Hvilken kattebakke?

Jeg står og vil prøve at købe en ny kattebakke. Efter Mijv blev aflivet i oktober, har jeg lagt mærke til, at Silke ikke bruger bakken længere, men træder af på naturens vegne. Hvor længe hun har gjort dette er uvist.
Jeg valgte for nylig, da jeg fik Elliot hjem, at købe en ny bakke til dem, da den gamle var ved at være godt brugt

Efterfølgende er Silke begyndt at lave afføring indenfor, hvis hun er inde i for lang tid uden mulighed for at kunne komme ud og gøre det hun skal. Jeg har tænkt på om det kan være stress efter Elliot er kommet herhjem eller om hun bare er stor modstander af at gøre det i en kattebakke? Eventuelt tænker jeg, hun måske også er bange for den nye bakke, da vi har valgt at beholde lågen på, men hun har jo tidligere kunne bruge en kattelem uden problemer.

Nu starter så den helt store “søgning” på at finde ud af, hvorfor hun er blevet urenlig/er stoppet med at bruge kattebakken.

Jeg overvejer derfor at købe en ny som en start, for at se om det kan løse problemet, og har haft kig på disse.

Hvilken en kan I anbefale? Nogle der har erfaring med disse?

Florian har en almindelig CatIt kattebakke - den her: Kattebakke med låg - Køb billigt online | zooplus.dk - som er fint stor til ham, selv om han nu vejer over 6 kg. Den blev anbefalet af mine opdrættere, som bruger samme størrelse til deres voksne ragdolls. Hvis du synes et jumbotoilet bliver for stort, så er denne størrelse også rigtig fin. Det er det bedste kattetoilet, jeg har prøvet. Bunden er meget flad, så det er meget nemt at bruge grusskovlen (jeg har en grusskovl fra Hittekat, som er fantastisk, det tager kun 5 sekunder at rense bakken). :slight_smile:

Hvis en kat stopper med at bruge kattebakken, skyldes det 9 gange ud af 10:

• Urinvejsinfektion.
  • Stress.

Med en ny kat i huset, lyder stress som et muligt svar. Jeg ville anskaffe minimum 2 kattebakker - normalt siger man 1 kattebakke pr. kat + 1 ekstra, men det er selvfølgelig lidt overvældende at finde plads tre kattebakker. Tag lågen af, eller endnu bedre, start med at fjerne hele overdelen, så kattebakkerne bliver åbne, i en måneds tid. Det vil både gøre Silke fortrolig med at bruge dem, og hun vil føle sig mere sikker mens hun sidder på bakken, når Elliot ikke kan snige sig ind på hende fra en “blind vinkel.” Efter en måned kan du så prøve at sætte overdelen på igen, men stadig uden låge. Lågen skal først på til sidst, efter et godt stykke tid, hvis den da er nødvendig. Jeg har ikke låge på Florians kattebakke, og jeg lugter den ikke. :slight_smile:

[QUOTE=Cecilie;1279922]Florian har en almindelig CatIt kattebakke - den her: Kattebakke med låg - Køb billigt online | zooplus.dk - som er fint stor til ham, selv om han nu vejer over 6 kg. Den blev anbefalet af mine opdrættere, som bruger samme størrelse til deres voksne ragdolls. Hvis du synes et jumbotoilet bliver for stort, så er denne størrelse også rigtig fin. Det er det bedste kattetoilet, jeg har prøvet. Bunden er meget flad, så det er meget nemt at bruge grusskovlen (jeg har en grusskovl fra Hittekat, som er fantastisk, det tager kun 5 sekunder at rense bakken). :slight_smile:

Hvis en kat stopper med at bruge kattebakken, skyldes det 9 gange ud af 10:

• Urinvejsinfektion.
  • Stress.

Med en ny kat i huset, lyder stress som et muligt svar. Jeg ville anskaffe minimum 2 kattebakker - normalt siger man 1 kattebakke pr. kat + 1 ekstra, men det er selvfølgelig lidt overvældende at finde plads tre kattebakker. Tag lågen af, eller endnu bedre, start med at fjerne hele overdelen, så kattebakkerne bliver åbne, i en måneds tid. Det vil både gøre Silke fortrolig med at bruge dem, og hun vil føle sig mere sikker mens hun sidder på bakken, når Elliot ikke kan snige sig ind på hende fra en “blind vinkel.” Efter en måned kan du så prøve at sætte overdelen på igen, men stadig uden låge. Lågen skal først på til sidst, efter et godt stykke tid, hvis den da er nødvendig. Jeg har ikke låge på Florians kattebakke, og jeg lugter den ikke. :)[/QUOTE]

tusind tak for dit svar Cecilie :slight_smile:

Jeg har også tænkt stress… At hun er blevet urenlig er først kommet efter Eliot er kommet til. Men hun stoppede jo med at bruge kattebakken lang tid før. Hvornår ved jeg ikke, men jeg lagde mærke til det efter Mijv var rejst til de evige jagtmarker. Så Silke har trådt af på naturens vegne fra oktober måned sidste år. Det er en af grundene til jeg tænker, om det er noget andet end stress også, selvom stress sagtens kunne have en indflydelse på hendes urenlighed.

Det var måske en god ide at komme forbi dyrlægen og få tjekket op på sygdom først. Men kan dyrlægen tage en prøve urin. Kan jo ikke så godt levere det selv, når hun gør det udenfor.

Og god ide det med måden at introducere hende til bakken igen. Herhjemme havde vi også snakket om at fjerne lågen. Jeg tror også det er bedre, at have to kattebakker, fordi jeg netop føler at Silke indimellem er stresset. Jeg tror derfor også det er god til hende, at komme udenfor, hvor hun kan “være sig selv”, uden en irriterende killing hængende på sig hele tiden.
Kæresten har ellers gjort sig store anstrengelser til at sige, kun én bakke. Det er tidligere gået fint, men i situationen tror jeg også 2 kunne være en god ide, hvis det kan​ give Silke mere ro.

Den kattebakke du linker til havde jeg også overvejet, men ud fra anmeldelserne på den danske zooplus side, skulle den kun være “ok til prisen.”
Men dejligt at høre fra andre der er glade for den. Måske har du ret i at jumbo bliver for store.

Grus-skovlen har jeg selv. Den er simpelthen uundværlig ! :slight_smile:

Må jeg ikke få flere råd?

Vi skal jo lige være hjemme til det :wink:

Vi har både det helt store og den mindre udgave. Det store er MEGET stort!

Begge slags har en rigtigt fin stor indgang, hvis lågen klappes op eller tages af - så der er god plads selvom der er låg på.

Det store ryger ud nu. Vi har opdaget, at selv Nobby, der mener hans røv fylder flere kvadratmeter, gerne bruger de mindre. Der er fint plads i dem til både ham (5,5 kg og tyk) og Muffe (6,4 kg, laaaaang og slank).

Men når hun nu har det problem, så kunne åben kattebakke måske være et forsøg værd?

Jeg stemmer i = af med låget :ok:
Hvis en kat har oplevet at blive forskrækket (evt. angrebet i alvor el. leg), da den kom ud fra en kattebakke med låg/dør, så kan den negative oplevelse sidde i katten i lang tid.
Det er “nok” til at en kat ikke vil bruge bakken.

Andre årsager til at en kat ikke vil bruge bakken:
Urinvejsinfektion (det er allerede nævnt) el. anden sygdom
Nyt grus
Ny placering af bakken
Nyt design / ny lugt
For meget trafik hvor bakken står
Bakken er skjult (fx. bag et bruseforhæng) og katten har ikke frit udsyn, når den sidder i bakken = den kan ikke se sine mulige flugtveje
For få bakker

Jeg ville vælge en åben kattebakke, når hun har det problem.
Her i huset er misserne allesammen meget glade for Trixie Cleaney Cat kattebakke. Og det er vi bakketømmere også, den er så høj, at det er meget minimalt, hvad de skraber ud på gulvet.

På Zooplus.dk er den i øjeblikket på tilbud til 119,90 kr.
Jeg ved ikke hvordan man linker til den, så du må nøjes med navnet, og så søge efter den hos Zooplus, hvis du vil se den.:slight_smile:

[QUOTE=Milles mor;1280001]Jeg ville vælge en åben kattebakke, når hun har det problem.
Her i huset er misserne allesammen meget glade for Trixie Cleaney Cat kattebakke. Og det er vi bakketømmere også, den er så høj, at det er meget minimalt, hvad de skraber ud på gulvet.

På Zooplus.dk er den i øjeblikket på tilbud til 119,90 kr.
Jeg ved ikke hvordan man linker til den, så du må nøjes med navnet, og så søge efter den hos Zooplus, hvis du vil se den.:)[/QUOTE]

Det er den samme, vi bruger her og har brugt i mange år. Jeg køber en ny ca hver 8-9. måned.
Der kan være en hel pose Golden White på 14 kg i ad gangen…

Den koster næsten ingenting på zooplus.de Trixie Cleany Cat Katzentoilette mit Rand günstig kaufen | zooplus

[QUOTE=Sim-Sim;1280005]Det er den samme, vi bruger her og har brugt i mange år. Jeg køber en ny ca hver 8-9. måned.

Den koster næsten ingenting på zooplus.de http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzentoilette/schalentoiletten/schalentoiletten_klassisch/33698[/QUOTE]

Vi var også meget glad for den, da vi havde åben bakke.

Desværre fatter Muffe ikke at hans røv er udenfor bakken, hvis ikke han rammer ind i noget :dokdok:

[QUOTE=Sim-Sim;1280005]Det er den samme, vi bruger her og har brugt i mange år. Jeg køber en ny ca hver 8-9. måned.

Den koster næsten ingenting på zooplus.de http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzentoilette/schalentoiletten/schalentoiletten_klassisch/33698[/QUOTE]

Den bruger jeg også og er ret glad for den.

[QUOTE=Lykke;1280000]Den mindre er den Cecilie linker til :slight_smile:

Hvis åbne bakker er det katten har brug for, så er det jo en let løsning på urenligheden.[/QUOTE]

jeg har tidligere brugt lukkede bakker uden problemer. Det vil jeg gerne blive ved med også. Synes ikke så godt om de åbnede, da man har frit syn til afføring m.m. og der intet er der holder lugten inde.

[QUOTE=NinaA;1280048]Den bruger jeg også og er ret glad for den.

det var ellers en noget smart løsning :slight_smile:

[QUOTE=Mijv;1280061]jeg har tidligere brugt lukkede bakker uden problemer. Det vil jeg gerne blive ved med også. Synes ikke så godt om de åbnede, da man har frit syn til afføring m.m. og der intet er der holder lugten inde.[/QUOTE]En kat dækker da sine efterladenskaber til - og hvis fx afføring lugter længere end de få sekunder, før katten får dækket til, så kan det tyde på, at katten får forkert foder…

det gør Elliot helt sikkert også :slight_smile: Synes virkelig en overgang at han stank, når han havde været på bakke. Men nu får han også næsten kun vådkost. Men der er vel en grund til at de lavre filtre til kattebakker, så det indkapsler lugten.

Ikke alle katte gør det … mvh. Whiskey :høhø:

Vi har begge modeller af den du linker til, de er dejlig store, som andre skriver er højden på bunden er et plus, da der kan være rigtig meget grus i :). men bestemt også at selve bakken er højere end de fleste andre bakker.

Vi kan heller ikke lide at bakken er åben så der er fri udsyn til lort og lugt og igen er denne model en fordel, da lemme kan klappes op, så den er åben.

Når vi får nye katte hjem og med killinger, lægger vi klappen op på alle bakker, efter et par uger lukkes de ene efter en og på den måde har vi aldrig haft problemer med at få nye katte vænnet til de er helt lukkede :slight_smile:

Oh så skønt Jeanette ! Har lige bestilt den hvide bakke. Den skulle gerne komme i morgen. Silke er i hvert fald gået i protest med den bakke vi har lige nu. Så må jeg finde ud af hvordan jeg finder plads til to, så det samtidig bliver lidt diskret. Elsker kat i huset, men er ellers helst fri for at se på deres bakker. Men det høre jo med hehe

Hvis du har gode erfaringer med kattebakkefiltre, er det godt :). Vi bruger dem ikke, da vores erfaring er, at de ikke gør nogen forskel på lugten (måske fordi vores katte piller dem ud og splitter dem ad til atomer :slem: ). Vores foretrukne kattebakke er zooplus’ udendørskattebakke (både med og uden låg), da den er så dyb, at vores katte ikke sparker gruset ud… Den er stor og klodset, men IMHO den bedst egnede til formålet.

Det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste med pilpotede katte. Da jeg havde filtre i bakken fandt jeg tit filteret i stuen, mens bakkerne altid har stået på mit badeværelse - og jeg tror ikke det virker når det bliver taget ud af bakken ( og syntes heller ikke det virkede siddende i bakken)

En rigtig dejlig nyhed.

Jeg var jo nervøs for om Silke var blevet urenlig grundet stress. Men det tyder på ikke at
være tilfældet. Efter den nye bakke er kommet hjem, var gruset kun nærmest hældt op, så sad Silke på bakken og gjorde sit.
Der har ikke været urenligheder og afføring på gulvet siden.

Om det skyldes størrelsen på den anden bakke eller at der var låg ved jeg ikke. Men nu prøver vi en nr 2 bakke, som jo er en del større og hvor låget kan slås op, og det ser ud til at virke :slight_smile:
I den nye bakke kan være 15 kg grus uden problemer