Det er meget få avlsdyr jeg har solgt - kan tælles på et par fingre. Til gengæld har jeg lavet en masse byttehandler med en gruppe af opdrættere jeg arbejder sammen med.
Skulle jeg sælge en avlskat ville den være væsentlig dyrere end de 4500 jeg tager for en fuldpakke kælekat. Prisen for en kælekat er helt sikkert omkostningsmæssigt for lav - men jeg opdrætter ikke en moderace og vil gerne medvirke til flere får øjnene op for den unikke kat en aby er både at se på og leve sammen med
Kunne forestille mig noget med en kat til avl herhjemme +50% - til udlandet +100%
[QUOTE=holymoly;667981]Nå, er der mon nogen, som har lyst til at dele deres priser på avlskatte? Og hvilken race, det drejer sig om?
Tager du forskellig pris for avlskat og kælekat? Hvorfor/hvorfor ikke?
Indtil nu har jeg taget samme pris for kæl -og avlskat ( burmeser) fordi jeg mener, at de er lige vigtige!
Tager du forskellig pris for nationalt og internationalt salg? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har taget tager samme pris , men det skyldes, at exportkattten, var ønsket/bestilt i flere år
Tager du forskellig pris for kattene, alt efter hvad du synes om deres kvaliteter? Hvorfor/hvorfor ikke?[/QUOTE]
Nej, men avlskattene til salg er valgt, som de bedste, hvor jeg selv har taget de næstbedste
Cats og Conni
[QUOTE=Temple Bar;668023]Glemte at svare på det sidste spørgsmål
Jeg ville kun gøre forskel på prisen, hvis en kat har en fysisk defekt. Prisen er for en kælekat, der lever så meget op til standarden, at den ikke ville blive grinet af af en dommer, men uden garantier for showresultater eller for, at den overhovedet har lyst til udstilling.[/QUOTE]
OK Jeg tog samme pris for Abenes Cat A Strophe, smuk blå burmeser, med en flot hvid meddallion
Cats og Conni
Nu er det yderst sjældent at jeg sælger en avlskat. Men de gange jeg har solgt én, har som oftest været til rigtig nære venner/opdrætterkollegaer - og her er prisen nok i den meget lave ende set ifht markedsprisen for en avlskat (birma). Jeg er så egoistisk at jeg kun sælger en kat til avl, som jeg selv har brug for i mit opdræt - forstået på den måde at jeg senere skal bruge den hankat til en parring, eller skal have et afkom fra den hunkat. :0)))
Et par gange har vi solgt til export - en til exportpris og en til “foræringspris” - sidstnævnte var jeg i tvivl om ville blive ret pæn.
Sia-norge - Hvad er en fin stamtavle? Altså hvad gør den fin for deg?
hvis linjerne man har i stamtavlen er uden de mest normale linjer i det landet man kommer fra. syntes jeg den er fin…
der er mange avlshanner der sælges som desværre har lidt for mange af de samme linjer… så indavlsprocenten bliver høj.
men det er sikkert fordi opdrætter på en lille rase.
[QUOTE=En forhenværende bruger;668058]Den eksakte pris den deler jeg ikke, nej. Der er jeg sær Den får man når man skal bruge den til noget konkret.
Ja, der er forskel. Når man køber en avlskat, så køber man udover rettigheden til at gøre brug af generne også en garanti for at den kan levere varen så at sige, samt den viden og erfaring jeg har med linierne. Det får man så lov at betale for.
Det er helt samme pris når vi snakker avl, uanset om det er DK eller udlandet. Jeg har hovedsaglig importer og det arbejde og penge jeg har lagt i det, det kommer andre med interesse i linierne til at betale for uanset om det så er en dansk opdrætter eller udenlandsk.
Snakker vi kæl, så er det samme pris som det land katten skal bo i, jeg skal ikke konkurrere med landets egne opdrættere om kælekatteejerne. Hvilket så har givet mere end rigeligt til at gøre en killing klar til eksport, også selvom det var til kæl.
Hos mig er der to kategorier, avl og kæl, og dermed to priser. En kælekat er for mig egnet til kæl uanset om den har en ex halefejl, eller er tip-top typet udfra standarden.
Til avl er det jo vidt forskelligt hvad vi søger når vi skal have nyt, og det der for mig er et minuspunkt, kan jo for en anden være lige det de søger og mangler til at matche deres avlsplaner. Og har en killing for mig “fejl” i fht hvad jeg ønsker, så bliver den ikke til en avlskat men en kælekat. Lidt kritisk har man da lov at være ;)[/QUOTE]
Jeg henger meg på denne jeg,og siden Pia har formulert det så fint,så har ikke jeg så veldig mye mer å utfylle
[QUOTE=Teresa Guldager;668555]Jeg har sagt det før men siger det nu igen:
For mig er forskellen mellem en kat solgt til kæl og en kat solgt til avl - forskellen mellem en bog der købes for at man kan læse den og rettighederne til at UDGIVE bogen ( i.e. formere den).
