Hvad må katten ikke spise?

Nogle katte har det jo med at benytte sig af selvbetjening fra køkken-/spisebord, når man blinker :stuck_out_tongue: Og selvom man tror, at de ikke kunne finde på at røre den hotte chili con carne med tilhørende hidsige guacamole, så har man jo ikke altid ret :tihi:

Men hvad må katte IKKE spise (selvom de gerne vil) - og hvorfor ikke??
Og hvad må de gerne smage på i afmålte mængder?

Jeg kigger lige med her :slight_smile:
Det ville være rart at høre, hvad man bestemt ikke skal lade stå fremme :slight_smile:

De kan ikke tåle løg - heller ikke løg som ingrediens.

Her er en liste, godt nok på engelsk:

Jeg bekymrer mig især om løg af enhver art, det kan give katte blodmangel - og det er en ting, der findes i meget menneskemad.

Og så er der selvfølgelig det med ben og knogler - fint nok i rå udgave, men
kogte og i øvrigt tilberedte knogler og ben bliver porøse og kan splintre og
derved forvolde skade.

Hurtig oversættelse af listen ovenfor - det er en lyn-tilrettet Google-oversættelse, så bær over :wink:

Alkohol:
Jeg vil håbe, at ingen faktisk prøver at give en kat alkohol. Alkohol kan forårsage forgiftning, mave-tarm irritation, åndedrætsbesvær, koma og død.
Abrikos, kirsebær og fersken sten, mandler, æble kerner:
Alle ovenstående indeholder cyanogene glycosider, som vil resultere i cyanidforgiftning. Dette påvirker blodets evne til at frigive ilt i vævet, så katten faktisk kvæles selv om dens blod er fuld af ilt. [1]
Avocado:
Avocado indeholder et giftstof kaldet persin. Det findes i alle dele af avocado & er giftigt for de fleste husdyr.
Symptomerne er bl.a. mave- tarmirritation, opkastning, diarré, åndedrætsbesvær, overbelastning, væskeophobning omkring vævet i hjertet og endda død. [1]
Citrus:
Kan forårsage opkastning hos katte.
Tilberedte knogler:
Tilberedte knogler kan splintre og blokere eller punktere indvolde og bør derfor undgås.
Chokolade, Kaffe & Te
Chokolade indeholder de naturligt forekommende methylxanthiner koffein & theobromin. Koncentrationen af theobromin er langt højere end koffein, men begge forårsager forgiftning hos katte (og hunde). Disse kemikalier er vanddrivende, de får kroppen til at miste væsker, er hjertestimulerende, giver hjertebanken & er også et nydelsesmiddel der påvirker central nervesystemet .
Alle typer af chokolade, bør undgås, herunder mørk, mælk, hvidt & kakao pulver.
Druer & rosiner:
Disse er blevet kendt for at forårsage nyreskader. Den aktive ingrediens er ikke blevet identificeret.
Macadamianødder:
Macadamia nødder har været kendt for at forårsage rystelser og muskelsvaghed i hunde, derfor er det bedst at anvende forsigtighed og undgå at give dem til katte.
Mælk:
Mens dette ikke vil dræbe din kat, er nogle katte laktose intolerante & at drikke komælk vil medføre mavegener.
Fravænnede katte behøver ikke længere at drikke mælk, men hvis du ønsker at give din kat noget mælk som en lejlighedsvis godbid er den bedste løsning at købe noget kattemælk
Svampe:
Der er mange typer af svampe, som er giftige. Mens hunde er langt mere tilbøjelige til at spise svampe end katte, anbefales det du undgår at give dine katte enhver form for svampe at være på den sikre side.
Fedt:
Mens fedt ikke er giftigt for katte i sig selv, er det ikke sundt at regelmæssigt at fodre din kat med en kost med højt indhold af animalsk fedt som kan føre til fedme. Store mængder fedt kan også forårsage bugspytkirtelbetændelse.
Lever:
Små mængder af lever er fint at spise, men hvis der fodres med det ofte kan det resultere i A vitamin forgiftning .
Løg & Hvidløg:
Løg indeholder sulfoxider og disulfider som skader røde blodlegemer & kan medføre hæmolytisk anæmi.
Vær forsigtig, når du giver din kat menneskelige fødevarer, nogle anbefaler babymad til en kat, der har mistet sin appetit. Det er fint, men sørg for maden ikke indeholder noget løg, så som flager, pulver mv
Løg giver større problemer end hvidløg.
Kartoffel (grønne dele & øjne):
Disse indeholder solanin glykosider, som kan forårsage opkastning, mavesmerter, blodig diarré, nervesystem påvirkning, depression, rysten, lammelser og hjertestop.
Salt:
Store mængder af salt kan føre til elektrolyt ubalance.
Tomat:
Se kartofler.
Tun:
Det er en anden fødevare, der er fint at fodre som en sjælden luksus, men ikke bør gives regelmæssigt, da det kan føre til en tilstand kendt som Pansteatitis eller Gul fedt syge (jeg kan ikke finde et dansk navn, men den skulle være god nok).
Gærdej:
Dette kan udvide sig i maven og forårsage oppustethed og ubehag.
Andre fødevarer som din kat skal ikke spise:
• Soya & Ris Bran
• Rosiner
• Rabarber
• Fordærvet eller muggent mad. Hvis det er dårligt, giv den ikke til din kat.
• Humle

[quote=Ann R;526656]Her er en liste, godt nok på engelsk:

Jeg bekymrer mig især om løg af enhver art, det kan give katte blodmangel - og det er en ting, der findes i meget menneskemad.[/quote]

Super link, Ann :thumbup:

Hvad med ost? Godt eller skidt?

Ost er udmærket som godbid (eller opfedning):slight_smile:

Jeg havde engang en kat der var VILD med ost i alle afskygninger, dyrlægen sagde at jeg bare skulle passe på kalorierne/fedtindholdet og undgå skimmelost. Men at det ikke var skadeligt på nogen måde.

Laktosen i ost og surmælksprodukter er omdannet, så det burde normalt ikke være et problem :slight_smile:

Salt: Store mængder af salt kan føre til elektrolyt ubalance.

Det minder mig om noget, jeg hørte, da Inges Kattehjem afholdt workshop her i Odense i oktober.

En af de tilstedeværende kattemadsproducenter (jeg har glemt, hvem det var) skulle tale om tørfoder kontra vådfoder. Ved tørfoderet nævnte hun problemet med væske. Det måtte man prøve at afhjælpe, og det kunne man gøre ved at tilsætte salt, så katten blev tørstig og derfor drak mere.

Jeg undrede mig en del over det dengang. Salt i større mængder er jo ikke sundt for mennesker, så jeg tænkte, at det nok heller ikke var det bedste for katte. Dengang vidste jeg det dog ikke. Men jeg syntes også, det lød som en søgt og unaturlig måde at løse problemet på.

Nu, hvor jeg ved lidt mere om kattekost, lyder det direkte uansvarligt at fylde maden med salt. Og det undrer mig endnu mere, når jeg tænker tilbage på det, at der sad et eller andet antal dyrlæger i salen og hørte på det uden at protestere.

TAK - så er den printet og i lamineret stand sat på køleskabet.
ikke at jeg viver mine katte menneskemad, men godt at vide hvad der er gift og hvad man ikke skal lade ligge fremme…

[quote=galath;527231]Det minder mig om noget, jeg hørte, da Inges Kattehjem afholdt workshop her i Odense i oktober.

En af de tilstedeværende kattemadsproducenter (jeg har glemt, hvem det var) skulle tale om tørfoder kontra vådfoder. Ved tørfoderet nævnte hun problemet med væske. Det måtte man prøve at afhjælpe, og det kunne man gøre ved at tilsætte salt, så katten blev tørstig og derfor drak mere.

Jeg undrede mig en del over det dengang. Salt i større mængder er jo ikke sundt for mennesker, så jeg tænkte, at det nok heller ikke var det bedste for katte. Dengang vidste jeg det dog ikke. Men jeg syntes også, det lød som en søgt og unaturlig måde at løse problemet på.

Nu, hvor jeg ved lidt mere om kattekost, lyder det direkte uansvarligt at fylde maden med salt. Og det undrer mig endnu mere, når jeg tænker tilbage på det, at der sad et eller andet antal dyrlæger i salen og hørte på det uden at protestere.[/quote]Salt dehyderer katten.
Det samme gælder for mennesker, man drikker heller ikke saltvand selvom man sidder ude på havet og er ved at dø af tørst, for så dør man altså hurtigt.

Så enig med dig, dumt råd at give. Og livsfarligt for katten.

Ja, jeg forstod det altså ikke som et råd til katteejerne - men som en beskrivelse af, hvordan den pågældende producent løste problemet med, at katten ikke altid drikker nok, når den får tørfoder.

Men måske sagde hun bare noget sludder for egen regning, hende der stod for det. For det lyder jo lidt for dumt,

Læste forleden at en herinde havde fået hævet ud af sin dyrlæge hvad der var så godt ved blærebetændelse-foder - det var tilsat ekstra salt! :rulleøjne:

Min kat spiste idag noget avocado, jeg ringede straks til dyrlægen for at høre om det var giftigt for katten at indtage , hvortil jeg fik af vide , at det havde han ikke kendskab til, kun at stenen skulle være giftig at spise …

Min kat Spock rør overhoved ikke kattemælk - man kan ligefrem se ham rynke på næsen af det

Til gengæld vil han gå gennem ild og vand for almindelig mælk, og vi skal ikke lade et fyldt glas stå på bordet i stuen mens vi henter noget i køkkenet, for han er der med det samme !

min mor´s sidste kat fik killinger (selvom hun fik p-piller æv æv) nå men den ene af de her små var fuldstændig gak med avokado. Når min mor sad og spiste en halv med ske (som hun godt kunne lide) kravlede det lille myr helt op i hovedet på hende … go figure.

En kat skal ikke have ost, heller ikke i de godbider man kan købe til katte. De skal slet ikke have godbidder. Ej heller ikke ris, grøntsager, frugt eller hvad der ellers måtte være i tørkost. Jeg bliver sikkert meget upopulær på dette, men en kat skal have kød (involde,hud og knogler inkluderet) og ikke andet. Se på hvad en vild kat spiser. Mus, kyllinger, rotter, fugle med mere. For dem er har lyst til at læse mere på engelsk: http://feline-nutrition.org/ eller en smule på dansk: http://hundeogkatteimperiet.dk/content/8-barf-kat

Tror nu ikke der er ret mange danske vildkatte, der har adgang til kyllinger, og de skal være ret sultne for at spise rotter…
VH
Susanne