Hvad tænker I om to katte?

Jeg går meget med tanken om, at Eleanor skal have en veninde…

Jeg kan ikke rigtig klare min evige dårlige samvittighed, fordi jeg ikke kan være nok hjemme. Jeg bliver stresset over, at jeg har en øv periode, hvor mit overskud er mindre end nul… Når jeg endelig har ro, så vil jeg bare så gerne nyde det, men Eleanor har jo også brug for at brænde krudt af, og så skal jeg køre hende træt, og så er jeg i underskud af energi igen :ked:

Jeg tror på, at jeg kommer ovenpå igen, men Eleanor skal ikke lide indtil da!

Desuden siger min mavefornemmelse, at både hun og jeg mangler nogen… Jeg lytter meget til min mavefornemmelse, da den kun har været rigtig indtil nu…

Jeg sidder med to muligheder… Enten er jeg bare ikke den rigtige “mor” for Eleanor, hun har boet hos mig i 5 uger, og ærligt så føler jeg ikke så meget for hende… Eller jeg prøver at blive glad for hende, men min stress blokerer bare (f@?%#*g stress! hader den!!! :argh:)…
Min anden mulighed er at adoptere en bimse pige mere… Susanne har en pige på 3 1/2 år, hun er en bette pige på 2,5 kg, hvilket er alletiders! Hende og Eleanor kunne godt sammen, hvilket er super!

Men… Og dette er et stort men! Vi må åbenbart kun have ét dyr her, hvilket jeg må have glemt at læse… Så nu skal jeg kunne argumentere rigtig godt om, hvorfor 2 katte ikke, hverken larmer, sviner, forstyrrer mere end én… Ham der har en kæmpe hund, som gøer om morgenen, forstyrrer mere end hvis jeg havde 20 katte…
Desuden frygter de, at jeg ikke kan magte 2, nu hvor 1 stresser mig… Men det er jo min dårlige samvittighed og følelsen af, at jeg ikke slår til, som stresser mig… 2 katte kan aktivere hinanden og kan give hinanden noget, som jeg aldrig vil komme til at kunne, fordi jeg ikke er en kat!

Så er der det med økonomien… Jeg sætter 1000 kr. af til Eleanor om måneden, og derudover kommer forsikringen… Men vil 1000 kr. ikke kunne dække udgifterne til 2 katte?
Min økonomi har været pænt forvirrende denne måned… 2 dyrlægebesøg og et 3 i morgen, et utal af regninger, som jeg ikke havde forventet osv.
Normalt har jeg en pæn økonomi, men en flytning koster desværre bare mange penge, når tv eks. skal forudbetaltes for 7 måneder :argh:

Men synes jeg har mange gode argumenter for, at 2 katte ville gøre mit liv og samvittighed godt, men desværre bestemmer jeg ikke selv, og det er mildest talt dybt frustrerende… Men godt jeg er mega god til at argumentere, og har talegaverne i orden :høhø:

Men hvad tænker I?

Du har fuldstændig ret i at 2 katte frem for 1 giver mere ro i sindet :slight_smile: Der er ikke ret meget mere arbejde ved at fylde to madskåle med vådfoder eller tømme kattebakke efter 2 :slight_smile: Derimod så kan man være hjemmefra uden at have dårlig samvittighed, da man ved at katten har en legekammerat derhjemme at undeholder sig med :slight_smile:

