Hvid British Shorthair

Hejsa
Jeg har jo fået den her lille husmis, og i går spurgte en nabo mig om han var en hvid brite - jeg svarede nej, og at det troede jeg godt nok ikke fandtes, men han havde set en i udlandet. Derfor gik jeg ind og søgte og de findes jo. Jeg har kun set dem i masket, hvilket også er meget smukt

Naturligvis er Casper ikke det - men nu er jeg blevet nysgerrig for jeg har ikke set en før på nettet i går - er der nogle, der kan fortælle mig lidt om dem? Er de sjældne i den farvekombination og findes de i DK? Er der nogle herinde, der har lavet en nogensinde? Hvordan er genetikken bag dem - altså hvordan laver man dem?

Her er en

Jeg har så læst her også og der står det som om det er sølv? Så nu er jeg rundforvirret - findes de i den farve? Som godkendte altså… Eller er de sølv? Eller hvad? Min nabo påstår at have ret :rock::tihi: Jeg har sagt jeg ikke er en ørn til de ting, så jeg vil lige spørge her

http://www.silverkatten.dk/index-race-BRI.html

Måske nogen herinde kan svare, ellers kan du gå ind på BB klubben og finde opdrætter der helt sikker ved" alt "om Briter !:thumbup:

Cats og Conni

BB klubbens hjemmeside står der at hvid er tilladt.

En brite blive hvid på samme måde som Casper er blevet hvid - ved at have fået genet for ‘frakken’ :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1224119]På BB klubbens hjemmeside står der at hvid er tilladt.

En brite blive hvid på samme måde som Casper er blevet hvid - ved at have fået genet for ‘frakken’ :)[/QUOTE]

Lidt udenfor emnet: Lykke, jeg ved jo at du har en langhåret brite:hjerte:. Ved du hvordan den opstår, er der noget perser ind over, som med exoticen, der er resultatet af british shorthair og perser eller ???

Jeg hedder ikke Lykke, men Gimpen (http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=40275&highlight=Gimpen) var også en langhåret brite og langhårsgenet stammer fra persere (som du selv er inde på).
Gimpen havde en perser i stamtavlen, 12 generationer tilbage og opdrætteren havde aldrig fået en langhåret killing før … så det er meget tilfældigt at de dukker op i korthårsopdræt (der findes opdrættere i f.eks. Tyskland, der opdrætter de langhårede) og begge forældre skal selvfølgelig bære et langhårsgen :slight_smile:

[QUOTE=Skattekat;1224132]Jeg hedder ikke Lykke, men Gimpen (http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=40275&highlight=Gimpen) var også en langhåret brite og langhårsgenet stammer fra persere (som du selv er inde på).
Gimpen havde en perser i stamtavlen, 12 generationer tilbage og opdrætteren havde aldrig fået en langhåret killing før … så det er meget tilfældigt at de dukker op i korthårsopdræt (der findes opdrættere i f.eks. Tyskland, der opdrætter de langhårede) og begge forældre skal selvfølgelig bære et langhårsgen :)[/QUOTE]

Mange tak for forlkaringen Hrönn:). Utroligt at det kan række så mange generationer tilbage. Ligesom jeg har en svaghed for huskattene, har jeg det også for briterne, også de langhårede (altså kattene, ikke folk fra England):høhø:

QUOTE=Skattekat;1224132 Jeg hedder ikke Lykke, men Gimpen/QUOTE

Men vil det så sige, at vi skal kalde dig Gimpen for fremtiden?

:stuck_out_tongue:

Sorry, ku’ ikke la’ være:ups:.

[QUOTE=Milles mor;1224141]

Men vil det så sige, at vi skal kalde dig Gimpen for fremtiden?

:stuck_out_tongue:

Sorry, ku’ ikke la’ være:ups:.[/QUOTE]
Jeg er sikkert blevet kaldt det der var værre :wink:

Det kan vist kun være “Skat” :stuck_out_tongue:

Personlig tror jeg ikke der findes ret mange ‘fuldfarvede’ hvide briter. Men mange Smoke/Shaded og Shell kan fremstå som værende hvide. Der står følgende på BB klubbens hjemmeside :

Smoke/Shaded/ShellNår talen falder på farverne smoke, shaded og shell (chinchilla), er det vigtigt at forstå “farven” sølv. Sølv er faktisk ikke reelt en farve, men beskriver derimod den måde, hvorpå hårstrået er farvet. Ved sølv har det enkelte hårstrå så lidt farve at det næsten forekommer hvidt nogle steder. Disse hårstrå er ikke ensfarvede, men en del af hårstrået har farve. Hvor stor en del af hårstrået der har farve, har indflydelse på, om farven benævnes shell, shaded eller smoke.Shell briter fremstår næsten hvide, og kun det alleryderste af hårstrået er farvet. Briter, der benævnes shaded, har et lidt bredere bånd på hårstrået, hvor den yderste ca. 1/3 af hårstrået er farvet. Hos smoke briter er ca. 2/3 af hårstrået farvet, og kun den nederste del af pelsen er lys.

Så vidt jeg ved er der for øjeblikket to der opdrætter eller har mulighed for at opdrætte hvide Bri, men tror at det kun er Allan Fromm der lige nu har en fertil hvid. Rent hvide katte er resultatet af et dominant gen,W, der “ødelægger” pigmentet, ofte er der dog overlevende pigmentceller som kan vise den underliggende farve i form af pletter / kalot på hovedet. Der er en øget risiko for døvhed, især hos de blåøjede hvide katte, idet der kan forekomme degenerering af øresneglen. Og husk at give din hvide kat solcreme på ørerne til sommer, huden er også sartere med øget risiko for kræft. På vores breddegrader er det heldigvis kun ørerne der er udsat:)
Briter er godkendt i snart alle mulige farvevarinater, der mangler kun de tickede. Så Briter findes naturligvis også i sølvvarianterne, som er noget helt andet idet det kun er det gule pigment der lukkes ned for:)
Den kat du linker til er ikke hvid, men den lyse af sølvvarinaterne, en chinchilla, hvor kun de yderste hårstrå er farvet. De har de smukkeste grønne øjne med eyeliner. Der er også kun få opdrættere i DK af denne variant.
Marina

Der er en sød hvid brite her British Shorthair | Ludvig - 2012 - Stor hvid kraftigt bygget han... fra 2012 og en tysk opdrætter der har hvide briter http://www.coppereyes.de/

Tak for svar - min nabo skal have en flaske af de røde, men en ting vinder jeg på! Uanset hvad så bliver min aldrig en brite lol Men sikke dog en smuk variant - ham Ludvig der på foto er da virkelig flot:hjerte:

Briter er godkendt i alle de farver og mønstre, som overhovedet er mulige at lave (der ikke kræver at det er en speciel race - fx med rosetter som på Bengal) - også hvide. Der var engang, hvor vi havde hvide Briter på næsten hver udstilling, nu ser man dem sjældent …

[QUOTE=Marina;1224149]Briter er godkendt i snart alle mulige farvevarinater, der mangler kun de tickede.
[/QUOTE]
Briten er skam også godkendt i den tickede mønstervarietet :slight_smile:
Mange hilsner Pia

Hvordan ser den tickede brite ud?

nogle der har et foto?

Google og du vil finde :wink:

https://www.google.dk/search?q=british+shorthair+ticked&safe=off&biw=1280&bih=899&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oGENVdDKIMXkyAPavoLAAg&ved=0CCEQsAQ