Hvid maine coon - I bad

Heej allesammen :slight_smile:

Jeg har tænkt mig at min maine coon på 1½ år skal i bad snart.
Hun har aldrig været i bad før, da hun er indekat og har en fantastisk pels. (som nok ikke engang behøver at blive vasket) .

Spørgsmålet er så, hvilken katte shampoo er bedst til hvide maine coons med flok glat blank pels. Jeg vil ikke have noget med parfume.
Har været rundt og lede efter en shampoo til hende, men jeg syntes lige jeg vil høre katte eksperterne før jeg giver hende et bad. Er nemlig bange for at ødelægge den smukke pels på hende… :S

Såå, er der nogen der kender en helt vildt god shampoo til hvide maine coons??

[quote=Carina p;286222]Heej allesammen :slight_smile:

Jeg har tænkt mig at min maine coon på 1½ år skal i bad snart.
Hun har aldrig været i bad før, da hun er indekat og har en fantastisk pels. (som nok ikke engang behøver at blive vasket) .

[/quote]

Så er mit råd faktisk at du helt lader være med at eksperimentere med at bade katten.

For som jeg ser det, er det kun for at tilfredsstille din egen lyst til at putte katten i bad, og ikke til gavn for katten

Katte bør kun vaskes hvis det er bydende nødvendigt af en eller anden årsag.

Katten har en fantastisk pels, skriver du.
Så ser jeg ingen grund til at risikere at lave ubalance i den eller huden.

Nej nej for min skyld kunne hun godt undvære badet. Men min kæreste syntes hendes pels virker fedtet… Fordi den skiller, eller hvad man kan sige… :slight_smile: Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.

Men er det ikke sundt for katten at få et bad en gang om året eller sådan noget, for lige at få vasket huden? :slight_smile:

jeg har en hvid coon :slight_smile:

og det er lidt et projekt at få dem helt perfekte til show - men det kan sagtens lade sig give sig at få alle de gule/grå pletter væk… :slight_smile:

1. klip alle klør på katten - ellers kan du risikere at du er middagsmad i form af stribet flæsk

2. (den her får jeg måske høvl for - men det virker) du tager en højkoncetreret bøtte opvaskemiddel og vasker de virkelig svære pletter - men KUN de svære pletter - ikke hele katten…

3. så tager du en affedter fx fra Goob eller ellegård, og så smører du hele katten ind men KUN til halsen… dette gøres i tør pels… vent 5-6 min, hyg om katten og så skylle

4. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

3A. (kan udelades med giver “something very extra”) Vask våd pels med endnu en affedter… den blå fra Jerob er mit valg… igen - KUN til halsen

3B. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

1. farveshampo til hvid kat. Jeg bruger Jerobs til hvide katte - den er RIGTIG god og dufter godt… Andre vil anbefale St. Bernard eller Anju - de er dyrere og i min erfaring ikke bedre - men alle er rigtig gode…

2. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

6 texturizer - det er en form for balsam som giver tekstur i pelsen :slight_smile: Jeg bruger igen Jerob - men det er afhængig af hvem de spørger…

1. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere… og denne gang SKAL du blive ved og ved og ved… katten skal føles som en genstridig gummi-måtte når du er færdig… du skal “hænge fast” i pelsen… lidt ligesom hvis vi vasker vores eget hår og ikke bruger balsam et par gange… den skal føles “genstridig” så at sige…

først når den gør det OVER DET HELE har du skyllet nok :slight_smile:

Så skal katten tørre - hvis du kan føntørre den er det super - ellers må katten ikke komme ud i MINDST 24 timer - det er for koldt og den bliver syg!

God fornøjelse :slight_smile:

[quote=Carina p;286227]Nej nej for min skyld kunne hun godt undvære badet. Men min kæreste syntes hendes pels virker fedtet… Fordi den skiller, eller hvad man kan sige… :slight_smile: Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.

Men er det ikke sundt for katten at få et bad en gang om året eller sådan noget, for lige at få vasket huden? :)[/quote]

jo det er faktisk :slight_smile: for især katte med megen underuld vil få tendens til at få knuder når vejret bliver fugtigt… også indekatte…

Kattenes pels virker fedtet - det gør mine 6 cooner også - men de kommer i bad ca 3-4 gange om året… det skaber ikke ubalance i noget…

ps : du må ALDRIG vaske katten højere end halsen… hovedet er OFF LIMITS :slight_smile: det skyldes at katte modsat mennesker ikke kan komme af med vand i ørerne og det kan få alvorlige konsekvenser… så ingen vand i hovedet :slight_smile:

[quote=Battlestar;286228]jeg har en hvid coon :slight_smile:

og det er lidt et projekt at få dem helt perfekte til show - men det kan sagtens lade sig give sig at få alle de gule/grå pletter væk… :slight_smile:

1. (den her får jeg måske høvl for - men det virker) du tager en højkoncetreret bøtte opvaskemiddel og vasker de virkelig svære pletter - men KUN de svære pletter - ikke hele katten…

2. så tager du en affedter fx fra Goob eller ellegård, og så smører du hele katten ind… dette gøres i tør pels…

3. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

3A. (kan udelades med giver “something very extra”) Vask våd pels med endnu en affedter… den blå fra Jerob er mit valg…

3B. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

1. farveshampo til hvid kat. Jeg bruger Jerobs til hvide katte - den er RIGTIG god og dufter godt… Andre vil anbefale St. Bernard eller Anju - de er dyrere og i min erfaring ikke bedre - men alle er rigtig gode…

2. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere…

6 texturizer - det er en form for balsam som giver tekstur i pelsen :slight_smile: Jeg bruger igen Jerob - men det er afhængig af hvem de spørger…

1. skyl i evigheder og når du tror du er færdig så skyller du et par minutter mere… og denne gang SKAL du blive ved og ved og ved… katten skal føles som en genstridig gummi-måtte når du er færdig… du skal “hænge fast” i pelsen… lidt ligesom hvis vi vasker vores eget hår og ikke bruger balsam et par gange… den skal føles “genstridig” så at sige…

først når den gør det OVER DET HELE har du skyllet nok :slight_smile:

Så skal katten tørre - hvis du kan føntørre den er det super - ellers må katten ikke komme ud i MINDST 24 timer - det er for koldt og den bliver syg!

God fornøjelse :)[/quote]

Uha det var meget der skal gøres. Min kat er ikke til show eller fedtet, eller har pletter der ikke kan gå af. Så leder egentlig bare efter en simpel god shampoo til hende. :slight_smile:

prøv at gå ind på hjemme siden www.mysterycoons.dk der har de shampoo til hvide katte den slags shampoo er god.

Syntes godt du kan bade hende , især når hun er langhåret det ville gøre det nemmer at børste du kunne jo evt købe den balsam spray uden silicone til at sprøjte en gang imellem så du undgår hårknuder. Det har jeg rigtig god erfaring med her hjemme med min birma

Jeg ved ikke om man kan fornemme hvad jeg snakker om, ang. det med at pelsen ‘skiller’. Altså, den sætter sig i sådan nogen totter… Det er det min kæreste syntes gør den fedtet :stuck_out_tongue:

[quote=skeem;286232]prøv at gå ind på hjemme siden www.mysterycoons.dk der har de shampoo til hvide katte den slags shampoo er god.

Syntes godt du kan bade hende , især når hun er langhåret det ville gøre det nemmer at børste du kunne jo evt købe den balsam spray uden silicone til at sprøjte en gang imellem så du undgår hårknuder. Det har jeg rigtig god erfaring med her hjemme med min birma[/quote]

Hun er ikke svær at rede, og hun har aldrig knuder :stuck_out_tongue:
Men tak, så tjekker jeg lige den side :slight_smile:

her kan man tydelig se forskel… Ramses er nyvasket på mavsebilledet og 3 md siden sidste vask på lys-billedet…

Det gør meget for pelsplejen at holde langhårspels rimelig ren - så filtrer den mindre

Det Gitze skriver,sådan vasker jeg også mine MCO’er…

Det er bedst med en tre trins vask, da især MCO’en pels er vandskydende, så en affedter, skyld godt og skyld en ekstra gang, så en shampo, også en shampo til at vaske efter…

Sådan vasker jeg de katte som ikke skal på show, hvis de trænger til de

[quote=Carina p;286227]Nej nej for min skyld kunne hun godt undvære badet. Men min kæreste syntes hendes pels virker fedtet… Fordi den skiller, eller hvad man kan sige… :slight_smile: Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det.

Men er det ikke sundt for katten at få et bad en gang om året eller sådan noget, for lige at få vasket huden? :)[/quote]

Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men sådan skal en normal MCO-pels være.
Oprindeligt er racens pels udstyret med at naturligt “fedtlag” for at gøre den vandskyende.

Og nej, katte er bedst til selv at vedligeholde deres pels, som netop er indrettet sådan, at det ikke er meningen der så nemt skal kunne komme vand helt ind til huden (gælder alle katte)

[quote=Hanne P;286238]Det Gitze skriver,sådan vasker jeg også mine MCO’er…

Det er bedst med en tre trins vask, da især MCO’en pels er vandskydende, så en affedter, skyld godt og skyld en ekstra gang, så en shampo, også en shampo til at vaske efter…

Sådan vasker jeg de katte som ikke skal på show, hvis de trænger til de[/quote]

Gitze? Der er da ikke nogen Gitze der har skrevet i den her tråd?? :?
Men hvilke produkter bruger du så til din hvide maine coon?

[quote=Felis;286240]Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men sådan skal en normal MCO-pels være.
Oprindeligt er racens pels udstyret med at naturligt “fedtlag” for at gøre den vandskyende.

Og nej, katte er bedst til selv at vedligeholde deres pels, som netop er indrettet sådan, at det ikke er meningen der så nemt skal kunne komme vand helt ind til huden (gælder alle katte)[/quote]

I alle her vidst hver jeres ide til hvorvidt en kat skal i bad :slight_smile: hehe, jeg bliver helt forvirret…

[quote=Carina p;286241]Gitze? Der er da ikke nogen Gitze der har skrevet i den her tråd?? :?
Men hvilke produkter bruger du så til din hvide maine coon?[/quote]

Sorry Battlestar

Jeg bruger dem fra www.mysterycoons.dk den første er grøn, den anden er blå den tredje er rød

Gør op med dig selv INDEN du starter på at vaske, om det er noget du vil fortsætte med. Hvis ikke, så lad være!

Der er og skal være forskel på en kat der har naturpels og en kat der udstilles. Vi vasker som udgangspunkt - udover når der har været uheld - ikke vores katte, kun de der udstilles.

Uanset hvor godt et produkt er så pilles der ved den naturlige fedtproduktion når man vasker, det er jo hele formålet med vasken at fjerne fedtet, og det reagerer pelsen altså på. Det varer længe før den igen har fundet sit naturlige leje.

En naturpels vil altid se lettere fedtet ud, faktisk så skal den se sådan ud. En udstillingskats pels vil man aldrig finde i naturen, den ville simpelthen være møgvåd altid helt ind til kroppen, og hvor længe ville den så klare sig?

Jeg siger ikke at man ikke skal vaske, men hvis man gør det, så har det konsekvensen at man skal fortsætte med vask.

Tak for alle jeres svar :slight_smile:
Jeg tror jeg venter med at vaske hende så. Jeg har jo som sagt intet imod hendes pels. Jeg sys den er fin :slight_smile:

Hav en dejlig dag! :yah:

Jeg er for så vidt helt enig med både Felis og Pia… en kat, der ikke udstilles behøver heller ikke at blive vasket.

Men… jeg ville alligevel altid sørge for at en semilanghåret kat er vant til vask - af flere grunde.
Dårlig mave er nok den væsentligste… sådan en omgang splat skal helst fjernes hurtigst muligt! Og det er ikke spor sjovt at stå med en splatindsmurt kat, der kæmper for at blive fri for at få en ren mås!
Og selv om din kat lige nu har en god og let pels, kan den med tiden ændre sig og blive vanskelig…

For fremtiden bliver mine kælekatte derfor vænnet til vask… og derefter vasket ca 1 gang hvert halve år, gerne lige omkring fældeperioden, sådan at jeg kan hjælpe med at fjerne så megen underuld som muligt. :slight_smile:

Jeg har maine cooner.
Jeg vasker ikke dem, som ikke går på udstilling.

Mine går oven i købet ude.

Katten vil da helst være fri - og du skriver, at den er så flot og fin.
Hvorfor så :S

Hvis du alligevel skulle beslutte dig for at vaske katten, så kan jeg kun på det varmeste anbefale Anju Beauté-produkterne fra Ann-Dorrit (MysteryCoon). Jeg vil også anbefale dig at tage kontakt til Ann-Dorrit for at få en snak om hvad og hvordan du skal bruge og gøre :wink:
God fornøjelse med det hele.