Har du evt. et link til forordningen om koppevaccination? Det har længe været min hensigt, jeg skulle sætte mig ind i den, for når man slægtsforsker, så kan man ikke undgå at komme i berøring med koppevaccination. Tilbage i midten af 1800-tallet (deromkring) kunne man ingenting foretage sig, uden man skulle dokumentere, AT man var vaccineret, HVORNÅR man var vaccineret, og AF HVEM man var vaccineret. Med mindre man altså havde “havt de naturlige Kopper”.
Det kan du tro: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-koppevaccination-1810/
Der var ikke vaccinations tvang - men man kunne fx. ikke blive konfirmeret osv., hvis ikke man var vaccineret. Og i disse tider hvor man har ret til at sige nej tak til nærmest alting pånær skatten, er det måske værd at tænke på at på grund af en massiv indsats i hele verden, er kopper idag officielt udryddet på verdensplan! Danmark stoppede koppevaccinen i 1977 Polio er ikke helt udryddet, men findes i det store hele kun i Afghanistan og Pakistan idag - det er selvfølgelig heller ikke bare faldet ned fra himmelen Der vaccineres stadig mod polio, selv om det har været sværere pga Covid 19. Tænk hvis den også en dag kunne erklæres udryddet - selv Afrika anses for fri for polio
VH
Susanne
Og edit: gammel koppe vaccinationsattest fra 1837