Hejsa
Endnu et begynder-spørgsmål jeg lige skal af med:
Hvilke symptomer skal man blive bekymret over som katte-ejer?
Er katte gode til at skjule hvis de er syge, eller er der nogle ting som uden tvivl vil få alarm-klokkerne til at ringe hos jer? -what
Jeg spørger fordi, før jeg fik Victor, havde jeg undulater, og de er altså virkelig gode til at skjule sygdom.
Den ene jeg havde havde været lidt “underlig” lige siden jeg fik den. Den var klodset men jeg troede bare at det var dens personlighed, for jeg havde ikke kendt den som andet. Jeg tror dog nu, at den allerede må have været syg da jeg købte den. Det er den eneste forklaring jeg har.
Men en morgen jeg stod op, kunne jeg se at den syge fugl og dens mage havde sovet på bunden af deres bur. Normalt ville jeg se det som et sygdoms-tegn, men så snart jeg kiggede til dem, fløj de op på pindene igen. Så jeg tog på arbejde og til træning uden at tænke videre over det, men da jeg kom hjem, lå den syge fugl altså død på bunden af buret
Dvs. at den altså kun havde vist symptomer i knap et døgn, og det er altså meget normalt for FUGLE, men hvor gode er katte til at gøre opmærksom på deres sygdom?
Det skal lige siges at jeg ikke mistænker Victor for at være syg, men jeg vil bare gerne være forberedt
det du skal holde øje med er blandt andet om katten er sløv, om den spiser og drikker som den plejer, om den har særlige steder på kroppen den ikke vil røres (andet end hvad den plejer)
katte der ikke har det godt lægger sig ofte lidt væk… mine render fx under sofaen eller under sengen,men omvendt bliver nogle katte MEGET kontaktsøgende, så en ændring either way skal du holde øje med…
dernæst skal du lægge mærke til om katten hopper/springer som den plejer efter et fald … hvis den finer mellemstationer for spring som den før har klaret - så skal du holde øj e med den
det er de mest generelle ting… specifikke sygdomme kan have særlige symptomer
Tak for svarene.
Victor har en sygdom som dyrelægen mente at han havde arvet fra sin mor, da det er meget typisk at vildkatte bærer på den.
Det er en øvre-luftvejs sygdom, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men dyrelægen mente at når han nu ikke skal vokse op som vildkat alligevel, så ville han sagtens kunne leve længe med den.
Er der nogen der har erfarringer med kroniske øvre-luftvejs sygdomme, og hvordan det påvirker katten?
Det eneste jeg mærker til Victors sygdom, er at han bliver forpustet og gisper lidt hvis han har løbet MEGET rundt i lejligheden, men jeg har dog kun oplevet ham forpustet 2 gange ud af de 1.000 gange han har sprintet frem og tilbage
Derudover sørger jeg selvfølgelig også for IKKE at fremprovokerer sygdommen ved fx. kun at ryge udenfor og bruge noget kattegrus der støver minimalt.
Men jeg vil meget gerne have erfarringer fra jer andre, hvis i har nogen
Øvre luftvejssygdom er en fællesbetegnelse for flere sygdomme fx herpes og calici. Ingen af dem er udpræget vildkattesygdomme, men snarere katterisygdomme.
Det du beskriver lyder mere som noget astmatisk bronkitis eller noget i den dur.
[quote=Vivi_Fletcher;424830]Øvre luftvejssygdom er en fællesbetegnelse for flere sygdomme fx herpes og calici. Ingen af dem er udpræget vildkattesygdomme, men snarere katterisygdomme.
Det du beskriver lyder mere som noget astmatisk bronkitis eller noget i den dur.[/quote]
Tja hun lyttede på hans lunger under det normale sundhedstjek, og sagde at det sandsynligvis var en sygdom han havde arvet (hun nævnte en sygdom som jeg normalt forbinder som en sex-sygdom hos mennesker, så det kan godt være at det var Herpes hun sagde).
Hvis det er astmatisk bronkitis, så ligner Victor sin ejer, for jeg har det nemlig også selv. Det er dog ikke i udbrud hos mig mere, men det var det da jeg var lille, og det ligger jo stadigvæk i min krop og kan fremprovokeres, så det er en rigtig god grund til at jeg bør stoppe med at ryge
Men jeg håber da og regner med, at det ikke er noget der vil forværre sig, og at han kan leve forholdsvist upåvirket af det til han bliver 19 år
[quote=Simon;424833]Tja hun lyttede på hans lunger under det normale sundhedstjek, og sagde at det sandsynligvis var en sygdom han havde arvet (hun nævnte en sygdom som jeg normalt forbinder som en sex-sygdom hos mennesker, så det kan godt være at det var Herpes hun sagde).
