Hvad læser du?

De forstenede heste:
heste i bronze og sten på pladser og veje i Danmark
Af Martha Velazquez

Og hos beimis giver jeg chancen til denne her

Akutlægens dagbog
hvad jeg lærte om mig selv, mens jeg forsøgte at redde andre
Af Ulf Hørlyk

Med venlig hilsen beimis ejer

3 Synes om

Nu vil jeg i gang med, Sæt verden er til af Svend Åge Madsen.

3 Synes om

Er det en af hans nyere eller en af de gamle? Jeg har kun læst nogle af hans gamle bøger, så ved ikke om han stadigvæk er god.

1 Synes om

Den er udgivet 2021-11-01 står der under den på Mofibo.
Men andet sted fandt jeg at den oprindelig er udgivet 1971.

1 Synes om

Googlede lige, og ja den er fra 71. En purung sag, som mig, samme årgang. :klappe:

2 Synes om

Den der, Sæt verden er til, den opgav jeg, så jeg vil i stedet i gang med, Ud og stjæle heste af, Per Petterson.

2 Synes om

Kattehjerter
Af Karsten Blem

3 Synes om

Valdemarsro
JUL
af Ann - Christine Hellerup Brandt

2 Synes om

Så er jeg gået i gang med, Døden i kurbadet af, Anna Grue.

2 Synes om

Har lige læst artikel om katten Sami der bliver væk en vinterdag - om om hans ejeres ‘maximum search efforts’

4 Synes om

Stille rum
Af Niels Fabæk

2 Synes om

Så vil jeg i gang med, De nærmeste af Lotte Kirkeby.

2 Synes om

Tiden løber i dagene, men denne her skal jeg til og læse som den næste, glæder mig, gad vide hvor jeg fanger en vildsvin :tihi:

5 Synes om

Nu vil jeg i gang med, Kastevind: Erindringsglimt fra en barndom, af Alberte Winding.

2 Synes om

Jeg er blevet færdig med hele Sagaen om Isfolket (lydbøger) og gået igang med den serie der hedder Løvindens Sang (også lydbøger)

3 Synes om

Nu vil jeg i gang med, Karma corona: På tærsklen til pandemiernes tidsalder af Tor Nørretranders.

1 Synes om

Nu vil jeg i gang med, Meneskeføde af Tor Nørretranders.

2 Synes om

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/distriktslaege-c-rasmussens-medicinske-beskrivelse-af-befolkningen-paa-laesoe-1859/
Det er ganske interessant :slight_smile: Faldt tilfældigt over det, da jeg var ved at læse lidt op på datidens forordning om koppevaccination, som også er ganske interessant.
VH
Susanne

2 Synes om

Har du evt. et link til forordningen om koppevaccination? Det har længe været min hensigt, jeg skulle sætte mig ind i den, for når man slægtsforsker, så kan man ikke undgå at komme i berøring med koppevaccination. Tilbage i midten af 1800-tallet (deromkring) kunne man ingenting foretage sig, uden man skulle dokumentere, AT man var vaccineret, HVORNÅR man var vaccineret, og AF HVEM man var vaccineret. Med mindre man altså havde “havt de naturlige Kopper”.

2 Synes om

Det kan du tro: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-koppevaccination-1810/
Der var ikke vaccinations tvang - men man kunne fx. ikke blive konfirmeret osv., hvis ikke man var vaccineret. Og i disse tider hvor man har ret til at sige nej tak til nærmest alting pånær skatten, er det måske værd at tænke på at på grund af en massiv indsats i hele verden, er kopper idag officielt udryddet på verdensplan! Danmark stoppede koppevaccinen i 1977 :+1: Polio er ikke helt udryddet, men findes i det store hele kun i Afghanistan og Pakistan idag - det er selvfølgelig heller ikke bare faldet ned fra himmelen :slight_smile: Der vaccineres stadig mod polio, selv om det har været sværere pga Covid 19. Tænk hvis den også en dag kunne erklæres udryddet - selv Afrika anses for fri for polio :slight_smile:
VH
Susanne
Og edit: gammel koppe vaccinationsattest fra 1837 :slight_smile:

5 Synes om