Jeg tolker - måske nogle kan hjælpe mig lidt videre/på rette spor.
Lovens revurdering ved Fødevarerministeret betyder dog følgende - som jeg læser det - og ret mig gerne jeg er interesseret i at få det at vide, hvsi jeg tager fejl - at den ANTAGES af omfatte ejerkatte - der udover omfatter den (måske se herunder) omstrejfende katte - dvs ejerløse katte. Og det er ikke det samme. Så det er der tvisten ligger for mig når jeg læser loven som menigmand - (men dog gammel retsjournalist).
Paragraf 14 siger “omstrejfende hunde og katte” og det lille ord antages betyder i mine øjne, at udvalget mener, at man kan tolke om der står “omstrejfende hunde og omstrejfende katte” i den sætning eller om det skal læses som “omstrejfende hunde og alle katte med og uden ejer”…? Hvad mener I?
Vi fortsætter - blå skrift er mine tanker - jeg vil gerne høre, hvad andre mener, når de læser det. Jeg er ikke jurist
"har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde (iflg dyreværnsloven, der siger at dyr ikke må lide unødig overlast osv)[I] at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade (men hvad hvis katten ikke har gjort anden skade end at gå på fremmed mands grund - mere om det senere). For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder (så fremt det er aflivet efter bestemmelserne i dyreværnsloven og optaget efter bestemmelserne i lov om hold af dyr).