Det er lidt en tilsnigelse at kalde det her en sauce… når jeg laver det får det mere konsistens som enten pesto eller en pasta…
Heldigvis betyder det intet for den forrygende gode smag!
Opskriften siger at man skal bruge tre fed hvidløg… jeg bruger altså lidt flere - og gerne de der små hele hvidløg…
Hvidløg knuses sammen med 140 gr valnødder,i en morter til en tyk sammenhængende masse,
tilsæt to skiver franskbrød uden skorpe, som har udblødt i vand i ca 10 minutter - husk at trykke væden fra…
Krydder med salt og peber… men vær forsigtig…
Til sidst tilsættes 7 - 8 spsk god olivenolie… man kan halvere oliemængden og bruge lidt vand i stedet… og der røres forsigtigt sammen…
Skal stå og trække i lidt tid inden servering…
Vi fik det igår aftes med lidt stegt polenta, stegte tomater og minutbøffer… god, god mamse!
Er man til hvidløg er hele bagte hvidløg også et hit. Feddene kan smøres på brød efter 1 times tid i ovnen. Guffeluf - men kræver nok den bedre halvdel spiser det samme!
[QUOTE=Ann K;829225]Det er lidt en tilsnigelse at kalde det her en sauce… når jeg laver det får det mere konsistens som enten pesto eller en pasta…
Heldigvis betyder det intet for den forrygende gode smag!
Opskriften siger at man skal bruge tre fed hvidløg… jeg bruger altså lidt flere - og gerne de der små hele hvidløg…
Hvidløg knuses sammen med 140 gr valnødder,i en morter til en tyk sammenhængende masse,
tilsæt to skiver franskbrød uden skorpe, som har udblødt i vand i ca 10 minutter - husk at trykke væden fra…
Krydder med salt og peber… men vær forsigtig…
Til sidst tilsættes 7 - 8 spsk god olivenolie… man kan halvere oliemængden og bruge lidt vand i stedet… og der røres forsigtigt sammen…
Skal stå og trække i lidt tid inden servering…
Vi fik det igår aftes med lidt stegt polenta, stegte tomater og minutbøffer… god, god mamse! [/QUOTE]
Nah… jeg spiser en del hvidløg, så det jævner sig ud
Har en gang hørt, at det kun er hvis man sjældent spiser hvidløg at man kommer til at lugte… om det passer aner jeg så ikke
Men fakta er at jeg kun meget meget sjældent lugter af hvidløg…
[QUOTE=Ann K;829363]Nah… jeg spiser en del hvidløg, så det jævner sig ud
Har en gang hørt, at det kun er hvis man sjældent spiser hvidløg at man kommer til at lugte… om det passer aner jeg så ikke
Men fakta er at jeg kun meget meget sjældent lugter af hvidløg…[/QUOTE]
Nåh, jeg syntes ellers, at der kom sådan en lidt nordlig hvidløgsvind i dag
Jeg tror de med held kan udskiftes med… hvad er det nu de hedder de der buede nogen? Ikke pistacier sdelvølgelig… Dem man bruger til pesto… gah navnet er HELT væk lige nu…
Det må jeg prøve! Mange tak for opskriften… Fed hvidløg… Hvad er det nu, er det et helt hvidløg? Eller bare et enkelt “stykke” af de der med mange små?
[QUOTE=Eife;829529]Det må jeg prøve! Mange tak for opskriften… Fed hvidløg… Hvad er det nu, er det et helt hvidløg? Eller bare et enkelt “stykke” af de der med mange små?
[/QUOTE]
[QUOTE=Eife;829532]Hehe, den kender jeg godt
Og tak for svaret ang. fed
Super, tak… Ellers synes jeg også opskriften var lidt mærkelig [/QUOTE]
Hi, hi - godt nok er jeg glad for hvidløg, men der er dog grænser Men fx tre af de der små hele hvidløg kan man sagtens bruge. De er efter min mening en smule milderei smagen de store fed fra et alm hvidløg.
Naturligvis kan man vel bruge fx pinjekerner - men så skal man være helt klar på at man reelt bare laver en alm hvidløgspesto.
Det er netop den svage bitterhed hos valnødderne, der spiller så godt op mod hvidløgets skarpe smag og oliens runde bløde smag af oliven.
( Synes man at valnødder er lidt for bitre, kan de over hældes med kogende vand. Det løsner lidt sf den bitre skal rundt om nødden. )