Hvad siger Vej og markloven om katte på egen grund?

Jeg har før haft set debatter herinde om loven om vej og markfred - mener jeg den hedder. Nu har jeg fået at vide, at den gælder katte og at det ikke er tolkbart af en bruger på et andet forum.

Jeg har tidligere fået nogle sager at se, hvor det faldt anderledes ud - altså hvor den ikke gjalt katte iflg afgørelsen. Er der nogle, der har adgang til dem og måske kan finde dem til mig? Eller kan huske hvem der postede dem?
Jeg mener også, at en bruger den gang debatten var oppe, var i kontakt med nogle advoketer om det? Og at der var uenighed om den gjalt katte eller ej?? Men jeg har ledt og ledt og kan simpelthen ikke huske hvem brugeren var… Den ene var vist Felis??? Jeg er usikker…

Hvad siger de jurisk vidende herinde om den lov? Gælder den virkelig katte?

Jeg har godt nok oplevet den brugt lidt anderledes, så hvis den gælder katte, så er det noget af en aha-oplevelse for mig, for så siger loven jo sådan set, at de skal holdes på egen grund…

Jeg er derfor meget interesseret i at få opdateret min viden om den lov… Håber nogle kan hjælpe mig videre, så jeg kan finde ud af om det er mig, der helt har misforstået det indtil nu eller hvad…

MVH Helle

ggg ja der har været utallige ophedede debatter om det, Både KV, DB og IK omtaler loven i forbindelse med katte og deraf konkludere jeg at katte hører under loven, det er store org. med mange år på bagen og med tilknyttede advokater der har stor viden netop omkring katte/dyreværn, så jeg vælger at tro på at de VED hvad de snakker om, fremfor dem der ofte “kaster” såkaldt viden, om hvad en eller flere ubekendte advokater mener, på bordet.

Det er nok det nærmeste jeg kan komme

Der er disse tråde, er det en af dem?

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?4926-Naboens-kat

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?10844-Naboens-kat-angriber-mine

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?24919-Indhegning

Kattens værn har de relevante dele - og link til hele loven

http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

Loven er HER.

Som der står HER er der mig bekendt stadig ikke faldet dom og dermed er der ingen sikkerhed for om loven gælder katte eller ej.

Men HER og HER er lidt mere uddybning om hvordan loven forventes at gælde.

Jeg har googlet:
mark og vejfredsloven katte
og
mark og vejfredsloven karnov

Der er masser af links…

Tusind tak - så har jeg misforstået - jeg troede der var domme, der viste, at den ikke altid gjalt. Godt at få det opklaret, så jeg ikke går og åstår usandheder:-)

Tak for links.

I Kattens Værns forrige medlemsblad er der en kommentar fra direktøren Michael Christiansen - LINK, se side 4

Jeg tolker - måske nogle kan hjælpe mig lidt videre/på rette spor.

Lovens revurdering ved Fødevarerministeret betyder dog følgende - som jeg læser det - og ret mig gerne jeg er interesseret i at få det at vide, hvsi jeg tager fejl - at den ANTAGES af omfatte ejerkatte - der udover omfatter den (måske se herunder) omstrejfende katte - dvs ejerløse katte. Og det er ikke det samme. Så det er der tvisten ligger for mig når jeg læser loven som menigmand - (men dog gammel retsjournalist).
Paragraf 14 siger “omstrejfende hunde og katte” og det lille ord antages betyder i mine øjne, at udvalget mener, at man kan tolke om der står “omstrejfende hunde og omstrejfende katte” i den sætning eller om det skal læses som “omstrejfende hunde og alle katte med og uden ejer”…? Hvad mener I?

Vi fortsætter - blå skrift er mine tanker - jeg vil gerne høre, hvad andre mener, når de læser det. Jeg er ikke jurist

"har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde (iflg dyreværnsloven, der siger at dyr ikke må lide unødig overlast osv)[I] at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade (men hvad hvis katten ikke har gjort anden skade end at gå på fremmed mands grund - mere om det senere). For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder (så fremt det er aflivet efter bestemmelserne i dyreværnsloven og optaget efter bestemmelserne i lov om hold af dyr).

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.(og det gælder også jægere osv naturligvis - med andre ord man må ikke slå andres dyr ihjel, for de hører under begrebet “ting” og det straffes efter straffeloven og alt efter metode efter dyreværnsloven)
[/I]
3.4.1 Beskrivelses

Det fremgår af direktoratets undersøgelse i 2000, at bestemmelsen i § 13 har været anvendt i alt 52 gange af 13 politikredse i den undersøgte periode. [B]Straf for overtrædelse af § 14 har derimod kun været anvendt få gange af politikredsene i den undersøgte periode.

