Hvad man siger til kælekatte mennesker

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley:
Hey Nu sidder jeg her og spytter i min morgenkaffe igen igen. På den sidste dag i min ferie. -blåblå -blåblå

Jeg sidder her og tænker på en lidt mærkelig snak jeg har haft med en der har to dejlige kælekatte fra mit opdræt.
De to gæve mennesker havde være en tur forbi en udstilling og kigge, uden katte. De havde en god potion nysgerrighed, på hvad der nu engang sker på udstilling. Og måske en ide om at dette var noget for dem. Men de har bestemt sig for at tjekke et par udstillinger ud før de kastede sig ud i projektet.

Nå men på udstillingen kommer de i snak, med en maine coon opdrætter. De kigger opdrætterens katte, og snakken går. Opdrætteren spørg hvor har i kat fra. Boromir svarer de. Nå svarer opdrætteren så er det extreme katte i har!
Med det resultat at der nu står hr. og fru Hansen med kæber der rammer gulvet… extrem hvad ??? sir manden. Ja det er extrem katte fra Boromir… øhhhh sir manden der det godt el. dårligt… svar det er som man tager det var svaret.
Hr. og Fru Hansen ringer fornuftigt nok til mig og spør… er vores to dejlige banditter extrem katte og hvad betyder det? er det godt el. dårligt.
Vi fik en meget lang og god snak om det og Hr. Og fru Hansen er stadig meget glade for deres to kæmpe Banditter. Og de lever op til familiens forventninger med to sunde store og frække drenge.

Men, men jeg sidder og tænker lidt på, hvor er det egentlig synd for disse mennesker, at de skal gøre utrykke ved et opdrætter udtryk som extrem, el. lign.
Jeg ville med al respekt, have modtaget en sådan melding selv. Men ikke til mine kælekatte købere. For det er ikke dem der skal stå til regnskab for mit opdræt.
Det er mig. Mine kælekatte køber skal bare nyde deres frække Englemissser, om de er extreme eller ej. Om de er flot typede, eller ej. Der er klart en grund til at mine kælemisser er kæle misser, det er og bliver et meget bevist valg fra min side.

Desværre er det ikke første gang, at jeg oplever at opdrætter overfor min kælekatte købere fortæller, deres uforbeholdne mening om katten, typen el. lign.
for at nævne.

  1. Armani (kælekat) han er meget stor, to opdrættere siger til ejer… nyd ham mens han er der for så stor en kat vil for HD… med detr resultat… kat røngtenfoto 1 -2 og nu 3 år gammel stadig ingen tegne på forandringer i hofter.
  2. en rød pige (kælekat) puhhha sikke en tæt stamtavle… hun dør nok snart af indavls problemer ( hun lever stadig og er sund og rask) resultat denne har smidt en bondegård til unødvendige test. Vil lige nævne at helbroderen var til samme udstilling og fik af samme opdrætter denne kommentar… ihhhh lækker kat med spændende stamtavle… [smilie=hate-boid.gif] [smilie=hate-boid.gif] [smilie=hate-boid.gif]
  3. Jasmin en sød kælemis… den ligner ikke en show kat… nej fanme… den var/er en kælemis.
    Nå men hvad vil jeg med alt dette, tja jeg vil mindeligt bede jer om at tænke over hvad man siger til kælemennesker. Hvem pokker vil have sin ynglingsmis kritiseret el. sygliggjort. Ret skydsen mod hovedet og ikke kælemenneskerne.
    De bliver bare usikkere og kede af det. Og det er hårdt at få kritiseret sin ynglingskat.
    Bare min tanker, har i derude haft lign. oplevelser så kunne det være spændende at høre om.
    Hilsen Pia -engel

Enig, det er noget underligt noget at sige til kælekatteejere, for hvad kan de bruge det til. Og jeg ved iøvrigt heller ikke hvad det vil sige, hvis en kat er ekstrem :?

