Hvad spiser grisen egentlig?

Har en ting jeg længe har spekuleret på.

Altså så vidt jeg har forstået er grise altædende. Der har været flere sager hvor grise har været brugt til at fjerne lig. Gør de det fordi de er sultet eller fordi de er ådsels ædere.

Industri grisen spiser så IKKE animalsk føde. Er det fordi det er sundest for grisen eller fordi kødet bliver æv af at de spiser animalsk føde.

Kan man egentlig have en “kælegris” der er vegetar og en der er rovdyr hvis man vil det. De evner jo tydeligvis at spise kød som et andet rovdyr :? Hvilken vil have det mest “sunde” grise liv hvor den klare sig bedst og lever længst.

Jaja bizar tanke så lige en af de der opklaring programmer i går hvor der var en der havde fodret gris med sine ofre så blev nys :tihi:

http://www.grisensverden.dk/

“Fordøjelse: Grise er altædende og har et fordøjelsessystem, der minder meget om menneskets. På menuen i det fri står bla. græs, rødder, blade, bær, frugter, insekter, smådyr og ådsler. Det er vigtigt for grisens fordøjelse, at foderet indeholder en tilstrækkelig mængde træstof/fibre.”

:tihi:

Jeg gætter på at det er fordi dyr der spiser kød generelt ikke har så god en smag i deres kød, som plante-ædende dyrs kød. Og derudover så er det jo meget, meget billigere at fodre med planter fremfor kød, så klart de ikke fodrer med kød egentlig. Det koster at producere kød :slight_smile: Kender foriøvrigt til en landmand der får rester fra haribo (eller lign.) så hans grise bliver for stor del fodret med slik…

Jeg ved at Mc Donalds også forærer meget af deres kasserede mad til grissemanden :slight_smile: - ihvertfald nogen af restauranterne.

Chicabee - Ja, det tror jeg gerne :slight_smile: Jeg fik også at vide at det med slik ikke var enestående, og de forskellige ofte fik meget andet fra restlagre/overskud osv :slight_smile:

da jeg var vikar hos nogle af dem der lavede semi færdige kager der bare skulle i ovnen var ALT det der der lidt fejl på incl gulv affald grise foder-what

Grise spiser alt og er glade for at spise alt :).
Grise er fantastiske og undervurderede dyr, de er meget intelligente og renlige dyr - som dog elsker at “skufle” i jorden med trynen og bade i en mudderpøl.
Grise til slagtebrug/avl må så vidt jeg ved ikke få kød, og det handler antibiotika-rester og ressistens - synes jeg at have hørt :øhmm:

jeg mener det er i sydafrika…der bruger de konceptet toiletgrise.

de bor i hytter og under deres “wc” er der et rum hvori der går en gris. den…hm…spiser…det der kommer ned til den. og det skulle være en særlig fin spise

kaster op

så forstår man altså godt at araberne synes grisen er et urent dyr.

[quote=Gry Gressbakken;425691]jeg mener det er i sydafrika…der bruger de konceptet toiletgrise.

de bor i hytter og under deres “wc” er der et rum hvori der går en gris. den…hm…spiser…det der kommer ned til den. og det skulle være en særlig fin spise

kaster op

så forstår man altså godt at araberne synes grisen er et urent dyr.[/quote]

hmmm jeg har boet i Bushén i Zambia i 3 mrd - og der var ingen wc-grise :tihi:…megaklamt koncept. :uha:

nej sludder! jeg mente sydamerika!

[quote=Gry Gressbakken;425691]jeg mener det er i sydafrika…der bruger de konceptet toiletgrise.

kaster op

så forstår man altså godt at araberne synes grisen er et urent dyr.[/quote]

og det var faktisk også forkert. Jeg kan huske hvor jeg hørte om det nu. Jeg havde en dansklære i folkeskolen der fortalte om sin rejse i indien, hvor han havde spist opium for at stoppe sin tarm, men det havde hans ven ikke

det hænger sammen med det jeg fandt på wiki

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Pig_toilet[/ame]

Øhm…
Altså for ikke særlig længe siden, så blev grise altså fodret med kød og ben mel lavet ud af selvdøde dyr…

Men så kom kogalskab og en masse andet og så skulle man sortere de døde kroppe. Så nu bliver kød og ben melet vist brændt…

Hold da op… Jeg må godt nok indrømme, at jeg blev noget fortørnet over at læse, at der er så mange, der kender til landmænd, der får Mc D, Haribo og kager til deres svin… Det var dog det klammeste at fodre sine dyr med!! Det er ikke kun usundt for os, det er også usundt for vores dyr…især slagtedyr - det ryger jo lige videre til os mennesker!
Det er helt korrekt, at grise er altædende, men det er hunden altså også, men den får jo heller ikke en halv citronmåne og et glas kakaomælk på vej ud af døren, vel!?
En gris bør bo/leve sit liv, så den kan udfolde sig naturligt, bla ved at grave i jorden, spise rødder, græs, smågrene, blade, bær, orme, biller eller hvad den nu finder i jorden samt fodres med en sund, naturlig kost bestående af det, man nu engang har konstateret nødvendigt for grisene (korn, fedtstof, protein mv)! Fritidslandbrugsgrisen får desuden rester fra køkkenhaven (diverse grøntsager), roer, nedfaldsæbler/andet frugt og brødrester til at forsøde griselivet med - uhmm - lidt det samme, som vi burde spise :slight_smile:

Jamen der er jo gelatine i vingummi? Så grisen spiser altså gris? Øv hvor er det ulækkert.