[/B]Og så er det prins Knud her siger: Jamen så er der da også faldet domme eller andre sagsbehandlinger? Hvorfor kan jeg ikke finde dem nu? Måske er min fantasi alligevel god nok… jeg tænker højt her, jeg kan ikke sige det med sikkerhed, for jeg er ikke jurist.

3.4.2 Forholdet til straffeloven
Efter straffelovens § 291, stk. 1, straffes med bøde, hæfte eller med fængsel indtil 1 år den, som ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden. Efter bestemmelsens stk. 2, kan straffen stige til fængsel i 4 år, bl.a. hvis der øves hærværk i betydeligt omfang.
Forbrydelsens genstand er ”ting, som tilhører en anden”. Ved ”ting” må forstås fysiske genstande af enhver art, herunder levende dyr og fast ejendom.
For at en person efter straffelovens § 291 kan ifalde et strafansvar for eksempelvis at have skudt en anden mands hund, er det en forudsætning, at personen har haft forsæt til at ødelægge, beskadige eller bortskaffe hunden.
En strafbar handling kan efter omstændighederne dog være straffri som nødværge, hvis handlingen har været nødvendig for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb, og handlingen ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt, jf. straffelovens § 13, stk. 1. Er grænserne for lovlig nødværge overskredet, bliver den pågældende dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse. (jeg læser: Man må ikke skyde andres dyr uden rigtig super duper god grund. Så klapper fælden for den, der fyrer kuglen af. At man lige frem har behov for nødværge overfor en kat, der går i ens urtebed, tror jeg næppe retsvæsenet vil være enig i)

Efter straffelovens § 14 om nødret straffes en handling, der ellers ville være strafbar, endvidere ikke, når handlingen var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
Hvorvidt en handling, der ellers vil være strafbar, er straffri efter bestemmelserne i straffelovens §§ 13 eller 14, beror på en konkret vurdering af, om betingelserne herfor er opfyldt.(vurdering - det læser jeg som at loven kan tolkes fra sag til sag)

Efter et angrebs afslutning kan lovlig genoprettelse efter omstændighederne ske efter grundsætningerne om lovlig selvtægt. Straffelovens § 294 vedrører alene den ulovlige selvtægt. Det er således forudsat, at privat retshåndhævelse er lovlig inden for visse grænser. Grænserne for lovlig privat retshåndhævelse er ikke fastlagt i bestemmelsen, men afhænger af den udviklede praksis på området.
3.4.3 Relevans

Bestemmelsen i § 13 om husdyr, der uden hjemmel færdes på fremmed grund, bruges af politiet som hjemmel til at give bøder og har givetvis også en præventiv effekt. Politiet har fortsat behov for at kunne give bøder.
Bestemmelserne i § 14 om, at nedskydning af husdyr på afveje under særlige betingelser kan finde sted, betragtes af nogle (især dyreværnsforeninger) som dyreetisk ukorrekt. Bestemmelsen er særligt i fokus vedrørende katte (sandt - se herunder hvad udvalget konkludere om den sag). Bestemmelsen benyttes i praksis også over for strejfende hunde, der jager vildt, og har i den sammenhæng ikke mindst betydelig præventiv effekt.
3.4.4 Udvalgets overvejelser

Bestemmelsen i § 13 om husdyr bruges af politiet som hjemmel til at give bøder og har også betydelig præventiv effekt. Bestemmelsen medvirker til at begrænse eller forhindre smitterisiko ved, at undslupne dyr får kontakt med andre dyrebesætninger. Udvalget kan derfor ikke anbefale, at bestemmelsen ophæves.
[B]For så vidt angår lovens § 14 bemærkes, at udvalget er bekendt med, at Det Dyreetiske Råd i øjeblikket efter anmodning fra Justitsministeriet arbejder på at færdiggøre en udtalelse om katte. Udvalgets finder, at en beslutning om en eventuel ophævelse eller ændring af lovens § 14 bør afvente denne udtalelse.
Her med fed skrift. Der er en lov på vej for katten og hold af katte - der ligger sagen nu sidst jeg tjekkede op.

Kattens værn, DB og andre organisationer mener, at loven omfatter katte. Fødevarerministeriet er ikke så sikre i deres sag. De vælger at skubbe bolden videre - så jeg kan simpelthen ikke læse dette anderledes end at man ikke er enige om katte og den lov.
Ret mig gerne, hvis I læser det anderledes, så kan vi tage debatten derfra. Som jeg skriver - jeg er ikke jurist, men jeg læser det som der står på denne måde.

