Hvad syntes i?

Jeg går lidt med tanken om at Mille skal have et halsbånd…

Har kigget på dette, da den vil gå op hvis hun sidder fast…

Andre der kender denne type. Kan godt lidt at vi kan skrive tlf nr og navn i.

Og ikke mindst hvilke farve, vil passe Mille syntes i? Der er også en orange farve i butikken hvor jeg har kigget på dem :grin:

1 Synes om

Jeg er ikke glad for halsbånd, da de virkelige kan være farlige.
Har du fået hende chip eller ører mærket, for med den nye lov vil hun kunne omformidles hvis hun ikke er mærket?

Men ellers så husk at en halsbånds levetid kan være utrolig kort da de går gennem krat og buske

5 Synes om

Mille har en mikro chip og der er øremærket et C i det ene øre.

Ja den koster 38 kr så går det nok :grin:

1 Synes om

Hej Maja. Jeg har sådan et halsbånd til min kat ZigZag, som jeg fik, da hendes ejer ikke kunne have hende mere. Hun er ikke øremærket, men chippet og jeg synes det er rart at andre kan se hun høre til et sted og med tlfnr. Der har ikke været nogle problemer omkring det endnu, det virker ikke til at genere hende og hun har heller ikke mistet det endnu (har brugt det udenfor i nu snart et år). Jeg køber det i Zooplus og der har


farvemuligheden kun været rød.

2 Synes om

Når hun er mærket, endda også synligt, så ville jeg ikke bruge halsbånd. :slight_smile:

Min andenhåndserfaring fra mange katteejere er, at enten går de op og mistes konstant, eller også går de netop ikke op, med risiko for grimme skader og kvælning. :frowning: Der er med garanti nogle halsbånd på markedet som har ramt den gyldne mellemvej, og hverken er for løse eller stramme - men jeg ville hverken gide erstatte i tide og utide eller tage risikoen for et for stramt halsbånd.

5 Synes om

Jeg er generelt også imod halsbånd, men skal det være så skal det være et så åbner hvis katten hænger fast i noget.
Og så uden klokke/bjælde den kan nemt fjernes.
Jeg aner ikke hvem der har fået den ide, at det er smart :dokdok: , men det må virke meget forstyrrende for katten, som jo har en noget mere fintfølende hørelse en os mennesker.
Jeg tror heller ikke det har reddet ret mange fugle når det komme til stykket.

8 Synes om

Den er da så fin… rød eller lilla er også de farver jeg tænker… tak for billede

1 Synes om

Jeg vil som flere at de andre fraråde at bruge halsbånd. Når hun er chippet og øremærket, så er der ingen grund til det ud over hvad du synes ser pænt ud.
Katten kan sidde fast i noget og komme til skade eller få det ene forben ind i halsbåndet. Det er set før.
Hvis du beslutter dig for at hun skal have halsbånd på, så fjern bjælden. De er irriterende at høre på, mest for kattens skyld.

4 Synes om

Denne skade er fra et halsbånd, der ikke kunne gå op, men har også læst om tragiske hændelser med halsbånd, der burde kunne gå op, men ikke gjorde det :ked:

1 Synes om

Altså, bare for en ordens skyld, så er det jo ikke nok, at hun er chippet og mærket i øret. Hun skal også være registreret i et katteregister. Det er hun sikkert også. Det gætter jeg på, at internatet har sørget for. Men det er set før, at chippede katte ikke har været til at slå op nogen steder. Måske hvis de har fået en chip i forbindelse med en kattelem eller den slags.

Skal hun have et halsbånd (som jeg heller ikke selv er fan af), så lad det i hvert fald blive et sikkerhedshalsbånd, som det, du viser, vist også er - og tag klokken af, hvis der er sådan en på. @Wijelo, mon det kan være for fuglenes skyld, den er sat på? Så katten ikke kan snige sig ind på dem?

2 Synes om

Tilføjelse: Denne type halsbånd har 2 sikkerhedslåse, der alt andet lige må give en større sandsynlighed for, at det åbner, hvis hun hænger fast:

De halsbånd - af samme slags som det du ser på - min kat ZigZag går med, har jeg afprøvet inden hun tager det i brug og der skal kun et minimalt træk til, at det åbner sig. Du kan jo afprøve det i forretningen for en sikkerhedsskyld. Klokken er for de stakkels fugles skyld, den kan man dog knapt høre og ZigZag har da også kommet hjem med fangst påtrods af klokken.

Det er netop min pointe mht. klokken lyden er ikke høj nok til at virke på fuglene, men i kattens ører lyder den noget højere.
Hvorfor dog have klokke på i første omgang, når det ikke rigtig redder nogle fugle og samtidig generer katten.
Fundet hurtigt på nettet:
Katten brillerer med sin evne til at opfange lyde med 80.000 svingninger i sekundet. Det lyder måske ikke af noget, men et menneske kan til sammenligning kun høre 20.000 og en hund 35.000. Din kats hørelse er altså helt uden sammenligning"
En kat hører altså mere end dobbelt så godt som en hund og 4 gange bedre end os.

Prøv at forestille dig at gå rundt med en klokke om halsen konstant med en 4 gange så høj lyd som den på halsbåndet, mon ikke du ville finde det generende ?

Fugle hører faktisk slet ikke så godt:
Ny viden om hørelse | Hørelse.info (hoerelse.info)

4 Synes om

Tak for info - jeg har taget klokken af.

4 Synes om

Hun er chippet, hun er registreret, og vi har hende forsikret. Så alt skulle gerne være helt i orden.

2 Synes om

I tidernes morgen 206/07 brugte vi også halsbånd til vores. Lige indtil den dag hun kom hoppende hjem efter 1½ døgn væk, på 3 ben, fordi hun havde det ene ben og en stump gren oppe i halsbåndet. Det var et halsbånd der også skulle kunne gå op, når hun hang fast.

kan anbefale at få hende øretatoveret første gang du har hende i bedøvelse

2 Synes om

Jeg er helt på linje med de fleste - halsbånd og især fritgående katte er i min optik en dårlig kombination.

Men at kattens hørelse dækker et større frekvensområde end menneskers, betyder ikke i sig selv at den samme lyd opleves højere af katten end af mennesket, men derimod at katte kan høre lyde mennesker ikke kan høre - uanset lydstyrken - nemlig de højfrekvente.

At klokken så sagtens kan være et irritationsmoment for den alligevel er en anden sag - den ville i hvert fald blive det for mig, mens fuglene formentlig er relativt ligeglade, de larmer jo selv konstant i forvejen… :sunglasses: :wink:

5 Synes om