Jeg synes det er ret besværligt at skulle have en 20 siders lang liste over giftige planter med ud at købe ind - eller se en fin blomst og ikke vide om man kan købe den pga. kattene - især når man, som jeg, ikke har den store forstand på plantenavne (Hvorfor skal de også have flere navne???).
Så - alle jer med planter i huset og haven: Hvad kan man GODT købe uden at bekymre sig om forgiftning? Hvad har i selv i huset?
Jeg har selv lige opdaget spansk marguerit (osteospermum), som jeg ikke kan finde på lister over giftige planter for katte.
Herhjemme har vi p.t. kun to kaktus, som gang på gang vinder over kattene
Jeg har faktisk kun orchideer - den slags der kaldes Phalenopsis, dem spiser mine katte ikke.
Andre typer orchideer, æder katten (ikke giftig). Jeg har dog også en Strelitzia (Paradisfugl) og en Elefantfod tror jeg den hedder. Jeg har desuden altid to eller tre styks kattegræs stående, så går det knap så hårdt ud over mine andre planter.
I haven tænker jeg ikke så meget over om planterne er giftige eller ej, da kattene er i løbegård.
Ah -fredsliljer (der er en kalla…). Sådan en startede min interesse for hvilke planter man bør holde sig fra. Donna spiste af sådan en og var syg i tre døgn…
Jeg har en liste over ugiftige planter liggende her:
Fredsliljer og Callaer er ikke den samme plante, men de kommer fra samme plantefamilie. På www.giftigeplanter.dk står Fredslilje som “lidt giftig” og Calla som “Delvis giftig”. “Delvis giftig” er mere giftig end “lidt giftig”. Jeg faldt lige over en anden hjemmeside (ASPCA), hvor der også er oplistet symptomer på diverse planteforgiftninger Toxic and Non-Toxic Plant List - Cats | ASPCA det kunne være brugbart.
Korrekt det jeg mente var, at mange tror det er en lilje pga navnet
“Lidt giftig” vil jeg så tage med et gran salt. Jeg støtter mig bl.a. til Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie på Zürich Universitet. De skriver at den er giftig og blandt symptomerne er blødninger fra mave og livmoder, åndenød og ødem af struben. old main frame redirect
Jeg foretrækker deres database fordi den er beregnet som opslagsside for dyrlæger og fordi den er europæisk. Jeg har jo opdaget at amerikansk og europæisk flora ikke altid kan sammenlignes
Donna spiste et blad, kastede op kort efter - men var absolut dårlig i flere dage. Det er en plante jeg har fået respekt for.
Spanske margeritter er tilsyneladende giftige ifølge gartnernes oplysninger? Det er problemet med internettet - der er SÅ mange modstridende oplysninger postet af alle mulige, så man nogen gange ikke aner hvad der er sandt… http://www.plantetorvet.dk/plantezoom.php?planteid=3848
Spanske margueritter (i haven) skulle på den anden side kunne holde dræbersnegle væk De kan ikke li’ dem
Jeg hørte det sidste år hvor en gartner havde lagt mærke til at hendes spanske margueritter som stor set det eneste ikke blev rendt over ende af de der slimede bæster. Det var vist i TV endda (eller i al fald i avisen… jeg er lidt i tvivl om hvor jeg så det)
[QUOTE=TrekkieGrrrl;841854]Spanske margueritter (i haven) skulle på den anden side kunne holde dræbersnegle væk De kan ikke li’ dem
Jeg hørte det sidste år hvor en gartner havde lagt mærke til at hendes spanske margueritter som stor set det eneste ikke blev rendt over ende af de der slimede bæster. Det var vist i TV endda (eller i al fald i avisen… jeg er lidt i tvivl om hvor jeg så det)
Roser er forresten IKKE giftige :)[/QUOTE]
Jah - det stødte jeg også på, da jeg søgte på deres giftighed.
Jeg ved ikke… planter der ikke bliver angrebet af snyltere er netop ofte giftige, synes jeg. Som om de indeholder deres egen insektgift Men det er bare min egen fornemmelse. Jeg kan huske de nerier jeg havde før jeg fik kat. Det var de eneste potteplanter der aldrig fik lus eller andet kravl. Men de er også uhyggeligt giftige (der er en grund til at de kaldes hestedræber i deres hjemlande), så jeg droppede dem, selv om de var perfekte stueplanter.