Da jeg købte Skofus af Eva (Eife) var både hun og jeg indstillet på at Skofus var en kat der sagtens kunne trives som enekat i en lejlighed. Han er utroligt glad for mennesker og nyder vores selskab og var ikke voldsomt opsøgende overfor Evas andre katte.
Skofus flyttede ind og vi hyggede os super fint. Jeg fandt hurtigt ud af at han havde brug for en del aktivering, så han blev klikkertrænet og leget med drillepind mm. lang tid hver dag. Han fik en bamse at tumle med og bide i, så menneskehænder og fødder ikke blev mål for den slags - og det hele gik super fint.
Da Eva så pludselig stod med en ungkat der ikke blev budt velkommen af hendes gamle kastratpige, så tog vi chancen og lod ham flytte ind hos os. Kattene elskede hinanden fra første blik! De har rigtig meget glæde af hinanden og får dækket en stor del af deres behov for kontakt og leg med hinanden. Nu er jeg kun nødt til at bruge højest 1/5 af den tid jeg før brugt på at aktivere Skofus, på at aktivere, fodre og rydder op efter dem begge. De dage hvor jeg har god tid bliver der brugt en masse tid på dem og de dage hvor jeg ikke har så meget tid, bruger jeg kun den nødvendige tid på dem og de har så hinanden til resten. Den første uge havde de ikke så meget tid til at ligge og putte hos min kæreste og mig, men nu er de lige så hygge-nusse-putte-syge som før og vi har alle de glæder der er ved at have kat uden så meget arbejde og dårlig samvittighed.
Vores to drenge kan deles om den samme kattebakke, så det eneste ekstra udstyr det har krævet her for at gå fra én kat til to har været en ekstra madskål og transporttaske.
De eneste punkter hvor jeg synes det er mere træls at have to katte istedet for en, er at de tumler så meget rundt at der er hår overalt når det er fældningssæson. Men jeg kan forestille mig at det vil være et mindre problem med to piger, som jo normalt ikke tumler og bryder så meget når de leger.
Ang. økonomien, så har jeg heldigvis været forskånet for besøg hos dyrlægen, så jeg aner ikke hvad der bør budgeteres med. Og foder + grus er jo noglelunde til at regne på da to katte jo ca. bruger dobbelt så meget som én :slight_smile:

[QUOTE=NinaA;1187782]Da jeg købte Skofus af Eva (Eife) var både hun og jeg indstillet på at Skofus var en kat der sagtens kunne trives som enekat i en lejlighed. Han er utroligt glad for mennesker og nyder vores selskab og var ikke voldsomt opsøgende overfor Evas andre katte.
Skofus flyttede ind og vi hyggede os super fint. Jeg fandt hurtigt ud af at han havde brug for en del aktivering, så han blev klikkertrænet og leget med drillepind mm. lang tid hver dag. Han fik en bamse at tumle med og bide i, så menneskehænder og fødder ikke blev mål for den slags - og det hele gik super fint.
Da Eva så pludselig stod med en ungkat der ikke blev budt velkommen af hendes gamle kastratpige, så tog vi chancen og lod ham flytte ind hos os. Kattene elskede hinanden fra første blik! De har rigtig meget glæde af hinanden og får dækket en stor del af deres behov for kontakt og leg med hinanden. Nu er jeg kun nødt til at bruge højest 1/5 af den tid jeg før brugt på at aktivere Skofus, på at aktivere, fodre og rydder op efter dem begge. De dage hvor jeg har god tid bliver der brugt en masse tid på dem og de dage hvor jeg ikke har så meget tid, bruger jeg kun den nødvendige tid på dem og de har så hinanden til resten. Den første uge havde de ikke så meget tid til at ligge og putte hos min kæreste og mig, men nu er de lige så hygge-nusse-putte-syge som før og vi har alle de glæder der er ved at have kat uden så meget arbejde og dårlig samvittighed.
Vores to drenge kan deles om den samme kattebakke, så det eneste ekstra udstyr det har krævet her for at gå fra én kat til to har været en ekstra madskål og transporttaske.
De eneste punkter hvor jeg synes det er mere træls at have to katte istedet for en, er at de tumler så meget rundt at der er hår overalt når det er fældningssæson. Men jeg kan forestille mig at det vil være et mindre problem med to piger, som jo normalt ikke tumler og bryder så meget når de leger.
Ang. økonomien, så har jeg heldigvis været forskånet for besøg hos dyrlægen, så jeg aner ikke hvad der bør budgeteres med. Og foder + grus er jo noglelunde til at regne på da to katte jo ca. bruger dobbelt så meget som én :)[/QUOTE]

