Hvilke test benytter i når i skal teste jeres katte for Fiv/Felv?
Tester i konsekvent alle nye katte som kommer ind i huset? Lige meget om de kommer fra en opdrætter eller bondemanden.
Hvilke test benytter i når i skal teste jeres katte for Fiv/Felv?
Tester i konsekvent alle nye katte som kommer ind i huset? Lige meget om de kommer fra en opdrætter eller bondemanden.
Hejsa
Indrømme blankt jeg ikke aner hvad testen hedder som dyrlægen bruger. Tutsie har jeg testet da hendes far er fritløbende og moderen er testet ved ejeren.
Jack som kommer fra internatet var testet derfra, men min nye misling som snart kommer hjem er efter forældre som ikke er testede og har bestilt tid til dyrlægetjek, test, vaccination til hende.
Jeg tester alle mine katte når/inden for kort tid når de flytter ind. Hvis de eller deres forældre har været ude i det fri og rende på noget tidspunkt.
MVH
Gitte
[quote=DK Sacala;342896]Hejsa
Indrømme blankt jeg ikke aner hvad testen hedder som dyrlægen bruger. Tutsie har jeg testet da hendes far er fritløbende og moderen er testet ved ejeren.
Jack som kommer fra internatet var testet derfra, men min nye misling som snart kommer hjem er efter forældre som ikke er testede og har bestilt tid til dyrlægetjek, test, vaccination til hende.
Jeg tester alle mine katte når/inden for kort tid når de flytter ind. Hvis de eller deres forældre har været ude i det fri og rende på noget tidspunkt.
MVH
Gitte[/quote]
Den de bruger hos dyrlægen er en Elisa test.
okay, jamen så er det sådan en jeg bruger. Kan da fortælle jeg tidligere havde testet alle mine katte da jeg opdrættede NFO, en af kattene kom så retur til opdrætteren og denne fik testet ham positiv, jeg testede derfor igen hans far som jeg ejede, en hunkat han havde parret og killingerne efter ham, alle var negative.
Fik sågar beskyldninger om jeg havde haft ham lånt ud til andre hunkatte som kunne have smittet ham.
Han blev så selv testet igen og denne gang var han negativ… Der måtte så tages en blodprøve ved anden dyrlæge som blev sent til et laboratorium og denne var også negativ.
Så elisa testen kan altså vise forkert.
MVH
Gitte
[quote=DK Sacala;342896]
MVH
Gitte[/quote]
Hvorfor kun teste fritgående katte?
Indekatte får da også FeLV
Jeg går ud fra, at opfordring til at vaccinere indekatte mod FeLV kan sidestilles med, at de også bør testes.
Citat:
**Hvorfor skal også indekatte vaccineres?
Det er meget vigtigt at også indekatte vaccineres med den gængse årlige vaccine, men også imod FeLV. Indekatte er endnu mere modtagelige overfor smitte når de møder den (og det kan vi aldrig sikre os 100% procent imod at de ikke gør) idet de ikke har dannet nogle naturlige antistoffer imod vira. **
Ja alle nye testes herhjemme - jeg gider ikke rejse mig og se, hvad Fie er testet med i Skotland. Herhjemme testes de løbende også pga det er et krav ved parringer.
Ja alle nye katte bliver også testet her, men med den nyopståede viden tænker jeg at man måske føler en falsk sikkerhed hvis man kun tester med Elisa´en hos dyrlægen.
Jeg personligt følte mig sikker, men det syn er ændret med en telefon samtale i dag. Derfor ligger jeg op til en debat og lidt tanker hos folk.
Jeg har ikke hidtil testet, men når jeg skal til at tænke på parringer, så bliver alle testet.
Ikke at det har nogen betydning for mig, men er da lidt nysgerrig for, at vide hvad sådan en test koster og hvordan den foretages ? - kan forstå det ikke er en blodprøve.
Jo det er en blodprøve, som så bliver sendt til et Tysk laboratorium. Den tester for virus DNA, hvorimod Elisa-testen reagerer på antigen.
PCR kan finde de “skjulte” bærere.
Du kan læse lidt om de forskellige testmetoder i denne folder: http://www.idexx.com/pubwebresources/pdf/en_us/smallanimal/snap/triple/aafp-feline-retrovirus-management-guidelines.pdf
Det jeg især bed mærke i, var dette: [FONT=WarnockPro-Light][SIZE=2][FONT=WarnockPro-Light][SIZE=2][COLOR=#7d7b7d]
[LEFT]Although there are no published assessments of diagnostic accuracy
of polymerase chain reaction (PCR) testing for FeLV, the test is
offered by a number of commercial laboratories. Recent studies
using real-time PCR have shown that 5-10% of cats negative on
soluble antigen tests were positive for FeLV provirus by PCR[/LEFT]
(regressive infection).
[/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[quote=Felis;342911]Hvorfor kun teste fritgående katte?
Indekatte får da også FeLV
Jeg går ud fra, at opfordring til at vaccinere indekatte mod FeLV kan sidestilles med, at de også bør testes.
Citat:
Det er meget vigtigt at også indekatte vaccineres med den gængse årlige vaccine, men også imod FeLV. Indekatte er endnu mere modtagelige overfor smitte når de møder den (og det kan vi aldrig sikre os 100% procent imod at de ikke gør) idet de ikke har dannet nogle naturlige antistoffer imod vira. **
http://www.dyrlaegeringen.dk/sw64225.asp[/quote]
Er nok farvet af at de racekatte jeg har købt tidligere har været efter testede forældre og ellers er fremgangsmåden ved mig som oven for i mit andet indlæg.
Dog er min viden ikke stor på emnet og normalt så er indekatte som er vaccinerede og som ellers ikke er dem der derfor kommer så meget sammen med andre fremmede katte, vel ikke dem der er udsat for den største smitte ? Måske har jeg misforstået det.
Men holder pt. ved min metode
MVH
Gitte
[quote=Felis;342911]Citat:
http://www.dyrlaegeringen.dk/sw64225.asp[/quote]
Det er noget vrøvl - især når vi snakker fri testede inde KATTE - der tales en del i USA om at FeLV vaccinen måske skal være core (nødvendig) for killinger. De dør nem’li af FeLV
Det jeg har lært, er at Elisa´en giver et øjebliksbillede på om katten udskiller virus på det tidspunkt den bliver testet, men kan intet sige om katten har virus latent i sig.
PCR går ind og identificerer virus DNA og kan derfor finde de “raske” katte som har Felv viruset i sig, men ikke udskiller.
Jeg må ærligt indrømme at jeg troede at den hellige grav var velbevaret når alle mine katte ved indflytning blev testet hos dyrlægen, men det viser det her jo tydeligt ikke er rigtigt.
Jeg har lært at alle de katte som kommer ind i mit hjem fremover bliver testet med PCR istedet for Elisa. Nu er de heldigvis alle testet, og skal igen om 3 mdr, så jeg er startet fra bunden af og kan bare videreføre mit testprogram til evt. nye katte.
Ja jeg har lært, lært på den hårde måde…
Ikke forstået
Hvem taler om allerede fri-testede katte.
Min kommentar var henledt på Dk Sacalas kommentar, at der kun testes nytilkomne katte såfremt de har haft udeadgang