Hvilken slags tørfoder?

Herhjemme fodres der med 3 slags: Animonda Grandis, Hill’s og Iams Hairball.

Min store dreng Smokey har en sart mave, så derfor er det begrænset til de tre ovennævnte da det er dem han kan tåle.
Pt. Kører vi med Iams Hairball som er min personlige favorit pga. sammensætningen.

Cooper derimod han spiser alt tørfoder. Til gengæld spiser han kun applaws vådfoder, foretrukkent den med tun/tang eller tun/rejer.
Begge drenge er temmelig sippede med deres vådfoder, men Coop er klart senest sippede på det punkt. Han nægter konsekvent at spise andet vådfoder, og ingen af drengene spiser råt kød.

Giv dine katte det foder som DU ved at de fungerer på så har du den bedste foderplan. At noget virker på en kat er ikke ensbetydende med at det virker på en anden kat. I en anden tid var kosten for kattene noget markant anderledes end det vi giver idag, og kattene havde det stadig godt. Så, så længe dine katte er raske og fungerer, så har du fat i det rigtige.

Giv dine katte det foder som DU ved at de fungerer på så har du den bedste foderplan. At noget virker på en kat er ikke ensbetydende med at det virker på en anden kat. I en anden tid var kosten for kattene noget markant anderledes end det vi giver idag, og kattene havde det stadig godt. Så, så længe dine katte er raske og fungerer, så har du fat i det rigtige.

Det er jeg ikke helt enig i :slight_smile:
Jeg ville også kunne leve og fungere på en kost bestående af franskbrødsmadder med Nutella i årevis, men sundt - det er det ikke :slight_smile:

jeg takker igen for jeres input! det er dejligt at have forskellige erfaringer at trække lidt på :thumbup:

[QUOTE=Eife;1108660]Hvis da bare tallet var så højt som de 42,5 %, men det er de ca. 30% du nævner tidligere.

Og nej, der er ikke killinge-mus, men tørkost producenterne kommer jo heller ikke mus i deres foder :høhø: Ofte er der i hvert fald for lidt fedt i et alm. tørkost-mærke til voksne. Ser man på killingefoderet i forskellige mærker er en af de ting, de typisk har en højere andel af fedt end det tilsvarende voksenfoder :slight_smile: Så IMO kommer det an på hvad man normalt fodrer med om det er nødvendigt at sætte noget frem til killingerne eller ej :)[/QUOTE]

Det var præcis sådan noget, jeg selv tænkte - at tørfoder til voksne ganske enkelt ikke indeholder de ting, en killing skal bruge… En mus, fugl osv indeholder jo nok det hele til både børn og voksne, men sådan ser livet jo ikke ud for mine indekatte!
Til gengæld er fedtindholdet i Sanabelle kitten og Porta Grain free det samme, så jeg tror, jeg vil køre 50/50 med dental og porta, når min kitten pose er brugt :DProteiner “feder” jo også i den forstand, at de vedligeholder og opbygger muskler (hvis man som menneske ikke laver noget som helst og fylder sig med proteiner, bliver det til fedt fremfor muskler), så Portas sammensætning må være ret ideel til alle parter, når den er højprotein og har meget fedt… Min voksne hunkat kan heldigvis sagtens tåle det ekstra krudt :slight_smile:

I det hele taget er jeg meget overrasket over, Porta kan køre sådan et godt indhold til den pris! For kulhydrat og stivelse starter først som 4. ingrediens, hvor det er 1. eller 2. hos mange af de andre!

Iams Hairball har iøvrigt også dental egenskaber, er ikke for dyr og har lidt højere protein end Sanabelle, så det kan godt være, jeg ender ud med Iams og Porta :smiley:

Skønt at lære en masse nyt! :thumbup:

Nej tværtimod.

Det er reelt umuligt at råde andre fordi de er så meget der spiller ind. Jeg kigge på delelementer af hvad kattens naturlige kost består af, og her er protein fra kød meget vigtigt. Faktisk burde jeg så ikke fodre med tørfoder fordi det matcher jo ikke kattes naturlige kost, men det er nu engang det kompromis mig og kattene har indgået. :wink: De før deres tørfoder, men jeg har så valgt et tørfoder med højt indhold af protein.

Jeg ville vælge et foder med protein +40, og kombinere med masser af vådt eller råt.

Nej Eva listede proteinindholdet tidligere jeg kunne bare ikke huske det og gad ikke tjekke :høhø: