Hvilken race kan fungere som enekat/killing?

Min søster og hendes kæreste skal snart flytte i en større lejlighed, og så vil de selvfølgelig gerne have lidt selskab af en kat. Hun henvendte sig naturligvis først til mig, da undertegnede er opdrætter af Maine Coon. Men hun kunne godt forstå, at jeg ikke sælger mine killinger som enekatte. Som udgangspunkt synes jeg jo, at det er synd for killinger at være enekatte, men der må da være nogen racer, der vil egne sig bedre end andre. En territorial race?
Jeg kunne godt forestille mig de ville have abyssinier eller sphynx, men kender ikke helt deres smag - lige nu har jeg bare en finger i jorden.
Det er selvfølgelig en anden boldgade end Maine Coon, men de skal nok sørge for at møde kattens behov, uanset hvilken race det handler om. Det er bare lige det med, at de helst ikke vil have to til at starte med, og der kan jeg bare ikke hjælpe dem :slight_smile:

Kom gerne med bud og erfaringer!

Hej :slight_smile:

Jeg har selv søskenderacen til ABY’en, og hverken somali eller aby vil som killinger være glade for at bo alene. Til gengæld ville en pensioneret avlshunkat være lige i øjet, for de vil helst være dronninger i eget hjem :slight_smile: Disse racer får tidligt killinger, så det er ikke gamle katte, der søger nyt hjem. Sphynx’en kender jeg desværre ikke det store til :slight_smile:

1 Synes om

Jeg kan ikke svare for andre racer end min egen, men enkelt Kurilean Bobtail killinger kan godt være enekatte, men det kommer helt an på den enkelte killing. Og at ejer også er klar på at killingen kræver tid og opmærksomhed når de er hjemme.

Européer ville være for lidt mentalt og fysisk stimuleret som alene katte i en lejlighed.

Det virker dog til at nogle opdrættere af ragdoll og briter sælger deres killinger ud til det, så måske dem.

Jeg tænker også en pensioneret avlskat. Har selv en, det er en britte, som var 4 da jeg købte hende. Det var et krav fra sælger, at hun skulle være enehersker

Uden at kunne påberåbe mig kendskab til racekatte af nogen art, ville mit bud også være at anskaffe en voksen kat; tænker at killinger helt generelt har det bedst med selskab, men at det ikke nødvendigvis betyder at de ikke som voksne vil kunne trives fint alene - og det kan være svært at forudsige hvilke…

Vores nuværende huskat overtog vi som killing sammen med en jævnaldrende hunkat - det var et krav fra internatet, at de skulle ud sammen, da de var så tæt knyttede.
Efterhånden som de blev ældre aftog det imidlertid kraftigt og siden vi mistede Lulu for snart 4 år siden, har Manse været ene kat på matriklen - og stortrives med det…

Nu er/var vores godt nok fritløbere, og har mulighed for at skabe egen underholdning, men det ændrer ikke ved “holdningsskiftet” (i mangel af bedre ord lige nu… :wink:) og jeg vil da tro, at det samme kan forekomme hos racekatte, måske lige undtaget de udpræget sociale racer?

2 Synes om

Og selv hos dem kan der sagtens være voksne individer, der trives bedst alene. Jeg har omplaceret en 8 år gammel tidligere avlshun som enekat og hun trives fortrinligt - men det er dog med en ejer, der er meget hjemme :slight_smile:

2 Synes om

Jeg har jo selv tænkt, at det med en enkelt killing ville være for lidt at byde den. Jeg tror nok de kunne overtales til en pensioneret avlskat, men dog en forholdsvis ung kat. De er jo førstegangsejere (med undtagelse af familiekattene i barndommen), så jeg tænker ikke - så længe de ikke kender det at have kat så godt endnu - at de skal have en gammel kat, der muligvis kunne udvikle skjulte skavanker “lige om lidt”. Så en yngre voksen er nok at foretrække, og det giver jeg videre :slight_smile:
Tak for råd!

6 Synes om

Jeg har en Sphynx, som er enekat, men det skyldes at hun kan være lidt af en mundfuld for andre katte. Hun er bogstavelig talt en LORT. :poop: Som udgangpunk sætter Sphynxerne pris på en eller flere puttekammerater. :heart_eyes_cat:

1 Synes om

Sphynxerne generelt meget sociale, sindsmæssigt i stil med orientalere, så dem ville jeg ikke umiddelbart anbefale

Men nogle orientaler har det nu også godt som ene katte…

Det handler bare om hvordan den er og hvordan den har det bedst.

Jeg har solgt orientaler til et liv som ene kat, fordi de ganske enkelt ikke trives med andre katte. De var stadig orientaler, men de forstod ikke se andre kattes signaler.

I min verden kan alle racer havde individer som kun fungere som enekatte, ligesom de kan havde individer som ville hade at være enekatte.

Jeg tror dog ikke man særlig nemt kan se på en killing om den vil havde det bedst som ene kat, så vil man være helt sikker på at katten har nok i sig selv, så køb en voksen

6 Synes om

Vores Mille er ikke racekat, men en ganske almindelig huskat vi adopterede fra Kattens Værn, da hun var 14 uger gammel.

Hun er alene-killing, og det har ikke været noget problem, så længe vi husker at lege med hende og stimulere hende. Lige om lidt er hun 1 år, og jeg har aldrig set hende som værende ensom. Jeg observerede, allerede da vi var ude for at finde en killing, at hun holdt sig for sig selv, og ikke ville være med i de andres leg. Hvis jeg fik gjort hende interesseret i noget legetøj, og de andre nærmede sig, nærmest flygtede hun væk.

Så - ud fra min erfaring med huskat - så kan rigtig mange godt være alene, man skal som sagt blot huske at aktivere og stimulere dem og ikke lade dem være alene hjemme alt for meget.