Jeg har prøvet klikkertræningen nu, og efter 3-4 dage har hun vist fattet ideen med, at klik betyder noget rart, og derfor er det godt at være med :høhø: Hun kan faktisk sitte, og det uden at skulle igennem en lang process for at lære hende det… Når jeg beder hende komme, så klikker jeg - godbid, og så siger jeg sit, og peger med min pegefinger lidt opad, hun sætter sig og jeg klikker imens og hun får godbid. Jeg har eftertestet det ret mange gange, for det kunne jo være held, men nej, hun kan godt, og jeg er meget stolt :smiley: :hjerte:

Jeg tror virkelig også, at en veninde til hende, som ovenikøbet er ældre end hende, og defor måske kan sætte terroristen lidt på plads? Det ville ikke skade noget :høhø: De har været sammen ved Susanne uden nogen form for problemer, faktisk var de ret glade for hinanden… Så bliver det jo nærmest ikke tættere på perfekt :thumbup:
Jeg vil formodentlig kunne have dem i en transportkasse, da de tilsammen kun vejer 5,5 kg, og er ret små. Bakken mente både Claus og Susanne var ganske glimrende til to, og jeg tømmer den alligevel 6-7 gange om dagen, så lidt mere at tage med skovlen, det rører mig ikke :tihi: Fodermæssigt bliver det lettere, da jeg vil kunne købe 4 kg. i stedet for 2 kg. 2 kg. sække er faktisk svære at finde… Og vådmad er tit på tilbud, så så føler jeg mig bare endnu mere heldig, når jeg køber flere pakker, for så sparer jeg endnu flere penge, og jeg eeeeelsker at spare penge :ups:

Så det er mest det med dyrlægen, som bekymrer især mine forældre. Eleanor har været en dyr bimse-dame denne måned… Ca. 2000 kr. men hun blev tjekket og vaccineret og sidst kom hun i behandling for en ridse på hornhinden… Men jeg kan jo bare ikke leve mit liv ud fra hvad nu hvis… For i princippet kan jorden gå under i morgen, eller der kan ske en kæmpe kortslutning af alle mine elektroniske apparater, og dét ville koste kassen at erstatte… Det er et sats, men til gengæld er min stress meget reel og yderst hæmmende, og dét kunne en pelstrold mere måske rette lidt op på… Jeg håber ikke på, at hun kan udøve mirakler, det ville være for meget at forlange, bare hjælpe mig, så jeg kan nyde to troldes interaktion og fællesskab! Det ville virkelig gøre en kæmpe forskel for mig, og planen er jo, at de penge, som ikke bliver brugt skal gå til en opsparing til kattene, så hvis der bliver noget, så er pengene der, og jeg kan have ro!

[QUOTE=PjevseMalene;1187790]
Så det er mest det med dyrlægen, som bekymrer især mine forældre. Eleanor har været en dyr bimse-dame denne måned… Ca. 2000 kr. men hun blev tjekket og vaccineret og sidst kom hun i behandling for en ridse på hornhinden… Men jeg kan jo bare ikke leve mit liv ud fra hvad nu hvis… For i princippet kan jorden gå under i morgen, eller der kan ske en kæmpe kortslutning af alle mine elektroniske apparater, og dét ville koste kassen at erstatte… Det er et sats, men til gengæld er min stress meget reel og yderst hæmmende, og dét kunne en pelstrold mere måske rette lidt op på… Jeg håber ikke på, at hun kan udøve mirakler, det ville være for meget at forlange, bare hjælpe mig, så jeg kan nyde to troldes interaktion og fællesskab! Det ville virkelig gøre en kæmpe forskel for mig, og planen er jo, at de penge, som ikke bliver brugt skal gå til en opsparing til kattene, så hvis der bliver noget, så er pengene der, og jeg kan have ro![/QUOTE]