Det køber betaler ekstra for er netop alt det der ligger bag avlskatten - de - ofte mange år, store arbejde og masser af tid - ikke sjældent blod,sved og tårer.
På samme måde vil jeg også forvente at skulle betale mere for en avlskat der har spændende linier bag sig end for en avlskat der har de samme linier ( eller næsten de samme linier) som alle eller stort set alle andre arbejder med. Det faktum at noget er unikt er noget jeg gerne betaler ekstra for
Jeg kan huske - for efterhånden mange år siden - en udenlandsk opdrætter der stejlede over min pris. Han sagde - for den pris du tager for en avlskat kan jeg købe TO avlskatte andre steder…
til det svarede jeg - hvorfor gør du så ikke det ?
Han sagde - fordi DU har det jeg vil have - i type, farve og stamtavle
Til det kunne jeg jo kun svare - og det er derfor mine katte koster mere end de to katte du kunne købe alle andre steder [/QUOTE]
Lige det jeg også ville svare.
Min race er jo ocicat, en forholdsvis lille race.
Nu jeg ikke opdrætter endnu, men jeg har i rigtig mange år gået og tænkt over hvad killinger fra mig vil komme til at koste.
Først og fremmest, vil prisen afhinge af markedet… Som markedet er lige nu er det 3500 for en kat til kæl. Hvorfor? Fordi vi har et meget snævert kunde marked i dk og jeg kan se hos de ændre opdrættere at de har vanskelighedder med at finde hjæm til deres killinger. Prisen på en avls kat vil tilgengæld ligge i den pepperet ende… Omkring de 9.000,- hvorfor? Fordi ocikatten er en eftertragtet byb race, og langt de fleste avlskatte købere vil være fra udlandet ellers, og dette er så kun gældende for opdrættere jeg ikke før har handlet med eller som er helt nye. Men når det så er æstetik, så vil jeg sige at der i langt de fleste tilfælde inden for min race bliver lavet bytte handler, og det ser jeg kun som en positiv ting. Dernæst har jeg den holdning at jeg ikke vil være bange for at benytte mig at udstasionering af killinger som jeg gerne vil se and inden jeg beslutter mig for om det er en der skal videre i avl. Selv om dette kun vil ske i yderste sjælne tilfælder. Jeg vil ligge mindst lige så meget arbejde i at finde de rette kombinationer og avlskatte, som jeg har gjort med hensyn til valg af race, og det er dette arbejde man som avlskatte køber betaler for.
Nu er der i dette lille land ingen lov om hvad man SKAL tage for sine varer men en lov om at karteldannelse ikke må finde sted. Så hvad jeg tager for mine katte er kun en sag mellem mig og mine købere. Tog alle NFO opdrættere det samme for deres killinger ku vi jo blive slæbt i retten. :surrender1:
Øh, det ser jeg så heller ingen steder, at nogen siger. Man kan udveksle erfaringer og overvejelser, hvis man har lyst, og hvis man ikke har lyst, kan man jo lade være.
Og hvordan en tråd om overvejelser om priser på avlskatte skulle føre til karteldannelse, det går over min forstand.
[QUOTE=holymoly;669653]Øh, det ser jeg så heller ingen steder, at nogen siger. Man kan udveksle erfaringer og overvejelser, hvis man har lyst, og hvis man ikke har lyst, kan man jo lade være.
Og hvordan en tråd om overvejelser om priser på avlskatte skulle føre til karteldannelse, det går over min forstand. [/QUOTE]
Enig, især når man ser hvor forskellig en praksis de forskellige priser egentlig bygger på Jeg synes i hvert fald der er mange indlæg med noget meget forskellige vinkler og konklusioner
Som flere andre burmeseropdrættere har svaret, så har der blandt burmeserfolket ikke været tradition for, at priserne for avlskatte var højere end for kælekatte. Jeg har solgt meget få avlskatte i løbet af mine år som opdrætter (jeg håber ikke jeg er færdig endnu, men noget tyder på at katten synes jeg er …) - og nogle har været byttehandler. Til gengæld har jeg købt en avlskat (en kat med åben stamtavle …) for prisen på en basisvaccine - hun fik dog aldrig killinger, men var en glimrende udstillingskat
Jeg har så også solgt en avlskat med en hvid plet - som jeg altså ikke havde opdaget, og køberen opdagede den også først et godt stykke tid efter hun havde fået katten hjem
Jeg har solgt et par burmesere til udlandet - USA - og har taget lidt højere pris for dem, nemlig samme pris som opdrætteren i USA selv tog for sine katte.
Jeg har solgt killinger til reduceret pris når de er blevet lidt ældre end normalt, men det har vist kun været aktuelt et par gange.