Så et produkt der hedder nowormers imod orme, skulle vist også hjælpe mod lopper, bla bygget på hvidløg…men er hvidløg ikke giftigt for katte :? Skal gives dagligt så er ikke relevant for mig bare almen nysgerrighed
Alle former for løg, også hvidløg, kan give Heinz Bodyanæmia. Absolut ingen løg til katte
alle løgformer er giftige for kattene så det er en no-go
kunne det tænkes at det kun var det aktive stof i hvidløget der er i de piller? Allicin eller hvad det hedder? Hvis ikke DET specifikt er giftigt for katte…
Og hvorfor ELSKER katte hvidløg når det er dårligt for dem Hvidløgsost eller -mayonnaise… jeg kan IKKE ha’ det i fred herhjemme…suk
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1016996]kunne det tænkes at det kun var det aktive stof i hvidløget der er i de piller? Allicin eller hvad det hedder? Hvis ikke DET specifikt er giftigt for katte…
Og hvorfor ELSKER katte hvidløg når det er dårligt for dem Hvidløgsost eller -mayonnaise… jeg kan IKKE ha’ det i fred herhjemme…suk[/QUOTE]
Nu er dine katte jo heller ikke specielt normale…
mine vil nu også slå ihjel for hvidløgsmayo
det må jo dufte godt i deres næse:?
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1016996]
Og hvorfor ELSKER katte hvidløg når det er dårligt for dem Hvidløgsost eller -mayonnaise… jeg kan IKKE ha’ det i fred herhjemme…suk[/QUOTE]
ja se det er 1000 kr spørgsmålet - jeg har haft en der hvis han kunne se sit snit til dig lappede hvidløgsolien af pizzaen - en potte med purløg var da heller ikke at foragte…
synes nok at kunne huske der var noget med hvidløg. Så er det da sindsygt de anbefaler daglig tilskud af et hvidløgs produkt til kattene
Jeg har læst mig frem til, at det har noget med mængden at gøre, om det er giftigt for katte og hunde.
Alkohol er jo heller ikke sund bare fordi man kun drikker lidt af det, det er bare knap så skadeligt.
alle kattes livret, leverpostej, er der også løg i…såååååååååååå
Alle løg indeholder et giftigt stof kaldet organothiosulfat, som ødelægger kattens røde blodlegemer (den condition Lis nævner), dvs. den kan ikke transportere ilt rundt i kroppen længere via blodet
Tak for ny viden - det skrives bag øret
jeg er så af den mening at skulle man gå efter hvad der var giftigt for katte er det mig en gåde hvordan vi kan have vilde katte ude i naturen, for de ville da være døde bare de gik få skridt.
jeg er klar over at der jo er visse ting som er total nogo for katte og som er den visse død for dem, men så meget andet kan ingen skade gøre så længe det er i bitte små mængder.
personligt tror jeg at det er ligesom os mennesker at noget er vi allergiske overfor og det kan slå os ihjel og der er så noget som en kan tåle , men personen ved siden af kan ikke tåle det. jeg tror at det er allergiske reaktioner igennem tiderne hos forskellige kattedyr der har skabt dette giftfænomen.
vores gamle hankat daffy han elskede at ligge og sove i vores bed med tete a tete(giftig for katte ) og han lå og slikkede og gumlede på blomsterne. tujatræer skulle osse være giftige for katte, ja fortæl lige daffy det, for han smagte dagligt på vores 2 tujaer ude i haven og der skete intet overhovedet, han ikke engang brækkede sig el fik dårlig mave
Såå hvad?
Hvis løg er så giftige (og jeg bestrider ikke at de er) - så burde katte skvatte døde om af leverpostej. Og alle mulige andre ting de smager på. Vores spiser gladeligt frikadeller og alt mulig fra aftensmaden, krydret med løg, hvidløg, porrer. De får selvfølgelig ikke serveret en hel portion løgsuppe, men de er MEGET hjælpsomme når vi spiser, og hvis specielt hvidløg er SÅ farligt, så burde Ib være død for længst. Hans yndlingsret er hvidløgsost, tæt efterfulgt af hvidløgsmayo.
Jeg vil igen ikke ligefrem fodre med det, men fordi de får noget med hvidløg/løg indimellem… det har alle mine elsket gennem alle årene… og tilsyneladende aldrig taget skade af
Jeg må også indrømme, at med alt det der er farligt for katte at indtage, så burde de tre katte jeg har haft være døde (to af dem er, men det var af andre årsager). Det har ikke været af ond mening eller jeg-ved-bedre, blot at mange af de ting vidste jeg ikke var giftige for katte. Så nu til dags hvor jeg ved mere om den slags, passer jeg da mere på, men igen, alle mine katte har ind imellem fået lidt rester af det jeg spiser & jeg er altså glad for både hvidløg, almindelige løg, div grønsager, leverpostej & krydderier. Jeg er desuden også glad for chokolade, men det har jeg længe vidst ikke skulle være godt for katte, så det får de ikke. Men min ene barndomskat elskede at “stjæle” chokolade ud af hånden på mig & det var jo så sødt så hun fik lov, & hun havde aldrig en eneste sygedag.
Enig med TrekkieGrrrl, at der trods alt må være en tolerance for visse mængder af løg hos katte, og det er vel derfor, at disse produkter overhoved kan markedsføres til katte.
Men jeg kunne godt nok ikke drømme om med overlæg at give mine katte et tilskud af noget som helst indeholdende løg.
Een ting er hvad man vælger at give sine katte af frokostbords-snaks, men et produkt med løg markedsført til at være til katte, synes jeg bare alligevel er lidt absurd. Hvad hvis et tilskud af det produkt netop er det, der oven i leverpostej, hvidløgsost og -mayo er det, der får katten til at tilte pga. anæmi?
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1018885]Hvis løg er så giftige (og jeg bestrider ikke at de er) - så burde katte skvatte døde om af leverpostej. Og alle mulige andre ting de smager på. Vores spiser gladeligt frikadeller og alt mulig fra aftensmaden, krydret med løg, hvidløg, porrer. De får selvfølgelig ikke serveret en hel portion løgsuppe, men de er MEGET hjælpsomme når vi spiser, og hvis specielt hvidløg er SÅ farligt, så burde Ib være død for længst. Hans yndlingsret er hvidløgsost, tæt efterfulgt af hvidløgsmayo.
Jeg vil igen ikke ligefrem fodre med det, men fordi de får noget med hvidløg/løg indimellem… det har alle mine elsket gennem alle årene… og tilsyneladende aldrig taget skade af :)[/QUOTE]
Nu skal vi jo huske hvad anæmi er… Ingen skvatter nødvendigvis døde om, fordi de spiser lidt løg, da det både er plausibelt at kattene har en grænsetærskel - dog kan det jo så være meget individuelt hvad denne tærskel er - men også fordi at “lidt” anæmi altså ikke er livstruende - men det er stadig en af de ting, det er værd at have for øje… Og ikke lade sin kat frit gnaske af purløget eller få lov at indtage store mængder af mad indeholdende løg… For hvis det hele løber op, eller katten løber ind i et problem/en anden sygdom også, så kan anæmi pludselig være livtruende!
Jo, som flere nævner er hvidløg/løg under alle former, giftigt for katte.
Det er så den ene ting.
Men m.h.t. produktet du omtaler her, så synes jeg det er lige så betænkeligt, at et produkt indeholdende hvidløg, markedsføres som værende virksomt mod orm og lopper, for det er falsk markedsføring, for det findes der overhovedet ingen som helst dokumentation for at det er.