[/quote]
Herpes er ikke arveligt - det er smitsomt, ligesom hos mennesker
Det er i øvrigt heller ikke en diagnose man kan stille ved at lytte til lungerne. De primære symptomer på herpes i udbrud er løbeøjne, nysen og snot. En kat, der ikke her herpes udbrud har som regel ingen symptomer. En sjældent gang kan katten blive kronisk og vil lyde lidt snottet og have løbeøjne.
Kønssygdom hos mennesker? Så tænker jeg umiddelbart clamydia - jeg kan bare ikke få den sygdom til at give problemer med vejrtrækningen…
Jeg ville lige ringe dyrlægen og få at vide, hvilken sygdom det drejer sig om…
Ellers meget enig med de andres bud på hvad der skal holdes øje med…
Især en kat, som trækker sig, gemmer sig - den vil jeg tage til dyrlæge hurtigst muligt…
Med tiden lærer man også sin kat at kende - og vil så ofte reagere på “mavefornemmelse” uden reelt at kunne forklare, hvorfor man synes noget er galt… Det var sådan vi opdagede Askes hyperthyroidisme - han tabte sig, men de havde lige fået en ormekur og han var på slankefoder… jeg syntes bare han tabte sig lidt for meget for hurtigt og det var de symptomer, som dyrlægen måtte forholde sig til
Derfor er det også at vi herinde så ofte siger at det er vigtigt at finde en dyrlæge man stoler på - for det går begge veje… Min dyrlæge stoler nemlig også på at der er noget, når jeg tropper op med en tilsyneladende sund og rask kat og proklamerer at den er syg!
Som Vivi siger; adfærdsændringer. Men også om den spiser normalt og drikker normalt. Vand gælder for både mere eller mindre end normalt.
Samt om den har normal afføring og vandladning. Med den måde vi fodrer vores katte på nu om dage er de meget disponeret for urinvejsinfektioner samt krystaller
[quote=Vivi_Fletcher;424838]Herpes er ikke arveligt - det er smitsomt, ligesom hos mennesker
Det er i øvrigt heller ikke en diagnose man kan stille ved at lytte til lungerne. De primære symptomer på herpes i udbrud er løbeøjne, nysen og snot. En kat, der ikke her herpes udbrud har som regel ingen symptomer. En sjældent gang kan katten blive kronisk og vil lyde lidt snottet og have løbeøjne.[/quote]
ja det var os det jeg mente
men han er sikkert blevet smittet af sin mor da han diede. Og så havde han jo øjenbetændelse da jeg fandt ham, men det er væk nu.
En af de ting jeg synes er meget vigtigt er at katten skal spise HVER DAG.
Hvor både mennesker og hunde f.eks. ikke tager skade af at faste en dags tid så kan faste hurtigt føre til alvorlig nyre eller leversvigt hos katte.
Det betyder, at man må ikke hvis katten ikke vil spise bare tænke - nå, det er også varmt for tiden - vi andre gider heller ikke rigtig spise…
En kat der bare pga en maveinfektion ( der kan skyldes noget så “uskyldigt” som at den har stjålet noget mad eller taget en spyflue) kan HVIS katten ikke spiser og drikker indenfor 30-40 timer udvikle sig til et akut nyre eller leversvigt.
Ikke mindst når det gælder ældre katte er det vigtigt at man sikrer sig at de spiser noget hver dag. Jeg anbefaler at når man har mere end en kat, at man så giver kattene et “blødt” måltid ( i.e. noget der ikke er tørfoder) en gang om dagen. Det skal være et lille måltid sådan at katten altid er vild med at få det. Så kan man nemlig bruge dette til at se om katten nu også spiser og dermed er sund og rask. At den IKKE spiser sit daglige vådmåltid betyder ikke at den er akut syg - men at man skal holde ekstra øje med den og spiser den det heller ikke næste gang man præsenterer den for det ( efter f.eks 12 timer) så er et besøg hos dyrlægen det eneste rigtige.
Det er vigtigt at huske på at lige når det gælder nyrer så er katte altså ret meget anderledes end andre.
Kend vægten på din kat,så er du godt forberedt.
Jeg vejer altid mine katte ca. 1 gang om måneden for at holde øje med deres vægt,ikke pga risiko for overvægt,men ved mange sygdomme,både de mindre men også mere alvorlige,mister katten appetitten hvilket i sig selv kan være livstruende for en kat.
Og kender man normalvægten på sin kat,kan man hurtigt gribe ind hvis der er for store udsving på minussiden,for kattene er desværre rigtig gode til at skjule at de er syge.
En veninde hvis kat blev syg af dårlig lever,havde tabt 2 kg uden at det blev opdaget og havde man kendt normalvægten - og vejet katten regelmæssigt,kunne man måske have reddet katten…
Så det er lidt min “kæphest” at veje kattene regelmæssigt…