Jeg har mine katte sygeforsikret og er noget så glad for det :slight_smile: Det betyder at når jeg kommer over de 950 kr, jeg har i selvrisiko, så betaler forsikringen de 80% af beløbet over det. Så på den måde så kommer jeg aldrig helt til at stå med en kæmpe dyrlæge regning på mange tusinde kr helt selv :slight_smile:

Derudover har du vist også været ret uheldig, men jeg synes også bare at når kattene fejler noget så kommer det hele på en gang - og så kan der gå flere år mellem der ellers er noget :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1187797]Jeg har mine katte sygeforsikret og er noget så glad for det :slight_smile: Det betyder at når jeg kommer over de 950 kr, jeg har i selvrisiko, så betaler forsikringen de 80% af beløbet over det. Så på den måde så kommer jeg aldrig helt til at stå med en kæmpe dyrlæge regning på mange tusinde kr helt selv :slight_smile:

Derudover har du vist også været ret uheldig, men jeg synes også bare at når kattene fejler noget så kommer det hele på en gang - og så kan der gå flere år mellem der ellers er noget :)[/QUOTE]

Begge ville også blive forsikret! Og jeg vil lige fortælle Eleanor, at hun ikke må blive syg resten af sit liv, da hun nu har været nok syg :høhø: Håber hun så vil efterleve det! :kryds:

[QUOTE=Eife;1187797]
Derudover har du vist også været ret uheldig, men jeg synes også bare at når kattene fejler noget så kommer det hele på en gang - og så kan der gå flere år mellem der ellers er noget :)[/QUOTE]

Meget enig i dette…
Vi har gået i årevis uden at have haft andre udgifte end det årlige vacc og helbredstjek… og så har vi haft to år i træk, hvor hele opsparingen bare røg til tandudtræk, operation osv osv osv…

Hvis Susanne siger god for det, så vilel jeg nok også forsøge med to katte…
Noget kunne tyde på at det vil være sundt for dig at få splittet din opmærksomhed så at sige… at du ikke hele tiden fokuserer på EN kat og dens behov.
Jeg tror at os med multikattehold er noget mere afslappede overfor det at have kat. Det betyder ikke at vi holder mindre af vores dyr, eller at vi ikek passer dem alle godt… men at vi ganske enkelt er mere afslappede omkring dem. Vi ved at de ikke altid gider os og vi ved også (og det her er vigtigt!!!) at vi ikke har tid til at sidde i timevis med hver enkelt flere gange dagligt :slight_smile: Vi varetager vores kattes behov (fx er min ene kat pt lukket fra i vores vindfang for at få sin helt egen mad, så jeg er sikker på at han får noget med lidt ekstra kalorier), men vi gør det uden at få dårlig samvittighed over at vi nu lige en dag ikke har fået nusset med Misser, fordi vi i stedet tog os af Musse :slight_smile: Misser skal nemlig nok komme, når og hvis den får brug for os - og i mellemtiden har den andre ting den kan foretage sig, fx lege, eller putte med en af de andre katte :slight_smile:

Jeg ville snakke med Susanne om det. Hun har vurderet, at hun skulle ud alene af en rigtig god årsag er jeg sikker på, men ting kan jo ændre sig i nye hjem. Du kan sagtens magte to er mit indtryk af dig herinde fra. Du er en meget engageret ejer, og alle katte hos dig er heldige asener :slight_smile: Så jeg synes dy skal ha 10! Nej spøg :smiley: Men du er en god ejer på alle måder - så naturligvis vil alle katte hos dig være heldige :slight_smile:

