Researchers found that only 17 to 22 percent of white cats with non-blue eyes are born deaf. The percentage rises to 40 percent if the cat has one blue eye, while upwards of 65 to 85 percent of all-white cats with both eyes blue are deaf. Some of these cats are deaf in only one ear. Interestingly, if a white cat with one blue eye is deaf in only one ear, that ear will invariably be on the same side of the head as the blue eye.
Faldt over den her artikel engang. De procent satser der står med døvhed hvordan passer de med den erfaring folk herinde har.
Hvis i har lavet en parring med en hvid kat hvor mange af de hvide killinger var så hørende,svagthørende eller direkte døve. Hvad øjenfarve havde disse killinger,
Hvis i har parret hvid til en kat med hvid hvordan har døvheden så været fordelt? spørgsmål afledt af det kom frem der i tyskland var en regel med hvid+ kat med x% hvid også
Er der nogle der har lavet en hvid/hvid parring eller har kendskab til nogle hvis ja hvordan var hørestatus på killingerne?
Far var hvid, mor var sort m/hvid (n09). Ud af 5 killinger var 1 hvid, odd-eyed og hørende.
Mor var hvid, far var sort m/hvid (n09). Ud af 3 killinger var 1 hvid, blå øjne og hørende.
Ingen af kattene er BAERtestet, så præcis hvor meget de kan høre ved jeg ikke, men Bounty med de blå øjne bor her, og han hører enormt godt.
Hvide katte er IMO meget smukke men det er ikke længere noget, jeg vil gøre mig i rent avlsmæssigt.
Vi har haft 4 hvide killinger fordelt på to kuld.En dreng og en pige i hvert kuld.En oddeyed og tre med grønne øjne.Alle er hørende, to er BAERtestet.Morkat er hvid med blå øjne og er BAERtestet, og farkat sølv med hvid.
hvis de ikke er baer testet ved i da ikke om de kan høre. Havde en ilder hjemme hos mig engang tidligere ejer og nuværende ejer mente hun kunne høre. Testede hende og hun var DØV men opmærksom og virkede derfor som om hun kunne høre.
Nja… en kat, der kommer fræsende gennem hele huset, fordi der bliver åbnet ind til køkkenskabet med dåsemaden - den vil jeg nok kalde for normalthørende Især nå rsamme kat har ligget og snorksovet i minutterne inden at skablågen bliver åbnet… ’
(observation gjort af Misling, hvid oddeyed huskat)
Kun erfaring med et et kuld…
Saga, sort korthåret huskat, formentlig parret med hvid (semi)langhåret hankat… 5 killinger heraf to hvide , den en oddeyed, den anden med knaldgule øjne… Begge killinger hørende - det samme var deres far formodenligt (fritgående fertile døve katte lever sikkert ikke særligt længe - og ham her var mindst fire år )
Døve dyr er dygtige til at være ekstra obs på deres omgivelser og kopiere de andre katte også derfor tidl ejer af ilderen troede hun kunne høre. Men ja hvis hun virkelig sov burde hun kunne høre Hvis jeg lavede testen med nøgler over hoved på hende kikkede hun op fordi hun kunne mærke noget bevægede sig. Prøvede at sætte hende i et rum alene og lave diverse test (imens vi sørgede for hun var distraheret) og kunne se man meget let kunne give hende et chok når hun ikke havde andre til at fortælle hende om omgivelserne var sikre mere. Høre testning er ekstrem svær at lave selv. Hvordan tester i egentlig hørelsen uden baer test? Kunne være sjovt at lære nogle gode metoder.
Tag en tom papkasse og alt dit bestik i en anden kasse. Hold kassen i armene, så der ikke er vibrationer fra gulv eller bord, og tøm så kassen med bestikket ned i papkassen, mens katten ikke kan se dig og laver noget andet. Dét larmer, og bør forskrække katten.
1 kuld efter guløjet hvid mor og blå tabby far: to hvide, guløjede killinger, begge hørende
1 kuld efter guløjet hvid mor og rød tabby far: fem hvide, guløjede killinger, alle hørende
Som skrevet har jeg kun haft hørende, hvide killinger. Jeg har dog på tætteste hold haft mulighed for at følge en døv hvid killing og dens hørende søskende og mor. Mormis var tit frustreret, for når hun kaldte på sine killinger, kom den døve aldrig. Så måtte hun rundt og lede efter den. Det var også tydeligt at se, at når killingerne lå og sov, så reagerede de hørende killinger på div. lyde ved at dreje ørerne. Den døve SOV uden at bevæge sine ører.
Jeg har lavet mange teste på de 2 hvide killinger jeg har haft; bla. et tryk på et legetøjspivedyr 2 mtr. fra fødekassen med en sovende hvid killing, som spjættede helt vildt ved lyden.
Der er mange dagligdags situationer, som viser mig, at min hvide, blåøjede Bounty kan høre - og umiddelbart lige så godt som mine andre katte.
Hans mor og han havde et “ganske” normalt forhold = han reagerede på hendes og sine søskende kald.
Når han er i haven, og jeg sidder indenfor, hvor han ikke kan se mig, kan jeg kalde ham ind = han kender og reagerer på sit navn.
Han reagerer hvis de andre katte kalder osv.
Han drejer sine ører når en flue krydser hans vej.
Da Bounty ikke er avlskat (han blev kastreret som 12 ugers killing) var/er hans præcise høreevne ikke nødvendig at kende.
Fakta er at han kan høre - temmelig godt, hvis du spørger - og dét er nok for mig
I øvrigt reagerer døve katte på vibrationer - det skal man lige tage højde for, når man “hjemmetester”.
OG så er der den selektive hørelse, der godt kan forvirre én = katten vælger selv om den vil høre :høhø:
Meget enig med Hanne… det er sjældent at man kommer i tvivl om de kan høre - der er alt for mange dagligdags situationer, som meget let vil afsløre en døv killing…
Især den der med at kalde killingerne sammen, eller den voksne kat til sig…
Dét ville være en klar give away herhjemme… hvor mine katte alle reagerer på deres navne og pænt ignorerer hvis jeg kalder på en af de andre…
Min gamle nabo havde 2 hvide katte med blå øjne. Den ene en NFO med tavle, den anden en korthåret husmis. Begge døve.
Halo kan høre (ikke baer-testet endnu) men med alle de teste man kan udføre i huset. (Man kan også bare se på hans ører hvis man er i tvivl, de roterer konstant efter lyde, hvilket gør det temmelig svært at få et “ordentligt” billede af ham med afslappet ørestilling. )