Hvad severe man til udlanske gæster

Spørg evt om der er noget, de ikke spiser, mange mennesker har allergier, mad de ikke bryder sig om eller religiøse præferencer. Eller er jeg enig med koret, jeg serverer gerne typisk dansk mad for udenlandske gæster. På denne årstid ville jeg sikkert vælge en grydestegt kylling med nye kartofler, sovs, agurkesalat, mormorsalat og rabarberkompot.

Noget af det italienere elsker er fisk - fx røget laks og svenk kävli rogn på tube:savle:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;871278]
Og så jordbær - eller endnu bedre RØDGRØD med fløde :)[/QUOTE]

Når vi nu er i jordbærsæsonen med lækre friske jordbær, ville det være synd at lave rødgrød, synes jeg :slight_smile:

Ellers ville jeg lave grydestegt kylling, nye kartofler, hjemmelavet agurkesalat og sovs, det er mere sommer agtigt dansk end flæskesteg er.

Eller enig med Pil spørg til om de har noget de ikke kan tåle eller ikke spiser. Det vil være skide surt og stå og lave mad som en af dem så ikke kan spise.

Var en smut i butikken og der var tilbud på flæskesteg og en hel kylling, så har bestemt mig for at de både får flæskesteg med rødkål og brune kartofler samt kylling med agurkesalat og kartofler så prøver de 2 ting og så jordbær med sukker mælk og fløde til dessert :slight_smile:

Og når de kommer får se fransbrød med varm leverpostej og rugbrød med varme frikadeller og rødkål, og så en smule sild med karrysalat.
Jeg har spurgt dem om der er noget jeg skal tage hensyn til og det eneste var hvidløg så det var jo nemt :slight_smile:

Og lørdag aften skal vi på Jensens bøfhus efter udstillingen,
Og når de kommer og vi har fået lidt frokost tager vi til vesterhavet hvis ikke det regner helt tosset og får en gammeldags is :slight_smile:

Jeg er ikke uenig, men netop “Rødgrød med fløde” er jo en af de ting udlændinge altid skal lokkes til at prøve at udtale L Derfor. Desuden er en rigtig rødgrød jo ikke KUN jordbær, men også rababer og f. eks. ribs :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;871430]
Ellers ville jeg lave grydestegt kylling, nye kartofler, hjemmelavet agurkesalat og sovs, det er mere sommer agtigt dansk end flæskesteg er.[/QUOTE]

Åh ja det er også lækkert. Med lige med denneher “sommer” kan man jo sagtens spise flæskesteg… Jeg håber de har fået at vide de skal ta’ varmt tøj med?

Og nøj… de bli’r da så mætte de ikkekan vralte L Men en god idé :smiley: Jeg havde for nogle år tilbage besøg af nogle hollændere, der lavede vi ossse flæskesteg og frikadeller og sådan noget til dem de dage de var her. Til gengæld lavede de så nogle specielle hollandske pandekager (tror jeg det var) til os en af dagene :slight_smile:
Og så var de forresten VÆLDIG betagede af noget så almindeligt som en Osti-osteskærer med klinge. Sådan en skulle de ha’ med hjem, for det var dog meget smartere end den der type hvor det nærmest er en høvl :smiley: Det var den type DE kendte. Det er sådan en sjov lille ting :slight_smile:

Jeg er ikke uenig, men netop “Rødgrød med fløde” er jo en af de ting udlændinge altid skal lokkes til at prøve at udtale L Derfor. Desuden er en rigtig rødgrød jo ikke KUN jordbær, men også rababer og f. eks. ribs :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;871430]
Ellers ville jeg lave grydestegt kylling, nye kartofler, hjemmelavet agurkesalat og sovs, det er mere sommer agtigt dansk end flæskesteg er.[/QUOTE]

Åh ja det er også lækkert. Med lige med denneher “sommer” kan man jo sagtens spise flæskesteg… Jeg håber de har fået at vide de skal ta’ varmt tøj med?

Og nøj… de bli’r da så mætte de ikkekan vralte L Men en god idé :smiley: Jeg havde for nogle år tilbage besøg af nogle hollændere, der lavede vi ossse flæskesteg og frikadeller og sådan noget til dem de dage de var her. Til gengæld lavede de så nogle specielle hollandske pandekager (tror jeg det var) til os en af dagene :slight_smile:
Og så var de forresten VÆLDIG betagede af noget så almindeligt som en Osti-osteskærer med klinge. Sådan en skulle de ha’ med hjem, for det var dog meget smartere end den der type hvor det nærmest er en høvl :smiley: Det var den type DE kendte. Det er sådan en sjov lille ting :slight_smile:

hvad med at lave is til Jordbæren så har du begge dele.

12 æggeblommer, 12 spk supper, 2 vanilie stænger eller en 1 stor tahiti og 1/2 L fløde.

Pisk æg, vanilie og sukker MEGET længe. skyld piskeris og tør dem godt af. Pisk fløde ikke alt for stivt vend den i æggemassen.

Det er godt til jordbær

Det lyder som en rigtigt lækker menu :thumbup:

[QUOTE=hmm;872215]

12 spk supper,

Det er godt til jordbær[/QUOTE]

:gruble::gruble: Suppe og jordbær… sådan har jeg ikke prøvet den før :klapper::klapper::tihi:

Sist gang jeg hadde besøk fra utlandet,hadde vi smørbrød første kvelden. Da kan man jo velge pålegg i mange variasjoner.
Dem var her 2 overnattinger.

Til frokost hadde jeg et godt utvalgt med pålegg,og varierte med både toast og brød/baguetter.
Veldig mange er også glad i kokte egg. Følte nesten som om jeg selv var på hotell, for det er sjeldent frokosten har et slikt utvalg,men det var veldig hyggelig. Også ved frokosten valgte jeg noen typiske norske påleggssorter utenom også mer normalt.
Ja, jeg fikk dem også til å smake på typisk “Eiken mat”. Måtte jo ha det også på frokostbordet.
Nemlig hjemmelagede potetkaker ( som min tante hadde bakt) sammen med eggerøre. Og det ble der spist mye av.

Middag dag 2 fikk jeg beskjed på forrhånd om å lage noe typisk norsk. For jeg hadde forestilt meg lammefilet i rødvin saus,da jeg hadde smakt dette et par uker før,og syns det er så godt.
Men dem fikk i stedet hjemmelavede kjøttkaker,poteter,ertestuing,brun saus og så klart tyttebær. Det endte med at dem måtte få med seg 2 store glass med tyttebær med seg hjem :smiley:
http://cdn2.matprat.no/sitefiles/site4/files/artimg/kjottkaker881.jpg

Til dessert fikk dem også noe som er veldig typisk norsk.
Nemlig myke vaffler, sammen med jordbærsylt og rømme.

Har aldri følt meg så norsk-patriot noen gang hihi :smiley:

Til kvelds hadde vi baguetter og fiskesuppe i god gammeldags norsk versjon.
http://www.sangpoeten.com/images/bergensk-fiskesuppe.jpg

Dag 2 ble det en lang og god frokost med det samme som gårsdagen.

Så uansett hva du finner på,så lag noe som er skikkelig dansk.
Skal der komme barn med,så er jo de røde pølsene deres en stor hit.
Det er det jeg alltid gleder meg sånn til når jeg er i utlandet,få smake på mat som er typisk for det landet man besøker :slight_smile:

UPS det var lidt hurtig men sukker