Hvis nogle siger underlige ting om mine katte jeg ikke forstår, så vil jeg sige nå. Jeg har ingen idé om, hvordan mine katte “burde” se ud, men i mine øjne ser de ud som de skal. Om de har de rigtige næser, øjne, tufter osv er jeg fløjtende ligeglad med. De er hvad jeg ønskede, katte med flotte tænder, store krammemisser fyldt med ballade og med et skønt temperament, så de skønneste katte i mine øjne :slight_smile:
Og som bonus kan manden med katteallergi tåle at sove med dem -thumbs det kan han ikke med vores Somali desværre.

Det er en rigtig god betragtning som også mange dyrlæger kunne lære meget af…

Første gang jeg er til dyrlægen med mine 2, der spørger hun: hvor mange katte er der i det opdræt du kommer fra… små 20 svarer jeg meget uskyldigt for det passer vist meget godt uden at jeg har talt 100% efter…

når jamen så fejler dine katte sikkert en masse for den slags store opdræt er smittekilde til alle kendte kattesygdomme…

NEJ hvor blev jeg ked af det… for det var jo ikke lige det jeg havde håbet at høre… der er jo ikke nogen nybagte kælekatteejere migselv inkl. der kan lide at høre “fagidioters” udtryk/kritik af deres katte, deres opdræt eller tilsvarende… jeg ville bare gerne være glad og lykkelig for mine smukke missere…

det kan da godt være at det passer og det gør det da sikkert… !! … men for pokker - som fagperson ved man jo hvad der skal lægges i de forskellige ting og hvor meget vægt man skal lægge på hvad… det anede jeg ikke som kælekatteejer…

Så jeg vil da på alle kælekatte-ejeres vegne opfordre til at i forklarer hvad i alverden i mener med de udtryk i bruger, frem for at give kælekatteejeren indtryk af at der er noget galt… det sparer os/mig (jeg er jo selv kælekatteejer) for nogle meget lange timer med ondt i maven inden jeg/vi får kontakt til vores opdrætter der kan fortælle os hvad det betyder og trøste os og sige at tingene er ok…

Det er en god overvejelse at gøre sig som opdrætter :slight_smile: og som dyrlæge og fagperson i det hele taget… viden er magt og man skræmmer livet af folk der ikke ved bedre end en selv…

Knus og -kramer

Nu er jeg så åbenbart en ret heldig person, for jeg har aldrig hørt nogen af mine dyrelæger udtale sig negativt om mine katte. Og for øvrig er jeg fløjtende ligeglad med hvad andre syntes om deres udseende…Jeg VED nemlig at jeg har de aller smukkeste katte der findes… -love

Derfor udstiller jeg heller ikke…de andre skal jo også have en chance… -høhø

Gitze… sikke da en besked :frowning: en dyrlæge burde tænke sig lidt om inden personen udtaler sig…

Har heldigvis aldrig været ude for negative udsagn fra en dyrlæge… men man hører desværre tit sådan noget.

Men så er det heldigvis godt at du ved at både Sethi og ramse er sunde og raske :slight_smile:

præcis - pånær en vaccine reaktion og en tynd mave ved foderændring har de aldrig fejlet det mindste… :slight_smile:

og det er jo netop det der er så tankevækkende i hele sitiationen - jeg blev gjort bange af min dyrlæge, ligesom Free Jazz’s kælekattekøbere blev gjort nervøse af en fremmed opdrætter…

som kælekattekøber er man jo ikke bekendt med opdrætterverdenen og alle de ting der kan ligge til grund for at den fremmede opdrætter - bevidst eller ubevidst - fik sagt de ting… eller med at nogen dyrlæger ikke kan sætte sig ud over deres egen aversion mod store kattehold

der er man en uerfaren newbie der tager alle info ind i overvejelserne… og det bør man som opdrætter, dyrlæge eller fagnørd tænke meget over så man ikke unødigt sårer/skræmmer glade entusiastiske nybegyndere og optimistiske kælekatteejere.

Knus og -kramer

Jeg var for nyligt helt helt oppe i det røde felt ang. noget lignende.