Kilde: Mark- og vejfred

[/B]

Jamen der står det jo - er vi så ikke enige om, at man ikke er enige endnu? Jeg kan simpelthen ikke læse det anderledes, så længe der ikke er faldet en principiel dom… Der er rettesnor??? Men jeg er som sagt langt fra jurist:-)

Paragraf 14 siger “omstrejfende hunde og katte” og det lille ord antages betyder i mine øjne, at udvalget mener, at man kan tolke om der står “omstrejfende hunde og omstrejfende katte” i den sætning eller om det skal læses som “omstrejfende hunde og alle katte med og uden ejer”…? Hvad mener I?

Jeg mener, det skal tages ganske bogstaveligt, nemlig at det betyder omstrejfende hunde og omstrejfende katte - begge dele fuldstændigt ligegyldigt om de har ejer eller ej. Det går 100% på det faktum, at de er omstrejfende, dvs. ikke holdt inde på egen grund.

Og ja, selvfølgelig er der gennem årene afsagt domme, der baserer sig på Lov om mark og vejfred - de omhandler bare ikke nødvendigvis spørgsmålet om, hvorvidt katte er omfattet :slight_smile:

Brugeren der har henvendt sig til masser af jurister og advokater og politiet og 3 forskellige ministerier, er såmænd mig (tidligere alleos7)

Og alle steder er svaret det samme:::

Man er IKKE forpligtet til at holde sin kat hjemme, men alle kan forlange at du holder den af deres matrikel, og hvis ikke du afstedkommer det, må de indfange og bortskaffe katten, blot de advarer først…

§1 gælder ikke katte eller hunde, da de ikke er nævnt(hunden har siden fået sin egen lov, og det får katten forhåbentlig også engang)

Den første paragraf der nævner hund og kat er §14, og dermed den eneste der gælder for dem (og det er paragraffen om at man må fjerne dyret fra sin matrikkel og bortskaffe det efter at have advaret ejer)

Enig med baremig. Det er fra paragraf 14, loven bliver relevant/interessant, ikke fra paragraf 1.

omstrejfende katte - dvs ejerløse katte.

Helt uden at tage stilling i øvrigt. Rent sprogligt er en omstrejfende kat/hund vel bare en, der er uden følge af en ejer, ude på egen pote - uanset om den faktisk har en ejer et sted eller ej?

Det vel også en smule teoretisk og hypotetisk:

Der er ikke tidligere faldet dom i en sag, hvor en nabo har skudt en kat, så på trods af ordlyden i Mark- og Vejfredslovens §14 stk. 2, er der stadig en vis usikkerhed omkring, hvordan en dommer vil dømme en sådan sag.
http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/maa-naboen-aflive-din-kat-/20110513/artikler/110519625/1096

Og så linker artiklen i øvrigt til den meget forfærdelige sag om en gal kattemorder, hvor politiet har genoptaget sagen i juli måned 2011… http://lyngby-taarbaek.lokalavisen.dk/politi-genoptager-sag-om-kattedrab-/20110730/artikler/707309974/1096

[QUOTE=somalikat;753008]Der er ikke tidligere faldet dom i en sag, hvor en nabo har skudt en kat, så på trods af ordlyden i Mark- og Vejfredslovens §14 stk. 2, er der stadig en vis usikkerhed omkring, hvordan en dommer vil dømme en sådan sag.
[/QUOTE]

Så længe der ikke er faldet en dom - og allerhelst en højesteretsdom - der støtter sig på indholdet af en given lov, vil der altid være en vis usikkerhed. Men der er ingen tvivl om, at katte er inkluderet under loven, da ordet “kat” rent faktisk fremgår og der er ingen tvivl om, at der er faldet domme med henvisning til loven - bare for andre dyr :slight_smile:

Og kattemordere har der skam været mange af i villakvartererne de seneste år. Både Himmelev og Slangerup var plaget af en gruppe af mennesker, der skamskød fritgående katte med haglgeværer. Nogle katte døde af det, andre blev “bare” skudt. Alle ejerne fik et brev i deres postkasse med henvisning til mark- og vejfredsloven. Så uanset om man som katteejer mener, den gælder for katte, er der altså mennesker derude, der har den holdning og agerer i henhold til loven (at de så lige misser detaljerne om skydning i nærheden af beboede områder og at optageretten kun gælder på deres egen matrikel og ikke offentlig vej er en anden ting).

Det er helt rigtigt. Det er ikke selve loven i praksis, men hvordan folk anvender lovteksten og udbreder misforståelser. Både det, du nævner, og diverse avisartikler, der lægger op til, at hovedparten af alle katteejer har et faretruende potentielt juridisk problem.

