Hvem kan kræve ens CPR nummer?

Jeg er lige blevet ringet op af en fra et teleselskab (tror det var Telenor), og hun ville tilbyde mig et abonnement, der umiddelbart lød billigere end det jeg har nu. Vi blev enige om at hun sendte et tilbud til mig, hvor jeg kunne se priserne, som jeg så ville sammenligne med det abonnement jeg har i forvejen. Hun havde (af gode grunde) mit telefonnummer og min adresse, og så ber hun om at få mit CPR nummer. Lige nøjagtig her stod jeg af. Spurgte hvad hun skulle med det, hvortil jeg fik forklaringen, at det skulle hun bruge for ellers kunne hun ikke være sikker på det var den rigtige, der sendte tilbuddet tilbage. Må indrømme jeg blev lidt stram i betrækket - især taget i betragtning af at der sker mange identitetstyverier for tiden - og fortalte hende, at hun ikke havde noget at bruge mit CPR nummer til førend jeg godkendte og accepterede tilbuddet.
Her blev hun så ved med at sige hun ikke kunne bruge det til ret meget andet end at låne en bog…
Det endte kort og godt med jeg sagde at jeg IKKE er interesseret i deres tilbud, hvis jeg skulle oplyse CPR nummeret INDEN jeg besluttede mig for at tage imod deres tilbud.

Så er det mit spørgsmål kommer. Hvem kan egentlig kræve at få mit CPR nummer udleveret bare så’n lige??? (og her tænker jeg ikke læge, sygehus, politi og de instanser)

Og lige et mere. Er jeg for skeptisk og ser spøgelser??

Jeg havde heller ikke givet dem mit cpr nummer - og SLET IKKE i telefonen da… - Man kan jo reelt ikke vide om det VIRKELIG er en fra telenor… -what

De kan da ikke kræve et cpr nummer før du BLIVER medlem. For der skal de vel bruge det til at checke du er den du siger og at du ikke er i ribers osv :?

Nej det var også min tanke og derfor ville jeg ikke “dele” det med hende.

Ens personnr. er ikke noget man ukritisk deler ud til højre og venstre.
Jeg havde reageret præcis som du.

Da jeg sad som tlf.sælger for falck skulle vi heller ikke have folks cpr-numre, når vi sendte tilbud ud…

http://www.datatilsynet.dk/erhverv/personnummer-cpr-nummer/

Så ved et “abonement/afbetalings” samarbejde er det ok ellers ikke :?

Havde du udleveret dit CPR nummer var det sikkert en gyldig kontrakt du havde modtaget fremfor et tilbud :frowning:

Havde hun ringet til mig hvad hun måske har var vi aldrig nået så langt som dig.
Jeg er sååå negativ når jeg bliver ringet op af nogen som vil sælge eller spørge om et eller andet underligt. Væser at de sku bare kan skrive til os hvis de vil os noget. det vil/kan/skal de så ikke. I langt de fleste tilfælde har jeg knaldet røret i i øret på dem længe inden.
Jeg kunne godt tænke mig et skilt i telefonrøret der helt klart tilkendegiver ; Ingen reklamer af nogen art tak.

Mine børn mener jeg er sååå uhøflig. Men jeg har ikke bedt om at blive kontaktet så der gider jeg hverken være høflig eller noget. Fri mig for den slags henvendelser. Så syntes du har været alt for høflig og bestemt ikke for mistroisk.

[quote=Babette;367758]Havde hun ringet til mig hvad hun måske har var vi aldrig nået så langt som dig.
Jeg er sååå negativ når jeg bliver ringet op af nogen som vil sælge eller spørge om et eller andet underligt. Væser at de sku bare kan skrive til os hvis de vil os noget. det vil/kan/skal de så ikke. i langt de fleste tilfælde har jeg knaldet røret i i øret på den længe inden. Jeg kunne godt tænke mig et skilt i telefonrøret der helt klart tilkendegiver ; Ingen reklamer af nogen art tak.

Mine børn mener jeg er sååå uhøflig. Men jeg har ikke bedt om at blive kontaktet så der gider jeg hverken være høflig eller noget.[/quote]

Min kæreste kan bare ikke sige nej til telefonsælgere - vi har haft SÅ mange forskellige typer af blade osv.
Jeg er begyndt, hvis jeg kan høre det er en telefonsælger, at tage røret fra ham og sige til sælgeren at “min mand” altså ikke har tilladelse til at købe noget :tihi:

Sidste gang der ringede en telefonsælger til mig, sad Michael ved siden af. Vi fik det vildeste grin. Vil forsøge at gengive samtalen:
Sælger: Goddag. Jeg vil høre om du vil have leveret jyllandsposten i x antale måneder for x antal kroner.
Gitte: Jamen… Jeg får aldrig tid til at læse avis.
Sælger: Du kan nøjes med at få dem om søndagen.
Gitte: Om søndagen sover jeg længe, og vil gerne ligge i sengen hele dagen.
Sælger: Det kan jo også være hyggeligt med en avis.
Gitte: Okay. Men så skal du også levere den, og læse den højt for mig.
Sælger: Ohm ohm ohm…
Gitte: Godt, du ringer bare igen når du har lyst til at acceptere mit tilbud.

