Hvad MIAU betyder

Hvad Miau betyder
M “mrrr”
• Kontaktlyd = Hej
• stiger i tone i slutningen = Her er jeg

I Lang i-lyd “miiiiiiau”
• Fysisk ubehag “AV”
• Sult

A Lang A- lyd “miaaaaaaaauu”
• Krav
• Vil have mad, vil ud, vil ind osv

U Lang U - Lyd “miaoouuuuuuu”
• Frustration
• og jeg som troede :frowning:

Uling (ved ikke hvad det hedder på dansk)
Sædvanligvis 2 hankatte der måler hinandes styrke, kan ende i slagsmål

Dette er skrevet at Professor Bjarne Braastad, og hvis man har mod på norsk (forholdvis letforståligt) kan man se/ hører mere her: Katter - Braastad.Info
De Youtube video er bestemt værd se :slight_smile:

He… og hvis man har en siameser som Whiskey er der ca 500 lyde mere at forholde sig til :smiley:

jeg tror at de som tommelfingerregel er helt rigtige - og så er der jo lige alle “mellemstadierne” og kattens egen stemmeføring at tage højde for - men ellers tror jeg faktisk det rammer ret godt :slight_smile:

Det er sikkert rigtigt nok… problemet er bare at Lucky slet ikke miauer han bræger sådan ala vææææææææææ ooooaaaaaaaauuuuuuiiiiiiiii JEG ved for det meste hvad det betyder, men kald det miau vil være en lodret løgn :smiley:

Der er måske lidt får i ham…sådan langt ude :lol:

Jeg tænker mere på alle de små snakkelyde - ud over vrælene :slight_smile: Alle der der orrww, druuu, iiiv, drrr, orr, arvv lyde. Whiskey har et bundløst arsenal af dem med uendelig variation. Nogen gange lyder han nærmest som en due :doh: :doh:

Når Hector siger “Ma ! Ma !” SÅ er han glad og nussesyg :hjerte:

Tog tidligere en ny DaBird frem til Magic efter en længere pause. Han blev helt vild, og de lyde, han sagde, findes ikke på skalaen herover :slight_smile: