Hvilken race synes du jeg skal vælge?

[quote=Eife;466965]Helle - Forstår jeg dig ret hvis du mener at du godt gider arbejde en del med den type temperament der tiltaler dig, men ikke ret meget med den slags der ikke gør? :slight_smile: Eller?
Det er nemlig sådan jeg har det med heste -tihi[/quote]

:ok: Lige præcis.

Sort spids har jeg også kort været omkring - en rigtig lækker hund! Enig.

Eurasier ka jeg se jeg forvekslede med Keeshond ang pelspleje. Jeg har kun mødt en Eurasier til dato i Hobro. Sikke dog en smuk hund men den gad naturligvis ikke rigtig snakke med mig - den lod mig da klappe den præcis som de chow chow jeg mødte. Det er en mandshunde - det tiltaler mig også.

Så er der jo også Dobermann- det er den største enmandshund jeg kender og de har også et skønt temperament.

Ok, hvis du vil en mere besværlig…

Hvis jeg selv havde mod på det så ville jeg vælge en Lundehund - elsker deres udseende.

Dobermans signalværdi bryder jeg mig ikke om - men jeg har arbejdet med to i et havlt år og det er SKØNNE hunde, der bestemt ikke fortjener deres ry (i de rette hænder). Desværre tror jeg racen forbydes om en årrække, og jeg gider ikke mundkurv osv, så jeg har faktisk valgt den fra pga den nye dumme lov og observationslisten…

Lundehund har jeg også seriøst set på - en sjov lille fyr:-) Jeg har aldrig mødt dem dog på andet end udstillinger.

Ved ikke om det er forslået, men hvad med en Siberian husky? :slight_smile:
Arbejds villig hund, dog lidt selvstændig, men klog og smart :slight_smile: Og brug for masser af hjerne7næse træning

[quote=Blunky;467220]Ved ikke om det er forslået, men hvad med en Siberian husky? :slight_smile:
Arbejds villig hund, dog lidt selvstændig, men klog og smart :slight_smile: Og brug for masser af hjerne7næse træning[/quote]

Men ikke særlig god med andre dyr- i hvert fald ikke dem jeg har mødt.

Jeg kender flere huskyer :slight_smile:
Og min søsters elsker katte, kattene elsker dem :slight_smile: de går og gnider sig op af hinanden i haven, og jager kun naboens kat, hvis den kommer i haven, og har aldrig oplevet nogen huskyer som ikke kunne med andre dyr… Ashlan kan også selv om han er blevet overfaldet og skambidt flere gange, med andre hunde, store og små :slight_smile:

Ud fra disse krav du selv har opstillet her:


Og hvilken race synes I jeg skal se nærmere på. Jeg har følgende krav:
 
- Ingen eller lidt pelspleje
- lærevillig/trænbar - men også selvstændig/værdig
- ikke for følsom og sensitiv
- ikke en vimsende hund, der aldrig er i ro (som fx setter)
- moderat motionsbehov men have lyst til at arbejde
- Må gerne være reserveret og gøende, men også gerne tavs
- Ikke med udpræget jagtinstinkt - måske ikke så vigtigt, da en hvalp  kan lære at leve med kattene, men der er ingen grund til at købe  problemet. Husk jeg har killinger med mellemrum - med krudt i!
- ikke for lille - ikke for stor
- Skal ikke stå på hverken forbudslisten eller observationslisten ved regeringen - det bøvl gider jeg ikke simpelthen
- skal kunne være i ro indendørs
- ikke bange for at gå ud og blive beskidt i regn og slud plus skal kunne arbejde ude i al slags vejr
 
Spidsernes sind og hyrdehundenes sind tiltaler mig -især de vogtende  hyrder. Mit problem er, at mange af disse racer ikke ville trives i DK.

Så kan jeg med det samme fortælle dig ud fra min erfaring om racerne, at du allerede nu har udelukket flg:

Belgiske hyrdehunde, Border Collie, Australian Shepherd, og lignende hyrderacer pga. de er racer med højt motionsbehov plus de kan være sensitive/følsomme racer og så er hyrderacerne en race der gerne gør af glæde under deres arbejde og hvis de ikke bliver stimuleret nok så gør de af frustration…så slå dem ud af hovedet med det samme.

Du orker heller ikke pelspleje, så du skal have dit blik rettet mod korthårsracerne med mindre du gerne ofre hvert kvartal en lille sum penge på at få din hund trimmet så kan trimmeracerne også inddrages…her har Ann K været inde med et bud som jeg synes er rigtig fornuftigt ud fra dine krav; nemlig puddel.

En race som Shiba Inu er en meget selvstændig race, den er god for nogle og for andre ikke, jeg vil dog personligt fravælge denne race især når jeg også ønsker at have killinger i huset for Shiba Inu har et sind/en personlighed med et kæmpe ego og denne race har efter min mening kun gavn af andre Shiba´er som fælles ven i huset.

Jeg synes du skal kigge på din liste igen, for mange af dine krav spænder ben for noget andet krav. På mig virker det som om at du rent faktisk ikke overkommer at have hund hverken nu eller i fremtiden men måske langt inde i fremtiden :slight_smile:
Dette siger jeg især da du føler du er glad for hyrderacerne, jamen de er skønne men de er virkelig krævende og du kommer ikke til at få overskuddet med killinger for hundene kræver deres og de kræver virkelig stimulering ikke bare på træningspladsen men også hjemme i boligen…hyrdehundene er en race der rent faktisk tænker konstant.

Du skal da vælge en Jack Russell, verdens bedste klogeste kvikkeste hund :wehu:
Måske er jeg ikke helt forudtagen :høhø:

Ja Jacken er en skøn hund:-) Men ikke helt min smag. Huskyerne kender jeg godt - dejlig hund men jeg tør personligt ikke have dem sammen med katte, selv om andre kan med stor succes - jeg har set flere have dem sammen uden probl.

Jeg har sådan set valgt nu:-) Valget står mellem pudlen - stor eller mellem - eller Eurasieren, som jeg skal ud og se på tirsdag. Ang pudler har jeg besøgt et par opdrættere af allerede. De store er lidt mere fjollede end mellempudlen. Men jeg synes nok umiddelbart bedst om de store… Mellem er meget lille synes jeg - der mangler en midt i mellem de to:-)
Jeg har ikke en favorit blandt de to racer så det blir svært, men det er godt nok nemmere at vælge mellem to. Så det har været super at vende det med jer herinde. Tak:-)

Forresten - Shibaen gik jeg væk fra, da jeg så dem. De er nogle små hystader, og skriger op. jeg tror Nanoq ville få en blodprop:-) Men ellers en skøn hund!

Det gode ved at være ude i god tid er, at jeg har et til to år til at finde min hundi nu:-) Det er bare dejligt.

Tak for hjælpen med at snævre antallet ind til to:-)

Du skal næsten lige se de her billeder af min Eurasier.

En glad hvalp med blå tunge

En skøn hvalp i sneen

Rolig indendørs

Jesus det er en skøn hund! Jeg havde faktisk afskrevet den fordi jeg forveklede den med Keeshound, men efter at have talt med to opdrættere i går, så ser jeg helt anderledes på den race. Der er ikke mange i Dk. Der er en i Hobro, som jeg har mødt en gang ved et tilfælde. Skøn hund!

Og tirsdag skal jeg besøge en opdrætter:-)

Det er bare spændende.

[quote=lenschow;468110]Jesus det er en skøn hund! Jeg havde faktisk afskrevet den fordi jeg forveklede den med Keeshound, men efter at have talt med to opdrættere i går, så ser jeg helt anderledes på den race. Der er ikke mange i Dk. Der er en i Hobro, som jeg har mødt en gang ved et tilfælde. Skøn hund!

Og tirsdag skal jeg besøge en opdrætter:-)

Det er bare spændende.[/quote]
det er altså også liiiiidt sejt at de kan få lyserød, plettet eller blå tunge. Kan se om jeg kan finde en plettet til dig. Amber har en liiiille lyserød plet aller bagerst på tungen :wehuu:

Jeg fandt et billede af Ambers far. SMUK hund.

Eurasieren kræver MEGET pelspleje… Hav lige det i baghovedet.

Det gør den altså ikke. Ikke nogle af dem jeg har mødt i hvert fald.

Jeg har mødt flere som havde knuder i pelsen helt
tæt inde ved huden. Jeg kunne mærke dem når jeg
kørte hånden ned af siden på dem.

Hunden er magen til min, bare en anden farve og
større og min hund kræver en del pelspleje. Større
hund = mere pelspleje.

Men det kan vel svinge inden for racen. Jeg har
skovkatte jeg kun reder når jeg skal på show med
dem og så har jeg dem der skal redes minimum en
gang om ugen, for ellers dulrer de helt til.

Det synes jeg Helle skal være foreberedt på at hun
kan komme ud for, hvis hun vælger Eurasieren, som
i øvrigt er en dejlig (men stor) hund.

Helt enig med Annie, jeg mangler en enig knap lige nu :slight_smile:

Eurasieren er en af de racer der står på listen over at være pelskrævende, en eurasier skal have en halvlang pels og tyk underuld.Og det som er plejekrævende er underulden :slight_smile:

[quote=MoMo;468158]Helt enig med Annie, jeg mangler en enig knap lige nu :slight_smile:

Eurasieren er en af de racer der står på listen over at være pelskrævende, en eurasier skal have en halvlang pels og tyk underuld.Og det som er plejekrævende er underulden :)[/quote]

Ja, masser af underuld, ligesom min Fnuggi: