Hvilken foder skal jeg bruge?

Hey alle katte glade folk.

Nu har jeg simpelthen brug for et råd fra jer:)

Jeg var inde i en dyrehandler her tidligere i dag, for lige at høre, om han havde nogle foder som kunne erstatte det dyre foder, som han får lige pt fra dyrelægen.

Min kat har været under kniven og næsten lige været syg med blærebetændelse, plus sten i urinen. Så skal jo have noget som forebygger i mod det, men der er jo tonsviser af valgmuligheder og jeg vil gerne gøre det rigtige, så jeg slipper for de dyre dyrelægeregninger.

Lige pt for han Royal Canin urinary s/o uhd 34 High dilution:)

Han sagde, at aron var godt og hælp til de dumme sten, som han har haft. Det var heldigvis billigere end det, som han har nu. MEN… hvad synes i?

Han har tabt sig efter at han er gået fra hils, men det siger min moster (som også er dyrehandler) er normalt plus at han skider meget i boksen. Men dyrehandleren nede i byen, siger det er fordi, at han ikke optager maden rigtigt? :uha:

Ja er meget forvirret??? for hvilken foder skal jeg dog bruge?

knus nattøs…

ps min kat er vist snart 2 år gammel.

Jeg vil råde dig til at give ham noget vådfoder …Masser af vådfoder. Man skal sørge for at katten får MASSER af væske, især når den døjer med nyre/blære. Disse problemer/sygdomme opstår for det meste fordi katten lever af tørfoder og ikke drikker vand nok. Fra naturens hånd bliver en kats væskebehov dækket via deres byttedyr, og som vi alle ved, så er der bestemt ikke meget væske i tørfoder :slight_smile:

Prøv feks. at købe noget LUX i Aldi ( dåsemad ) bland gerne lidt mere vand i, og lad ham spise det mindst 2 gange i døgnet ( gerne mere )

Spørgsmålet om hvilke tørfoder du skal vælge kan jeg ikke svare dig på …Her må vi have andre på banen :slight_smile:

Jamen problemet med min skøre hankat er også bare, at jeg ikke bare kan give ham hvilken som helst vådfoder. Han er dybt kræsen med det, jeg har nærmest købt mig næsten fattig i vådfoder og det eneste fodfoder herren vil have nu, er hils vådfoder. Men det er sindsyg dyrt og ærligtalt, så ved jeg ikke hvor godt han har af hils vådfoder.
Jeg har købt de første 10 forskellige mærker vådfoder og efter, at han har prøvet hils, rører han ikke andet. Så godt råd der, søges også.

Nogle gange kan man snyde dem ved gradvist at blande mere og mere af det nye foder i deres sædvanlige - måske over en uges tid. :wink:

Okay jeg må bare foresætte med at prøve mig frem smiler

Hill’s vådfoder er bedre end ingen vådfoder.
Du kan med fordel købe Hill’s produkter samt mange andre produkter her www.zooplus.com - www.zooplus.de og www.zooplus.co.uk/

Jeg har selv haft en kat som tidligere var meget kræsen hvad angår vådmad, hun var stædig, men jeg var endnu mere stædig. Jeg fjernede simpelthen hendes tørfoder i x-antal timer, så hun blev sulten nok til at spise det vådmad jeg serverede for hende - I starten puttede jeg lidt af hendes ynglings tørfoder i hendes vådmad, indtil hun fik smag for det. I dag er hun næsten alt ædende hvad angår både vådmad og råmad.

Hehe har jeg faktisk prøvet… Hjalp ikke. Har også prøvet hvor den sammeslags vådfoder kom ned til ham hver eneste dag i en uge, men han tog bare sovsen også lod han biderne være hehe

Et andet godt tip er, at give ham det tørfoder han bedst kan lide, men at bløde det ud i vand inden serveringen. Dette er specielt egnet til katte der er ekstremt kræsne (lige som min egen som SLET IKKE vil ha’ vodfoder mere).

Prøv med en håndfuld foder, og så rigeligt vand. Du kan lege lidt med konsistensen, tyk suppe agtigt, mindre flydende eller grød. Det vigtigste er bare han får mere vand end han plejer:)

Ethvert vådfoder er bedre end intet vådfoder.
Med boller i sovs, så mos bollerne og mos det hele godt sammen med lidt ekstra vand. Så ryger der mere ned sammen med sovsen. Men egentlig er det vigtigste bare, at han får mest mulig væske! Urinvejsproblemer hænger ofte tæt sammen med, at katte på udelukkende tørfoder får for lidt væske.

[QUOTE=Nattøs;559517]Hey alle katte glade folk.

Nu har jeg simpelthen brug for et råd fra jer:)

Jeg var inde i en dyrehandler her tidligere i dag, for lige at høre, om han havde nogle foder som kunne erstatte det dyre foder, som han får lige pt fra dyrelægen.

Min kat har været under kniven og næsten lige været syg med blærebetændelse, plus sten i urinen. Så skal jo have noget som forebygger i mod det, men der er jo tonsviser af valgmuligheder og jeg vil gerne gøre det rigtige, så jeg slipper for de dyre dyrelægeregninger.

Lige pt for han Royal Canin urinary s/o uhd 34 High dilution:)

Han sagde, at aron var godt og hælp til de dumme sten, som han har haft. Det var heldigvis billigere end det, som han har nu. MEN… hvad synes i?

Han har tabt sig efter at han er gået fra hils, men det siger min moster (som også er dyrehandler) er normalt plus at han skider meget i boksen. Men dyrehandleren nede i byen, siger det er fordi, at han ikke optager maden rigtigt? :uha:

Ja er meget forvirret??? for hvilken foder skal jeg dog bruge?

knus nattøs…

ps min kat er vist snart 2 år gammel.[/QUOTE]Jeg synes du skal fortsætte med det foder du har fået fra dyrlægen. Foderet er jo en del af behandlingen, og dyrlægen kan 100 gange bedre følge med, når du fortsætter med det foder. SKULLE der komme problemer igen senere hen, jamen så har dyrlægen garanteret en god plan.
Men begynder du at skifte ud i foderet og ‘eksperimenterer’ så kan der igen opstå problemer med urinvejene, og så møder du nok en dyrlæge der tænker ‘‘det var jo det jeg sagde’’. Katte er forskellige, tåler foder forskelligt og reagerer forskelligt. Hvad der var lykken for den ene kat med urinvejsproblemer, kan være forværrende for den anden kat.
Så mit aller bedste råd er, lyt til din dyrlæge.
HVIS du synes foderet er for dyrt, så tal med dyrlægen og sig, at du ikke kan klare den dyre post. Måske findes der et billigere alternativ som dyrlægen kan anbefale.

Og igen, katte er forskellige. Nogle skider konstant på fx Royal canin, mens andre katte skider minimalt. Min skider enorme mængder på Hill’s og ikke ret meget på Royal canin, så man kan ikke bruge erfaringerne som ledetråd. Der må man kigge lidt på katten.

Og det er rigtig nok, jo mindre afføring, jo bedre optagelse i kroppen - gælder også for mennesker. Fibre, groft og grønt = minimal afføring. Leverpostej oa fedtholdig mad = større mængder afføring (somregl også mere ildelugtende) og svingende i konsistens.

Men fortæl dyrlægen at du også synes han skider meget mere end han plejer. Men ved selv at skifte hans foder ud, er absolut ingen garanti for at du spare en dyr regning fra dyrlægen, det kan meget vel blive den dråbe der får bægeret til at flyde over.