Jeg kan godt sætte mig ind i dit dilemma…
For to år siden havde jeg en missemor + killinger i pleje og valgte at beholde den ene killing (min dejlige Bullerpige :hjerte:). Efter noget tid begyndte jeg også at overveje om hun måske ville have godt af en ven, og et halvt års tid efter, flyttede den dejligste burmeserkilling, Boxty, ind hos Bullerpigen og jeg - og jeg har ikke et sekund fortrudt det ! De to har meget glæde af hinanden og det tog noget af presset af, fordi de to kan underholde hinanden de dage hvor jeg ikke har det godt (jeg lever med psykisk sygdom som af og til tager al mit overskud). For mig har det været nemmere med to katte end med én, netop fordi jeg ikke behøver have dårlig samvittighed når jeg bruger meget tid på studiet eller bare har en dårlig dag :slight_smile:
Og økonomien ændrede sig faktisk ikke ret meget af at have en ekstra mund at mætte - jeg klarer mig med SU og studiejob, som fint dækker udgifterne :slight_smile:

Tak, rødmer helt :ups:

Snakkede med Susanne og Claus om det igår, da de kom til kaffe/Cola Light :slight_smile:
Susanne sagde, at hun nu så ud til at trives fint, men bestem ikke ville blive ked af selskab! Så fortalte hun, at hun faktisk har en lille sød hun kat, som ikke behøver en ny familie, men hvis den rigtige nu dukkede op, så kunne hun god blive adopteret! Hun er som skrevet 3 1/2 år, og det i sig selv kunne måske dæmpe Eleanors ødelægger trang? For hun kunne måske blive sat lidt på plads :høhø: Susanne mente at de ville være super sammen, da de har været glade for hinanden før Eleanor flyttede!
Ydermere er hun et bette nips, og det er en stor fordel, for jeg ville ikke kunne bære en 6 kg. bimse bamse OG prinsessen, når vi skal på tur! Jeg er jo ikke så stor selv :tihi:

Så det eneste der mangler er, at jeg skal fylde dem med alle mine gode argumenter, og Jeres erfaringer, så hendes herlighed kan få lov at flytte ind på øverste seng i kradsetræet :høhø:

Det det er derfor jeg også forhører mig herinde (og et par andre steder :ups:) skal jo samle argumenter og erfaringer fra andre katteejere, og da jeg ved I er ærlige og realistiske, så er det her jo et meget nærliggende sted at samle ind :thumbup:

Altså, det at Conrad har en artsfælleven har bestemt ikke stoppet hans ødelægger trang når han vil have opmærksomhed, så det ville jeg ikke regne med hvis jeg var dig :slight_smile: men udover det lyder det nu alligevel som en fin ide med en veninde til Eleanor :slight_smile:

Det er mildt sagt en omskrivning af fakta! Der har aldrig været tale om at Katalina/Eleanor skulle ud alene, tværtimod - der har kun været tale om at hun kunne gå alene under de rigtige forudsætninger. Hvis ikke Malene var dukket op og havde manglet sig sådan en kat, så havde hun såmænd været her endnu fordi hun netop er en kat uden nogen form for adfærdsproblemer - hun er simpelthen håndplukket til Malene, fordi hun er så mild og omgængelig og let at håndtere (hvilket hendes stunt med riften i hornhinden også bekræfter, hun lader sig helt roligt øjendryppe flere gange dagligt). Hun stortrives hos Malene og ser ikke ud til at savne noget, men uden tvivl ville hun også nyde at have en veninde, hvis muligheden bød sig - hun er trods alt en birma. Så hvis Malene får lov at have en mere, så har vi den helt rigtige veninde til Eleanor, som er lige så mild og let at håndtere, men som ikke var på tapetet i første omgang da hun ikke er en alene-kat.