En kælekatskøber og førstegangsudstiller, som jeg kunne se havde en kat som var i familie med een af mine, var i gang med at få en højlydt vurdering af sin kat af en til lejligheden selvudnævnt “dommer” som også havde sine katte på udstilling og egentlig kun var en ganske almindelig opdrætter. Kælekatten blev af denne opdrætter, sagt på en pæn måde, fundet ikke-tilstrækkelig til udstilling. Kælekatsejeren, som var så glad for sin kælekat, den var alt for tyk, rigtig dårlig vasket og bare en kanon sød nullergøj, stod bagefter og var ganske rystende og rigtig ked af det over efter den selvudnævnte dommers/opdrætters opsang om “hvad en Maine Coon skal være”. Og det blev linket til opdrættet, som kælekatten kom fra. Ganske højlydt og meget ubehageligt synes jeg. Jeg ilede op til kælekatejeren lige bagefter og talte med hende, pigen vidste ikke engang hvad kattens forældre hed - hvad søren skulle den opsang gøre godt for?! Det var den følelse jeg gik hjem med fra udstillingen den dag.

Lidt tid efter udstillingen fortalte jeg om situationen til opdrætteren af katten, og det viser sig at de to opdrættere (den “selvudnævnte” dommer og sælgeren af kælekatten) havde talt sammen tidligere på udstillingsdagen og havde haft en uoverensstemmelse om noget ganske fagligt. Hvorfor søren det skulle gå ud over kælekatskøberens søde kælekat, går over min forstand, men det ville i hvert tilfælde forklare den “selvudnævnte dommer”/opdrætters entusiasme!!

Jeg har prøvet at skrive ovenstående med underdrivelser og ironi, og det ser måske for forvirret ud, men pointen er at det da bare er for langt ude at lade to opdrætteres uoverensstemmelser gå ud over en stakkels kælekatskøber! Det var så tydeligt at det var hendes første udstilling, og det var lige så tydeligt at katten var en kælekat. Hun var det letteste mål, og det var simpelthent så ubarmhjertigt, selv før jeg kendte baggrundshistorien havde jeg regnet ud at der måtte ligge noget lignende bag.

Så ja, jeg har oplevet det, i øvrigt også på egen krop for nogle år siden, og jeg synes i hvertfald at nogen på de udstillinger burde ta sig en slapper og være lidt åbne og hyggelige, i stedet for det der. Det er jo en udstilling - ikke en krig!

Pia, du skriver selv på din hp at dit opdræt er typet, er de det så alligevel ikke det, eller har du ikke forklaret din købere godt nok hvad det er de køber?

Regitze, ikke alle dyrlæger er lige diplomatiske, men et eller andet sted refererer dyrlægen jo bare sine egne oplevelser. Iøvrigt ikke så langt væk fra mine tanker. Dermed ikke sagt der var grund til den bemærkning med dine katte.

Ja, nu synes jeg lige den historie som Sheer fortæller er ganske rædsom, for ja man kan godt se hvem der er afsted første gang med deres kælekat. Jeg har selv stået og været den person (gudskelov fik jeg en rigtig varm og dejlig velkomst af alle de andre huskatte-ejere på udstillingen).
Men at svine en første gangs udstiller fordi katten er dårligt vasket synes jeg desværre jeg har oplevet før :frowning: Også at en dommer gør det. Nogle får det så også sagt super diplomatisk og henviser til en der kan/vil hjælpe den nye bedre igang.

Men som flere siger, det der med at “fag”-personer kommer med nogle udtalelser der kan gøre en ny smadderforskrækket det er altså bare ikke ok, så kunne man da i det mindste forklare hvad man mener. Som f.eks. at (det er det i hvert fald ikke for mig) det altså ikke er så slemt at være ekstrem. Jeg synes da at alle dem der klare sig godt på udstillinger er de ekstreme. Og så længe helbredet bare er med, ja så synes jeg da at det er ok.
Og øv for en der kan nedgøre en kat med en bestemt stamtavle og rose en anden med samme :frowning:

Så kunne jeg godt tænke mig at vide - hvordan definerer I en ekstrem kat… ??

For dem jeg ser på udstillingerne - er måske ekstrem i forhold til det man er vant til at se derhjemme ?? Blot min lille fodnote og tanke om dette emne :smiley:

Enig -thumbs :smiley:

Det lugter lidt af rønnebærene er sure.

[bigloony] [bigloony] [bigloony] [bigloony] [bigloony]
Hey Lis D.

Re: Hvad man siger til kælekatte mennesker
Pia, du skriver selv på din hp at dit opdræt er typet, er de det så alligevel ikke det, eller har du ikke forklaret din købere godt nok hvad det er de køber?

Smil! hvad syntes du lige selv, om denne kommentar (skal vi ikke snart glemme vores lille virus kontravers, eller skal vi nuppe runde 2?)
Helt ærligt så tror jeg at jeg vil svare på to måder:
Måde 1
Kære Lis D.
tusind tak, fordi du gør mig opmærksom på at jeg ikke formår at give min killinger købere, den rette vejledening og information.
Dette, er jeg glad for at du informerer mig om, således at jeg for fremtiden kan gøre min kælekatte køber klar til evt. opdrætteres hårde kommentarer.
Eller dyrlæger.

Måde 2
Nej, nej min katte er over hovedet ikke typet, det er bare en fis i en hornlygte, jeg troede bare at det var noget man skrev på sin hjemmeside.
Har maine coon overhovedet en standart ?
Sorry men ingen af måderne virker, kun de følelser, du giver når du skriver så uratigt.
Skal vi ikke tage og komme videre Lis, og komme os over at vi på nogen områder ikke kan og vil blive enige.
Dermed ikke sagt at jeg syntes din måde er forkert, men hav lidt respekt for at min måde at køre tingene på. De vil formentlig altid være forskellige.
Hvorfor skal vi forpeste, et forum, fordi vi to har haft en kontravers ? skal vi ikke som to voksne kunne børste tingene af os, have lidt respekt for hinanden.
hvad sir du ?
Hilsen Pia -engel

[bigloony] [bigloony] [bigloony]

Re: Hvad man siger til kælekatte mennesker
Så kunne jeg godt tænke mig at vide - hvordan definerer I en ekstrem kat… ??

For dem jeg ser på udstillingerne - er måske ekstrem i forhold til det man er vant til at se derhjemme ?? Blot min lille fodnote og tanke om dette emne

Enig, jeg kunne også godt tænke mig at høre hvad præcist der menes med en extrem kat, men der må sidde en el. anden som er kommet med den udtalelse som kan def. det for mig :smiley: :smiley:
Hilsen Pia -engel

nu er det ikke mig der er kommet med den udtalese… Men en ting ved jeg, du har nogen skønne katte og vidunderlige killinger og en god og pragtfuld type…

Når jeg høre det ord ekstrem, så tænker jeg meget typet… hmm

Hmm der bliver sgi sagt så mange underlige ting af mange underlige mennesker -høhø

Jeg tror ikke at de mennesker der har behov for at ytre sig om alle katte, opdræt, mangt og meget, sådan bare er lige til at stoppe - og jeg tror heller ikke at man kan undgå at kælekatte mennesker beder om en mening om deres katte :smiley:

Jeg har i min tid også måtte lægge ører til lidt af hvert, og uopfordret fået en “kritik” af mine katte på udstillingen. I starten blev jeg lidt “nå” over det, og forstod ikke rigtig “spillet”. Med tiden er jeg blevet mere hårdhudet, og tænker mere at det må jo være deres problem at de har behov for at kommentere min kat, uden jeg har bedt dem om det -høhø Nogle kan li det ene og nogle kan li det andet - vi er jo heldigvis forskellige :slight_smile:

Og de mange udtryk - “ekstrem” - “gammel type” osv lærer man også at tøjle henad vejen og selv danne sig en mening om - for som Lene siger - hvad betyder ordet “ekstrem” - det er een ting for een og en anden ting for en anden. Måske man bare skulle spørge tilbage “Hvad mener du med ekstrem - og hvad på katten får dig til at sige det” :stuck_out_tongue:

Men ja det gør da ikke noget man tænker sig om, når man udtaler sig os katte-mennesker imellem - om det så er opdrætter til opdrætter, kælekatskøber til opdrætter og vice versa… Som udgangspunkt bør man være ved andre, som man gerne selv vil behandles -thumbs