Åbenbart kan de ikke selv eller få deres børn til at beskyde katten med vandpistoler i den berørte have, så den aldrig dukker op igen. Jeg forstår heller ikke omfanget af skade – helt ærlig, der er i alle haver, periodisk i et kæmpe omfang, belastende myg, bier, fluer, hvepse, skader og duer, som du ikke kan stille noget op imod, mens en kat er forbløffende nem at skræmme væk (har indgroet angst for vand).

[QUOTE=somalikat;753033]Både det, du nævner, og diverse avisartikler, der lægger op til, at hovedparten af alle katteejer har et faretruende potentielt juridisk problem.
[/QUOTE]

Katteejere med fritgående katte har skam et potentielt juridisk problem - for deres katte vil med garanti overtræde loven x antal gange om dagen.

Loven er relevant, hvis folk bliver uenige - ikke før. Men så er det altså sådan, at det er den person, der ikke vil have katten på sin grund, der har retten på sin side.

[QUOTE=Temple Bar;753037]Katteejere med fritgående katte har skam et potentielt juridisk problem - for deres katte vil med garanti overtræde loven x antal gange om dagen.
[/QUOTE]

Det kan da godt være, at folk, der af naboen får fremvist paragraffen for første gang I deres liv, reagerer ærbødigt og andægtigt, for nu at bruge nogle gammelsdag udtryk i forhold til, at det hele er noget fucking forældet bras, undskyld udtrykket :slight_smile:

Der er ikke grund til at tage sådan noget seriøst, når cirka 300.000 andre med udekatte også overtræder loven og ikke er kommet i retten af den grund.

Men jeg så meget gerne, at loven bliver helt fjernet, og når jeg får tid til næste år, vil jeg lave mit eget lobbyarbejde for det og kontakte forskellige politiske afdelinger for at presse på i forhold til at få lagt en revidering af loven til afstemning.

jeg er nu ret godt tilfreds med, at katte hører under den lov…
andres katte har ikke noget at gøre på min matrikel - ligesom mine katte ikke har noget at gøre på andres matrikel…

[QUOTE=somalikat;753050]Det kan da godt være, at folk, der af naboen får fremvist paragraffen for første gang I deres liv, reagerer ærbødigt og andægtigt, for nu at bruge nogle gammelsdag udtryk i forhold til, at det hele er noget fucking forældet bras, undskyld udtrykket :slight_smile:

Der er ikke grund til at tage sådan noget seriøst, når cirka 300.000 andre med udekatte også overtræder loven og ikke er kommet i retten af den grund.

Men jeg så meget gerne, at loven bliver helt fjernet, og når jeg får tid til næste år, vil jeg lave mit eget lobbyarbejde for det og kontakte forskellige politiske afdelinger for at presse på i forhold til at få lagt en revidering af loven til afstemning.[/QUOTE]

Jeg så hellere at der kommer en decideret kattelov der blandt andet i den har ordlyd om at katte ikke på nogen måde må generere naboen og at man som ejer er forpligtet til at øremærke/chippe sin kat samt holder den inden på eget matrikel.

Jeg har været viden til hvordan mine forældre fik deres naboskab forpestet af en nabo med sådan en holdning som den du skriver her. Naboen fnøs blot af mine forældre og kom med forklaringen at andre lod jo også deres katte løbe frit. Men nu var problemet blot at det var bevist på billeder og kameraoptagelse at det var deres kat som lavede store grimme ridser i mine forældres bil hvilket kostede dyr omlakering af kølerhjelmet, den var skam også snuppet på fersk gerning inde i mine forældres hus samt at ødelægge en del af de blomster/planter mine forældre havde betalt i dyre domme i indkøb for at plante i deres have og brugt tid på at passe og pleje disse blomster/planter.
Dette naboskab var på ingen måde sjovt for mine forældre pga de stod med ødelagte ting efter en kat naboen ikke ville holde inde, sagen endte først den dag jeg greb den kat i nakken gik hen til naboen og sagde at nu var det nok enten holdte de den kat inde og fik haven indhegnet eller næste gang den kom forbi så kørte vi altså til indlevering på internatet med mindre de ville betale for omlakering, nye planter osv. For det har man krav på når en kat ødelægger naboens ting, så skal man erstatte hvis ens nabo kræver udlæg for skaderne ens kat beviseligt har påført naboen.

Så nej man skal ikke tage let på det blot fordi xxx antal andre katte render rundt også, man skal tage og vende den ind og tage sit ansvar for kattens skyld. For med en holdning om at nåå ja andre gør det også, kan nemt få antallet af kattehadere til at vokse…og det er vist ikke lige det jeg synes er det bedste formål for kattene i Danmark.