Jeg skal igang med at overbevise i morgen :høhø: Har vist vundet mine forældre over, de får jo trods alt et barnebarn mere, og hvem kan sige nej til to store blå øjne, som kigger dybt ind i hjertet på dig, smyger sig hen ad dit ben, og slutter med at hoppe op til dig og slikke dig blidt på hånden??? :inlove: Så de skal sikkert bare se et billede af hende, og så glæder de sig til at blive bedsteforældre (selv min far synes Eleanor er sød, og det er store ord fra ham :tihi:)
Men har ret gode argumenter, og er parat til kamp :muhaha: So bring it on :høhø:

Ja hun stritter da lidt imod, men tager det utrolig flot at få dryppet øjne! Er selv overrasket, men hun har helt sikkert luret de 2 godbidder bagefter!
Men hun virker til at fatte det med klikkertræningen! Så har en katte-hund, som kommer når jeg kalder, og kan sitte på kommando :thumbup: Det tog 1 dag at lære hende det, så det tyder jo godt :thumbup:

Mht klikkertræningen… prøv at gå ind på www.kattehandel.dk
Der har jeg lavet en lille artikel ang aktivering med netop klikkertræning og givet nogle opskriften på nogle enkle øvelser…
Dejligt at høre at I hygger jer med det og at Eleanor er så dygtig :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1187928]Mht klikkertræningen… prøv at gå ind på www.kattehandel.dk
Der har jeg lavet en lille artikel ang aktivering med netop klikkertræning og givet nogle opskriften på nogle enkle øvelser…
Dejligt at høre at I hygger jer med det og at Eleanor er så dygtig :)[/QUOTE]

Fed artikel :thumbup: Men jeg troede at jeg først skulle give godbidden efter klikket… Altså jeg klikker når hun sætter sig, det gør hun ved at kigge op på mig, jeg siger “sit” imens jeg lader min pegefinger på højre hånd stikke ud i luften som eneste finger, hun sætter sig, jeg klikker, imens, og hun får derefter godbidden, så hun må vente de der 5-10 sek. på den… Samme når jeg kalder på hende, når hun kommer mod mig klikker jeg, og hun modtager godbidden henne ved mig…
Er jeg så helt forkert på den :surrender1: For hun venter pænt, hun ved jo den kommer, og forventer også dette!
Jeg tror også at de 2 godbidder efter Hver(!) gang jeg har dryppet hendes øje, har gjort det lettere for mig, at få lov til det. For hun er ikke vild med det, men jeg har ikke fået skrammer endnu! Men hun får dem også hver gang, for ellers tror jeg hun bliver forvirret, og jeg har fået rutinen med at tage “godbids tasken” med, hver gang jeg finder øjendråberne frem, så jeg ville også blive forvirret over, at skulle ændre den rutine :ups:

Rolig rolig - mit indlæg var positivt :slight_smile:

[QUOTE=PjevseMalene;1187941]Fed artikel :thumbup: Men jeg troede at jeg først skulle give godbidden efter klikket… Altså jeg klikker når hun sætter sig, det gør hun ved at kigge op på mig, jeg siger “sit” imens jeg lader min pegefinger på højre hånd stikke ud i luften som eneste finger, hun sætter sig, jeg klikker, imens, og hun får derefter godbidden, så hun må vente de der 5-10 sek. på den… Samme når jeg kalder på hende, når hun kommer mod mig klikker jeg, og hun modtager godbidden henne ved mig…
Er jeg så helt forkert på den :surrender1: For hun venter pænt, hun ved jo den kommer, og forventer også dette!
Jeg tror også at de 2 godbidder efter Hver(!) gang jeg har dryppet hendes øje, har gjort det lettere for mig, at få lov til det. For hun er ikke vild med det, men jeg har ikke fået skrammer endnu! Men hun får dem også hver gang, for ellers tror jeg hun bliver forvirret, og jeg har fået rutinen med at tage “godbids tasken” med, hver gang jeg finder øjendråberne frem, så jeg ville også blive forvirret over, at skulle ændre den rutine :ups:[/QUOTE]

Forestil dig, at du tager et foto af det som hun gør med klikkeren og bagefter belønner du fotografiet :slight_smile: Du beskriver det helt korrekt her :slight_smile:
Dejligt I har så meget sjov med klikkeren :):hjerte: