Hvilken slags tørfoder?

Hej alle Kattegale!

Ja foder er jo en religion! Og jeg kunne godt bruge lidt input :slight_smile: Jeg har fodret med Sanabelle i årevis, fordi jeg fik det anbefalet af en erfaren opdrætter, men har ikke kigget så meget på indholdet.
Umiddelbart synes jeg, det ser ok ud - hvad siger I, der nok har noget mere forstand og erfaring end jeg?

Jeg fodrer med dental, for min hunkat har tendens til tandsten, og her har dental altså hjulpet en del. Hun spiser desværre ikke raw food, knogler osv, hun er ret sippet :tihi:
Og så er Sanabelle jo ikke ret dyrt! Jeg har så også killingevarianten og regner med at have begge stående fremme, indtil killingen er mindst 1 år. (jeg fodrede min første kat Mocca med killingefoder altid, da hun holdt rigtig godt huld på det uden at have 1 gram fedt for meget på kroppen :))

Men er det godt nok, det jeg gør? Jeg vil jo også gerne kunne sende anbefalinger afsted med mine killinger, når de forlader mig - hvordan man fodrer lødigt uden at blive ruineret! (vi snakker kun tørfoder, de får også vådt)

Jeg shopper selvfølgelig på zooplus.de, men læser om produkterne på den danske side :smiley:

Jeg håber, nogen af jer har lyst til at give lidt gode råd med på vejen! :thumbup:

Uhhh !!! ja, kost er en religion :dokdok: - og jeg vil ikke ind i en diskussion om hvad der er bedst,!!! Men jeg har i flere år brugt Olivers til " voksne indekatte", og nu hvor jeg har Pixen som er fra okt. 2013 har jeg også deres killinge tørkost ! Alle min 5 katte æder af det hele, og jeg har i mange år, kun haft sunde katte hvor kun kastrat Charmer nok er lidt overvægtig!!
De får selvfølgelig også kyllinge hjerter ( rå og kogte), kyllinge lever ( ikke populært!) kyllinge vinger og råt oksekød ,— kogt fisk + Kitekat dåsemad ( = slik) , Og så hvad de stjæler fra min mad , af makrel i tomat, røget makrel og især hvis jeg har kyllingebryst i min mad . Jeg er ikke hysterisk med hvad de spiser, men prøver, at variere det, uden, at det ændrer på min hverdag Og mine katte er raske og i fin form:thumbup:

Cats og Conni

Min religion hælder til Royal Canin (forsk. varianter alt efter fibre- og fedtbehov herhjemme - det kan skifte)
Men Sanabelle er også et lødigt foder såvidt jeg har forstået.
Jeg har bare hørt eksempler på, at manges maver ikke kan klare det hvor det står ud af enten den ene eller anden ende.

Begge mine fungerer glimrende på Sanabelle :). Og Liams pels er blevet så meget flottere efter jeg skiftede væk fra Royal Canin :slight_smile:

nu har jeg hørt fra flere burmeser opdrættere, at RC ikke er ret godt egnet til burmesere! Deres pels bliver kedelig! Og så er det jo jævnt dyrt… Sanabelle har altid fungeret for mig kombineret med porta/bozita vådfoder, og jeg har godt huld, muskelmasse og fin pels.
Jeg ville bare være sikker på, Sanabelle nu også var i orden og ikke indeholdt alt for meget snavs! :smiley:

Jeg har også haft Olivers, som er et super fint foder, MEN de har ikke dental variant, og det bliver jeg nødt til at fodre med grundet tandsten og kattens manglende lyst til råt foder :høhø:

Her tror jeg på så lidt kulhydrater så muligt i foderet - katte har simpelthen ingen ting at bruge korn til… intet… og det giver kun fyldstof i kattebakken samt fedme. Ligesom foder med sukker i undgåes. Allerhelst ville jeg fodre helt uden kulhydrat, men da jeg har to kyllinge allergikere bliver vi nødt til at vælge foder hvor der trods alt er lidt ris i. Efter vi begyndte at fodre efter den filosofi - og det gælder også vådfoder - er dårlige maver stoppet, langt de fleste er lækre i pels og muskelmasse og færre pøller i bakken :høhø:

Der skal jo være n form for stivelse i tørfoderet så om det er korn eller kartofler er for mig ét fedt. :slight_smile:

Vil os lige sige, at den eneste grund til at vi fodre med Royal Canin er fordi Hectors mave er smadret efter to gange giardia som killing så det er den absolut eneste han kan tåle - ellers ville vi gerne fodre med et meget højere proteinindhold som fx applaws eller orijen :slight_smile:
Men Sanabelle hører vist også til højprotein foder eller?

Det ser ud til, at lige meget hvad du vælger, er der en form for stivelse/ kulhydrat i. Majs, ris, korn eller kartoffel, ja sågar pasta… Hvad der er lettest for katten at optage, ved jeg ikke!? :slight_smile: Min går på bakken én gang om dagen, måske to… Og det er sjældent, jeg har problemer med løs mave.
Jeg er helt enig i, der i hvert fald ikke skal være sukker i foderet! Dog har jeg lagt mærke til, flere producenter bruger sukkerroe affald!

Så jeg synes, det er lidt en jungle :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1108368]Der skal jo være n form for stivelse i tørfoderet så om det er korn eller kartofler er for mig ét fedt. :slight_smile:

Vil os lige sige, at den eneste grund til at vi fodre med Royal Canin er fordi Hectors mave er smadret efter to gange giardia som killing så det er den absolut eneste han kan tåle - ellers ville vi gerne fodre med et meget højere proteinindhold som fx applaws eller orijen :slight_smile:
Men Sanabelle hører vist også til højprotein foder eller?[/QUOTE]

Jeg ved ikke helt, hvad der skal til, før man betegner et foder som højprotein?

det har 30.5% råprotein og “Andel af kød eller animalsk protein: over 42,5% (på tør basis), andel af animalsk protein i samlede proteinindhold: over 85%”

Sanabelle er ikke højprotein, der skal man efter min mening over 40% råprotein for at snakke om :slight_smile:

Men hvis Sanabelle virker for dine katte, så anbefal da det! :slight_smile: Jeg vill hellere snakke om procenter end mærker dog. Altså et foder med mere end 30% protein, helst mere end 35% (og herhjemme over 40%), og et højt fedtindhold også (20% er det her, også til kastrater), og så masser af vådmad (uden sukker) og gerne noget råt som kyllingelår etc. :slight_smile:

Jeg undgår alt med korn i - og foretrækker ris, da jeg desværre ikke helt kan undgå kulhydraterne pga allergi katte. Det er mit indtryk at i hvert tilfælde mine katte er langt mere harmoniske på den slags foder. Mange fodre - hvis du læser indholdfortegnelsen - starter endda med at det højeste indhold er korn :S

Jeg er en stor tilhænger af bogen Amazon - Your Cat: Simple New Secrets to a Longer, Stronger Life: Elizabeth M. Hodgkins: 9780312358020: Books og ville ønske jeg kunne fodre 100 % som hun anbefaler. Hun har nogle super pointer, og det har i hvert tilfælde gjort underværker her bare at følge nogle af hendes råd :thumbup:

[QUOTE=Eife;1108387]Sanabelle er ikke højprotein, der skal man efter min mening over 40% råprotein for at snakke om :slight_smile:

Men hvis Sanabelle virker for dine katte, så anbefal da det! :slight_smile: Jeg vill hellere snakke om procenter end mærker dog. Altså et foder med mere end 30% protein, helst mere end 35%, og et højt fedtindhold også (20% er det her, også til kastrater), og så masser af vådmad (uden sukker) og gerne noget råt som kyllingelår etc. :)[/QUOTE]

Mit problem er jo som sagt, at jeg skal have dental foder, og her er udvalget ikke så stort! For råt spiser hun altså ikke, og hun får lidt tandsten :slight_smile:
Min erfaring fra hesteverdenen er, at man sagtens kan få dyrene til at fungere på et foder, der er noget rigtig skidt! Så grunden til jeg spørger er, at jeg ikke lige pludselig vil stå med en kat, der har problemer med nyrer, lever eller lignende, fordi jeg har fodret forkert :slight_smile:

Jeg takker for alle svar og input, altid rart at have noget nyt at nørde lidt med :høhø:

[QUOTE=ThildeL;1108368]Der skal jo være n form for stivelse i tørfoderet så om det er korn eller kartofler er for mig ét fedt. :slight_smile:

[/QUOTE]

Jeg tror så - af personlig erfaring - på der er stor forskel på hvilke kulhydrater der er i. Jeg undgår helt foder med korn - og har oplevet en kæmpe forskel efter vi er gået væk fra det. To allergi katte, der jævnligt havde meget følsom mave, er helt kureret for det feks. Men da de ikke tåler kylling og man ikke kan få høj protein tørfoder med anden proteinkilde end kylling, må vi vælge at købe foder med ris i. Aller helst fodrede jeg råt og vådfoder, men det er jeg og gemalen ikke enige om :tihi:

[QUOTE=Fieldstone;1108389]Mit problem er jo som sagt, at jeg skal have dental foder, og her er udvalget ikke så stort! For råt spiser hun altså ikke, og hun får lidt tandsten :slight_smile:
Min erfaring fra hesteverdenen er, at man sagtens kan få dyrene til at fungere på et foder, der er noget rigtig skidt! Så grunden til jeg spørger er, at jeg ikke lige pludselig vil stå med en kat, der har problemer med nyrer, lever eller lignende, fordi jeg har fodret forkert :slight_smile:

Jeg takker for alle svar og input, altid rart at have noget nyt at nørde lidt med :høhø:[/QUOTE]

Ok, men så vil jeg anbefale at kigge i nogle af de tidligere tråde her, for der er nogle af de der petitesser diskuteret til uendelighed :smiley:

Ja, hvis du vil have dental, og spynes det virker, så er der jo nok ikke så meget, nej. Men til killingekøberne kan du jo godt snakke om andre ting. Jeg vil i øvrigt i samme omgang anbefale dig at tilbyde killingerne vådt og råt også, når de er gamle nok, så de er vant til lidt af hvert og nemme at fodre.

Jeg er personligt selv glad for Feline Porta 21 grain free, da det er højprotein og med godt fedtmængde til en rimelig pris (ala sanabelle’s). RC har jeg en hunkastrat, der får sår og acne af (perfect fit giver hende også acne, men det er nu ikke rigtig til at anbefale overhovedet IMO, hehe), der er tydeligvis noget deri hun ikke fungerer med. Men jeg ved at der er andre hvis katte ikke trives på FP21, da de får blød mave af det. Det duer her både i “ren” form, og som en del af en blanding.

Mht f.eks. nyrerne mv, så er min overbevisning af katte har godt af at få rigtig meget vådfoder, da tørkost kun indeholder ca. 1/10 af den mængde vædske en kat naturlige føde indeholder :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1108393]Ok, men så vil jeg anbefale at kigge i nogle af de tidligere tråde her, for der er nogle af de der petitesser diskuteret til uendelighed :smiley:

Ja, hvis du vil have dental, og spynes det virker, så er der jo nok ikke så meget, nej. Men til killingekøberne kan du jo godt snakke om andre ting. Jeg vil i øvrigt i samme omgang anbefale dig at tilbyde killingerne vådt og råt også, når de er gamle nok, så de er vant til lidt af hvert og nemme at fodre.

Jeg er personligt selv glad for Feline Porta 21 grain free, da det er højprotein og med godt fedtmængde til en rimelig pris (ala sanabelle’s). RC har jeg en hunkastrat, der får sår og acne af (perfect fit giver hende også acne, men det er nu ikke rigtig til at anbefale overhovedet IMO, hehe), der er tydeligvis noget deri hun ikke fungerer med. Men jeg ved at der er andre hvis katte ikke trives på FP21, da de får blød mave af det. Det duer her både i “ren” form, og som en del af en blanding.

Mht f.eks. nyrerne mv, så er min overbevisning af katte har godt af at få rigtig meget vådfoder, da tørkost kun indeholder ca. 1/10 af den mængde vædske en kat naturlige føde indeholder :)[/QUOTE]

Ja du kan tro killingerne vil blive vænnet til alt! Og vil få anbefalinger med der går på lødigt tørfoder ad libitum, vådfoder med ekstra vand mindst to gange om dagen og så råt med ben nogle gange om ugen! :thumbup:
Jeg har selv kun lige lært det dér med, man skal give rigeligt med vådt, da kattene ikke selv indtager nok væske… Det er derfor jeg også beder om hjælp til tørfoderet nu!
Kunne jeg fodre med Porta 21 grain free, havde jeg gjort det! Jeg har haft det før, og de er rigtig glade for det, men det går jo så ikke med tænderne :frowning: overvejer at købe deres killingevariant, så jeg har den og Sanabelle dental :slight_smile:

[QUOTE=Fieldstone;1108386]Det ser ud til, at lige meget hvad du vælger, er der en form for stivelse/ kulhydrat i. Majs, ris, korn eller kartoffel, ja sågar pasta… Hvad der er lettest for katten at optage, ved jeg ikke!? :slight_smile: Min går på bakken én gang om dagen, måske to… Og det er sjældent, jeg har problemer med løs mave.
Jeg er helt enig i, der i hvert fald ikke skal være sukker i foderet! Dog har jeg lagt mærke til, flere producenter bruger sukkerroe affald!

Så jeg synes, det er lidt en jungle :slight_smile:

Jeg ved ikke helt, hvad der skal til, før man betegner et foder som højprotein?

det har 30.5% råprotein og “Andel af kød eller animalsk protein: over 42,5% (på tør basis), andel af animalsk protein i samlede proteinindhold: over 85%”[/QUOTE]

Alt hvad der indeholder stivelse indeholder også sukker. Stivelse er nemlig opbygget af sukker (glucose) enheder.
Mht. protein-indholdet i dit foder så skal du kigge på tørstof-analysen, den oplyser om det reelle proteinindhold i foderet.

[QUOTE=Eife;1108387]Sanabelle er ikke højprotein, der skal man efter min mening over 40% råprotein for at snakke om :slight_smile:

Men hvis Sanabelle virker for dine katte, så anbefal da det! :slight_smile: Jeg vill hellere snakke om procenter end mærker dog. Altså et foder med mere end 30% protein, helst mere end 35% (og herhjemme over 40%), og et højt fedtindhold også (20% er det her, også til kastrater), og så masser af vådmad (uden sukker) og gerne noget råt som kyllingelår etc. :)[/QUOTE]

Jeg fodrer på samme måde, men som flere andre fortæller, så kig på katten og se hvad den trives med :slight_smile:

[QUOTE=Fieldstone;1108402]Ja du kan tro killingerne vil blive vænnet til alt! Og vil få anbefalinger med der går på lødigt tørfoder ad libitum, vådfoder med ekstra vand mindst to gange om dagen og så råt med ben nogle gange om ugen! :thumbup:
Jeg har selv kun lige lært det dér med, man skal give rigeligt med vådt, da kattene ikke selv indtager nok væske… Det er derfor jeg også beder om hjælp til tørfoderet nu!
Kunne jeg fodre med Porta 21 grain free, havde jeg gjort det! Jeg har haft det før, og de er rigtig glade for det, men det går jo så ikke med tænderne :frowning: overvejer at købe deres killingevariant, så jeg har den og Sanabelle dental :)[/QUOTE]

Hvis kattene er glade for Porta 21 grain free så kan du jo godt stadigvæk give dem det, men blande fx. 50-50 af den og Sanabelle dental så de stadigvæk har noget at tygge på :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1108428]Alt hvad der indeholder stivelse indeholder også sukker. Stivelse er nemlig opbygget af sukker (glucose) enheder.
Mht. protein-indholdet i dit foder så skal du kigge på tørstof-analysen, den oplyser om det reelle proteinindhold i foderet.

Hvis kattene er glade for Porta 21 grain free så kan du jo godt stadigvæk give dem det, men blande fx. 50-50 af den og Sanabelle dental så de stadigvæk har noget at tygge på :)[/QUOTE]

Jeg er klar over, stivelse er lig med sukker (jeg lever selv efter stenalderkost principper med fantastiske resultater :thumbup:) men der er jo intet katte(tør)foder uden stivelse :slight_smile: Til gengæld er der med sukkeroer og roer uden sukker! og det er da værd at kigge på også, tænker jeg!
Mit vådfoder er uden stivelse og sukker tilgengæld, så det tæller jo også i den samlede pulje!
Sanabelle siger over 42.5 % protein på tørbasis, så det er vel ret godt?

Nu snakkede jeg lige med en opdrætter i går om, at det ikke var nødvendigt at købe killingetørfoder “har du måske nogensinde set en killinge-mus??” :høhø: og det er jo rigtigt! Men alligevel tænker jeg, de små får nogle ting fra killingefoder, som der ikke er i det voksne, og som gavner dem? Her tænker jeg på dit forslag om at lave 50/50 porta grain free og dental - hvad så med den ene killing, der bliver hos mig? :slight_smile:

Jeg må tilstå at jeg tænker meget over tilsætningsstoffer og unødvendigt fyld til mine katte, men især killinger der er jeg helt hys for killingers fordøjelsessystem er stadigvæk i “udvikling” så der jeg meget meget obs på hvad de får af foder.

Men hvor i mod voksne katte har en lidt mere robust fordøjelse, og ja hvis man kunne lave foder på mus så ville der være fordøjet korn/riskorn som ingrediens og korn der er slået i smadder i en røremaskine minder meget om det. Så en anelse korn/ris i foderet er ikke at dumt :slight_smile:

[QUOTE=Fieldstone;1108527]Jeg er klar over, stivelse er lig med sukker (jeg lever selv efter stenalderkost principper med fantastiske resultater :thumbup:) men der er jo intet katte(tør)foder uden stivelse :slight_smile: Til gengæld er der med sukkeroer og roer uden sukker! og det er da værd at kigge på også, tænker jeg!
Mit vådfoder er uden stivelse og sukker tilgengæld, så det tæller jo også i den samlede pulje!

Nu snakkede jeg lige med en opdrætter i går om, at det ikke var nødvendigt at købe killingetørfoder “har du måske nogensinde set en killinge-mus??” :høhø: og det er jo rigtigt! Men alligevel tænker jeg, de små får nogle ting fra killingefoder, som der ikke er i det voksne, og som gavner dem? Her tænker jeg på dit forslag om at lave 50/50 porta grain free og dental - hvad så med den ene killing, der bliver hos mig? :)[/QUOTE]

Nej, vi slipper ikke helt for stivelse i en eller anden grad i foderet. Jeg har også stivelse i en eller anden form i mit foder. Jeg plejer at gå efter at de stivelsesindholdige ingredienser kommer så langt nede af ingredienslisten som muligt. Kattene kan sagtens håndtere sukkeret, der er bare mange af dem tager på af det fordi de reelt ikke har noget at bruge (hvis du forstår hvad jeg mener?). Jeg har selv en herhjemme som tager gigameget på især om vinteren hvis der er for meget kulhydrat i foderet :slight_smile:

Tørstofanalysen siger : protein - 30.5 %; fedt - 15.5 % hvis jeg går ind på dit link.

Mht. det sidste du spørger til om killinger… der må jeg være dig svar skyldig, da jeg endnu har tilgode at lære en masse om killinger og den kost de bør have i de forsk. faser af deres udvikling. Men jeg er sikker på at der er nogle af opdrætterne herinde der nok skal svare på det :slight_smile:

[QUOTE=Fieldstone;1108527] Til gengæld er der med sukkeroer og roer uden sukker! og det er da værd at kigge på også, tænker jeg!
Mit vådfoder er uden stivelse og sukker tilgengæld, så det tæller jo også i den samlede pulje![/QUOTE]

Jeg føler mig ret overbevist om, at sukkerroe-affaldet ikke øger sukkermængden men fiberindholdet

[QUOTE=Fieldstone;1108527]

Nu snakkede jeg lige med en opdrætter i går om, at det ikke var nødvendigt at købe killingetørfoder “har du måske nogensinde set en killinge-mus??” :høhø: og det er jo rigtigt! Men alligevel tænker jeg, de små får nogle ting fra killingefoder, som der ikke er i det voksne, og som gavner dem? Her tænker jeg på dit forslag om at lave 50/50 porta grain free og dental - hvad så med den ene killing, der bliver hos mig? :)[/QUOTE]

Hvis da bare tallet var så højt som de 42,5 %, men det er de ca. 30% du nævner tidligere.

Og nej, der er ikke killinge-mus, men tørkost producenterne kommer jo heller ikke mus i deres foder :høhø: Ofte er der i hvert fald for lidt fedt i et alm. tørkost-mærke til voksne. Ser man på killingefoderet i forskellige mærker er en af de ting, de typisk har en højere andel af fedt end det tilsvarende voksenfoder :slight_smile: Så IMO kommer det an på hvad man normalt fodrer med om det er nødvendigt at sætte noget frem til killingerne eller ej :slight_smile: