Hvide katte og døvhed

Okey-dokey. Så vil jeg forbeholde mig retten til en vis skepsis, indtil der foreligger mere solide data. [smilie=hate-smile.gif]
Ja det skal du bestemt også have lov til -thumbs

Selvom 11 kuld er en god og bred erfaring at have med sig som opdrætter, så er det jo ud fra et statistisk synspunkt ikke ret meget. Hvis man fx prøver at slå plat & krone 11 gange, og se, om det falder ud med 5 til den ene side og 6 til den anden, og så gør det igen og igen, så vil fordelingen i langt de fleste tilfælde ikke blive jævn. Og alligevel kan de fleste vel blive enige om, at der er 50/50, når man slår plat & krone.

Jeg kender omvendt til en del kuld efter 2 hørende forældre, hvori der har været døve killinger. Og til kuld efter døve, med hørende killinger. Og til gentagelser af den selv samme kombination, som den ene gang giver lutter hørende og den anden gang lutter døve hvide killinger. Konklusionen er, at der er ret arbitrært, hvornår koblingen mellem W og døvhed slår igennem og hvornår den ikke gør.

At der kommer flere hvide end farvede, er faktisk et godt eksempel på de samme statistiske udsving som ovenfor med plat & krone-eksemplet. En heterozygot hvid kat burde jo statistisk set give W til halvdelen af sit afkom og w til den anden halvdel - alligevel vil mange opdrættere kunne nikke genkendende til, at der kommer en overvægt af den ene eller den anden slags. Tilsvarende hører man jævnligt om opdrættere, som hævder, at netop deres linje af hvide ikke giver døve killinger - ja, den påstand kommer selvfølgelig ikke fra dig, Karen, men du har garanteret også hørt den, har du ikke?

Ja den har jeg skam hørt jævnligt, faktisk tror jeg kun det er mig der får, ifølge rygterne alt for mange døve, som jeg derefter slår ihjel, og mine audiotest ja dem laver jeg selv -ked -tihi -tihi

Mit svar er, at de sandsynligvis bare har været heldige - og som oftest kommer der jo så også døve i næste generation, og så er man lige vidt med de såkaldt “døvefri” hvide linjer. Tjah. Hvis man antager, at det statistisk set er 20-30% af de hvide killinger, som bliver døve, betyder det jo faktisk “kun” 2-3 ud af 10 hvide killinger - de 7-8 andre bliver hørende. Så skal der ikke ret store udsving til, førend det kan se ud som om der er signifikante forskelle fra den ene kat til den anden, eller den ene kombination til den anden, så jeg kan sagtens forstå, at der anekdotisk opstår forskellige teorier, når man ser på udfaldet af de forskellige kombinationer. Men jeg har som sagt aldrig set det godtgjort, og indtil det er tilfældet, vil jeg nok foreslå, at man farer med lempe med teorierne. [smilie=hate-smile.gif][/quote:2m8hsts3]

Ville da være dejligt med en døvefri linie, så var jeg fri for at teste, men jeg vælger at drage mine erfarringer, og passe på hvad jeg laver, og ikke tro at jeg er altvidende. -høhø -høhø Misserne har det med at vise mig, at de gør som det passer dem. -love -love

Det er virkelig et super spædende emne og det er brand ærgeligt at der ikke foreligger brugbare resultater…

Gitze: lad os huske at spørge om det på genetik kurset, som jeg iøvrigt glæder mig enormt meget til.

[quote=“Pil”]

Det forholder sig netop således. Og nej, jeg mener ikke at din selektionsteori duer til noget i forhold til avlen med hvide katte. -sorry

Jeps, det er faktisk ret dumt. Men reglen blev vedtaget af politiske grunde, ikke af dyrevelfærdsmæssige årsager, og den var udtryk for et kompromis. Alternativt risikerede vi nemlig, at lovgiverne helt ville forbyde avl på alle epistatisk hvide katte, og så var løsningen om at forbyde avl på de døve alligevel nemmere at acceptere.

FIFe er mig bekendt også det eneste forbund, som har vedtaget denne regel - den gælder altså ikke i GCCF, WCF, CFA, TICA, ACFA, ACA eller i de store australske, newzealandske og sydafrikanske forbund. Tjah. [/quote]

Tusind tak for dit ærlige og faglige svar.
Jeg har faktisk altid ment, at netop en selektion med antal døve killinger var en løsning, men jeg kan forstå, at jeg har været helt gal på den. Nu kan jeg fortsætte opdræt med en hel anden synsvinkel. Tak.
Tak for oplysningen med netop det keg har markeret i dit svar.