Ja, nu bliver jeg lidt nysgerrig… Hvad er en typet kat?
Jeg ved intet ellers om udstillinger, og jeg har ingen ubehaligheder haft med nogen over mine katte :slight_smile: Men de er jo også jorden dejligste (Næstefter Birthes :stuck_out_tongue: )

Ja, det var måske lige den rigtig, at bede dem uddybe deres mening om hvorfor de siger som de gør :smiley:

Tja kan heller ikke lige se hvad ens opdrætters kommentar til en anden opdrætters kælekattekøbere skal gøre godt for. Jeg har selv 5 skønne burmesere og for mig er de jordens dejligste uanset hvad andre mener om deres udseende.

Jeg har aldrig udstillet, for jeg kan ikke bruge en bedømmelse til noget. Om mine katte ikke er racetypiske af udseende, har halen for lavt ansat er for brede imellem ørene og så videre til noget. Jeg har mine katte udelukkende som kælekatte og de skal ikke bruges til avl.

Da ikke alle katte kan bruges til avl pga. “småfejl” er det jo da kun pragtfuldt, at vi andre ønsker kælekatte, ellers var der nok mange opdrætters killinger der måtte aflives.

Jeg forstår godt at man er nødt til at udstille som opdrætter for at få de bedste eksemplarer ind i avlen, men også igen her er det jo et spørgsmål om dommerens mening, selvom der selvfølgelig er retningslinier for hvordan hver enkelt race skal se ud.

At en kat er extrem er i mine øjne katte som persere og den nye type siamesere. De er så extrem forskellige i ansigtsformen i forhold til andre katteracer. (ved godt jeg risikerer at få på hattepullen for den kommentar -rulleøjne )

Jeg vil så mene (uden at kende samtlige racer), at der eksisterer ekstremer inden for hver race. Hos burmeserne er det IMO dem, der er for kortsnudede (og ja, det er individuelt, hvornår det bliver for meget) og jeg kan endda sætte navn på én, der er et klassisk eksempel på det: Why Forget Prince Hamlet.

Men det er det, der vinder hos dommerne. Galliano har været oppe mod to hunkatte til BIV - den ene “værre” end den anden - og han havde ikke en chance, fordi han simpelthen ikke var ekstrem nok.

Mht. andres kommentarer, så er det jo ikke så længe siden, jeg selv var kælekatteejer på første udstilling. Jeg ved ikke, om jeg har været heldig eller tonen bare er bedre blandt korthårsudstillere, men jeg har ikke hørt noget som helst nedsættende om Galliano. At han startede sit liv med at være langhåret i nakken skulle man ærlig talt være blind for ikke at se, så jeg var måske bare mere obs på hans fejl end en “normal” kælekatteejer? Når jeg i Ringsted udstiller Sander, forventer jeg heller ikke at blive negativt overrasket over dommerens eller andre udstilleres bemærkninger - Sander er smuk, sød, lækker, dejlig og alt muligt andet positivt, men der er dælme en del ting ved ham, som ikke lever særlig godt op til standarden for burmesere :slight_smile:

Nu jeg jo selv ny i denne katteverden og har min egen første udstilling med kat til gode.Men jeg tænker at havde jeg været til en udstilling kunne jeg godt finde på at spørge andre om hvad de mener om min kat på både godt og ondt…Kunne jo være jeg kunne lære noget af det.Det jeg mener er at den kælekatteejer måske selv har spurgt eller givet udtryk for “hvad mener du om min kat” og efterfølgende måske ikke været så glad for svaret???
der kan jo være mange måder at formulere sig på og jo ikke sikkert at det der meget typet eller ekstremt typet skal forståes på den måde som kælekatte ejeren har forstået det???
Ved ikke om det giver mening,men der er bare så meget snak i katteverdenen at man nogen gange bare skal tage det positive og så putte det andet i glemmebogen,men det jo så bare min holdning.Og helt ærligt har jeg svært ved ikke at se nioget nuttet eller skønt ved alle de dejlige misser [bigloony]