Michael var på medhør, og han var FÆRDIG af grin.

Vi har ikke hørt fra Jyllandsposten siden…:rock:

[nomedia=“How to deal with a Telemarketer by Tom Mabe - YouTube”]YouTube- Greatest Prank Call Ever! TomMabe.com Murder Scene[/nomedia]

Hader i telefon sælgere vil i ELSKE den her :thumbup:-LOL

:tak:[quote=Babette;367758]Havde hun ringet til mig hvad hun måske har var vi aldrig nået så langt som dig.
Jeg er sååå negativ når jeg bliver ringet op af nogen som vil sælge eller spørge om et eller andet underligt. Så syntes du har været alt for høflig og bestemt ikke for mistroisk.[/quote]

[quote=Abaddon;367760]Min kæreste kan bare ikke sige nej til telefonsælgere - vi har haft SÅ mange forskellige typer af blade osv.
Jeg er begyndt, hvis jeg kan høre det er en telefonsælger, at tage røret fra ham og sige til sælgeren at “min mand” altså ikke har tilladelse til at købe noget :tihi:

Sidste gang der ringede en telefonsælger til mig, sad Michael ved siden af. Vi fik det vildeste grin. Vil forsøge at gengive samtalen:
Sælger: Goddag. Jeg vil høre om du vil have leveret jyllandsposten i x antale måneder for x antal kroner.
Gitte: Jamen… Jeg får aldrig tid til at læse avis.
Sælger: Du kan nøjes med at få dem om søndagen.
Gitte: Om søndagen sover jeg længe, og vil gerne ligge i sengen hele dagen.
Sælger: Det kan jo også være hyggeligt med en avis.
Gitte: Okay. Men så skal du også levere den, og læse den højt for mig.
Sælger: Ohm ohm ohm…
Gitte: Godt, du ringer bare igen når du har lyst til at acceptere mit tilbud.

Michael var på medhør, og han var FÆRDIG af grin.

Vi har ikke hørt fra Jyllandsposten siden…:rock:[/quote]

-LOL -LOL -LOL

Nu er jeg 2 gange blevet ringet op af Philip uden at ane, hvem han ringer for, og hvad han vil sælge.
Han siger: Hej/Godaften, det er Philip, hvem taler jeg med?
Og jeg svarer: “Hvem er du?” Og så gentager Philip ovennævnte. Så lægger jeg på.
Han vil ikke umiddelbart fortælle, hvem han er, hvorfor han ringer, og på hvis vegne.
Men han vil vide mit (ret specielle) navn. Det får han ikke! Og ihvertfald ike uden at oplyse, hvem han er, og hvad han vil.

Nogen tid efter ringede telefonen igen ca kl 20: Hej, det er Philip, hvem har jeg æren af at tale med?
Efter et par kontante spørgsmål om, hvorfor han ringede, og med hvilket formål, måtte jeg melde ud, at samtalen stoppede her. Desværre gav han mig ikke chancen for at spørge, på hvis vegne han ringede, og med hvilket formål.
Det må være næste trin - hvis han ellers ringer igen :tihi:

[quote=tzari;367826]YouTube- Greatest Prank Call Ever! TomMabe.com Murder Scene

Hader i telefon sælgere vil i ELSKE den her :thumbup:-LOL[/quote]

Haha, altså ligefrem at smække på eller skælde ud ser jeg ingen grund til. Man kan vel have så meget overskud at man bare siger “Nej tak uanset hvad, nu lægger jeg på” og så gøre det uanset om/hvad der kommer af indvendinger… Så har man ikke lige været r*vuforskammet, men man er samtidig sluppet af med vedkommende…

Herhjemme går sporten ud på at komme med de mest søgte og langt ude-argumenter og så se hvad sælgerne svarer :smiley:

Jeg har som sådan ikke noget imod telefonsælgere, nogle gange kan det faktisk være ret underholdende at have sådan en fætter i røret. Det jeg stod af på var at jeg skulle give mit CPR nummer, hvilket jeg aldrig er blevet spurgt om før.
Som Eva har vi herhjemme også en lille sport med de telefonsælgere. Henning har engang fået en sælger til at synge i røret :tihi: Han ville da se hvor langt vedkommende ville gå for at sælge sit produkt.

Anne K - Ååh, det må have været morsomt.

Jeg havde en her fornylig der var enoooormt elendig. Han ville sælge et eller andet slankemiddel, men han var bare totalt nedladende og patroniserende, så jeg morede mig også meget med at være på tværs af ham, han blev helt forvirret -tihi