvis der ikke kan findes aftagere af killinger, så står du selv med en masse fertile katte, som ikke vil vige tilbage for parre sig lystigt med hinanden. Og det kan hurtigt betyde rigtig mange katte på din grund. Hvis du lader dem blot hænge ud omkring din bolig, vil det kun være et spørgmål om tid, før de generer dine naboer, f.eks skider i deres børns sandkasse og pisser i deres kælderskakt. Det bliver man upopulær af. Og før du ved det ligger kattene med deres killinger og dør af kulde, eller bliver skudt at Mogens Jæger fra den nærliggende landsby.
Bare lov mig at tænke over disse ting, før du vælger at sætte det i gang. Vær parat til at neutralisere de katte, som er på din grund. Tag ansvar for dem.
Tine har et regnestykke på hendes hjemmeside om prisen når man “gør det ordentligt” og prisen når man gør det allermest nødvendige og ikke besøger dyrlægen
stamtavle 300, det er vel stadig 200 ?
angående kejsersnit er prisen forskellig fra dyrlæge til dyrlæge, nogle af de store dyrehospitaler tager 6000 kr i dagtimerne, det er dobbelt op søndag og helligdage, angående priser vedrørende neutralisering får nogle opdrættere mængde rabat, jeg syntes de priser der står på det første link er uden mængderabat ( igen forskellig med priser og hvor i landet ) men jeg er en af de useriøse jeg steriliserer ikke tidligt da det ikke er et krav i Felis Danica…
Nu er det ikke alle dyrlæger der giver rabat - så at regne med at få det - det ville jeg nok ikke.
Jeg tror næppe der er nogen dyrlæge der på den måde vil “blåstemple” f.eks. avl på huskatte eller blandinger.
Der er mange ting der ikke er krav i Felis Danica - at opdrættere ikke gør mere end hvad de kræver er jo helt op til de enkelte opdrættere.
Min holdning er det skal være en god oplevelse at købe en racekat - jeg anser det for en god oplevelse for mine købere at der leveres neutraliserede dyr.
Uha det regnskab er der jo regnet på så mange gange.
Hvad koster et kuld killinger?.
Det kommer an på 1000 ting.
Hvornår starter du regnskabet?
Den dag du køber mormis?
Den dag du køber farmis?
Hvis du ikke køber han så den dag du begynder forberedelsen på at købe dig til en parring?
Den dag der betales for parringen?
Den dag hunkatten bliver konstateret drægtig?
Den dag killingerne fødes?
De udgifter som kan skrives på killingernes egen visitkort er:
Mad.
Grus.
Øget rengøring til ære for dem.
Loppekur evt. ormekur.
Minimum 1 besøg +vac hos dyrlægen.
Evt sterelisation (forhåbentlig kender du din dyrlæge godt og kan få mængde rabat).
Evt transport til ny familie.
Killinger med stamtavler har desuden udgifter til:
Stamtavler.
Nu kan jeg ikke komme på mere.
Jeg går som I kan læse udfra at alt går gnidningsløst/sygdomsfrit og at alt praktisk så som fødekasse, legesager, sovesteder, løbegårde, kattehuse m.m. er etableret/ indkøbt
Tænker du på linket til Kattehandel
Beløbet er ikke nævnt særskilt, men min dyrlæge gav 25% rabat på neutraliseringerne. Ganske vist er det ikke en billig dyrlæge, men en dyrlæge, jeg havde brugt i 7 år på det tidspunkt og som har stor erfaring med tidlig neutralisering. Det blev prioriteret højere end prisen
Jeg kender ihvertfald en opdrætter der får en pæn opdrætter rabat vedrørende neutralisering, og det er selvfølgelig med regning på bare for at få det på det rene
[quote=Litza;359499]
Jeg kender ihvertfald en opdrætter der får en pæn opdrætter rabat vedrørende neutralisering, og det er selvfølgelig med regning på bare for at få det på det rene :)[/quote]
Hos min dyrlæge gives også opdrætterrabat - men den gives jo ikke til “ikke-opdrættere”, så har man et kuld huskatte vil det være dyrere at få dem neutraliseret, fremfor et kuld racekatte.
Som en klog dyrlæge engang sagde “jamen så er det kun mig der tjener på at du får killinger”
og dette var en dyrlæges konklusion da vedkommende hørte hvad en racekat koster.
Jeg har endnu til gode at opleve et kuld hvor der ikke sker uheld eller kommer diverse sygdomme. Så jeg plejer at give mindst 5000 kr til det formål. Nu har jeg så også en race hvor der ikke findes nemme kuld, da det er mere reglen end undtagelse at noget går galt…
[quote=alleos7;359631]Hvis man har hankatten og hunkatten:
44.756,75kr. for 5 killinger i et år. (indregenet er neutralisering og vacciner og øretattoo til alle)[/quote]
Vis ikke de tal til min mand så får han da et hjertetilfælde og da slet ikke til mulige killinkøbere. Så skulle jeg have lagt over 100-tusin på bordet de år hvor jeg har haft over 10 killinger.
Så meget tror jeg nu ikke det koster her i huset, men billigt er det ikke.
Det hjælper jo også voldsomt på regnskabet når salget af killingerne betaler noget af udgiften tilbage igen.