Hvilken vådfoder vil I anbefale til stærk overvægtig kat

Jeg tyr til dette forum, fordi en af mine katte, Simon, ikke har tabt sig nævneværdig trods tørkost med Metabolic 60 gram dgl. Han vejer tæt på de 13 kg, ja, det er sandt, er meget stor af bygning, og Dyrehospitalet sagde i januar, at 60 gram om dagen, svarende til 6 kg kat, skulle der til for at få ham ned i vægt. Egentlig kontrol hver uge, men bilen er udlånt, så jeg kan ikke køre og tjekke ham, kun se, at det er no-go.
Han er fra maj 2007, hans mor ville ikke/kunne ikke die ham; han tog sig en ordentlig springtur næste år, hvor jeg ledte efter ham hver dag i 3 uger, indtil han stod foran køkkenvinduet med halsbåndet nede om forbenet (dybt sår) og radmager, da han intet havde fået at spise i de 3 uger.
Han er som en støvsuger, og da jeg har 2 andre katte plus min søns kat adopteret i 2012, blir nu alle skåle fjernet, men jeg er ved at gi op over dette madhalløj, fordi han fra om eftermiddagen (de sover fra 8-14) er sulten konstant, og jo ikke fatter, hvis de 2 andre udekatte får lidt mere, mest siddende på køkkenbordet.
Jeg ønsker at prøve som sidste udvej, at gi vådmad, da de første 2 katte, vi havde, inden 2007, ikke var overvægtige, da de fik vådmad.
Jeg har også i perioder været syg, og der har altid stået tørfoder fremme :dokdok:
Hvor mange gram skal han ha pr dag, og iams skulle ifølge tænk fra 2004 være godt? Helst til alle 4, da de elsker vådkost, helst i pateagtig form. Det med sovs: sovsen spises, men ikke kødet.
4 store skåle med frisk vand hver dag får de.

Råd og forslag tager jeg imod med :hjerte:. Døren til vores soveværelse må nu lukkes, af hensyn til sultne katte. :ked:

Er dine katte chippede? Hvis de er eller kan blive det, så kan man få nogle madskåle, der aktiveres af deres chip. Han kan få en, der kun kan aktiveres af hans chip, og de andre kan få en, der kun kan aktiveres af deres chips. På den måde kan man give både forskellige slags foder og forskellige mængder af foder. Skulle du få lyst til at prøve den metode, skal du fordele hans mad over hele dagen, så han ikke hele tiden kommer til at gå forgæves.

Jeg ved, at der er et af medlemmerne herinde, der har haft rigtig gode resultater med at bruge dem til sin flok, da hun havde en kat, der skulle tabe sig. Skålene koster lidt, og det vil selvfølgelig blive endnu dyrere, hvis kattene først skal chippes. Desuden er der en tilvænningsproces, hvor de skal lære at bruge skålene. Til gengæld kan det så være, man sparer en masse ærgrelser?

Spørgsmålet er så selvfølgelig, om de også vil virke på en kat, der skal tabe sig 10 kg. Det er meget, og det kommer til at tage lang tid, også selv om chipskålene kommer i aktion og de virker. Det lyder generelt, som om han har haft nogle uheldige oplevelser i forbindelse med mad, både som helt lille killing, og da han stak af. Det sidder sikkert dybt i ham og vil gøre projektet sværere. Jeg tror, det - ligegyldigt hvilken metode du anvender - vil blive svært at finde en balance, hvor du har en kat, der taber og er glad samtidig med. Men det ved du sikkert godt.

Mht. vådfoder - mine spiser lige nu denne Catessy-variant, som de er fuldstændig pjattede med. Om den egner sig særlig godt til katte, der skal tabe sig, ved jeg ikke, men der er i hvert fald ikke korn og sukker i, og vådfoder i sig selv kan være en fordel, fordi maverne hurtigere bliver fyldt på grund af væskeindholdet i foderet. Jeg gætter på, man også kan bruge chipskålene til vådfoder, selv om jeg godt nok ikke personligt har erfaring med dem.

Mht. halsbånd - hvis han stadig bærer et, så håber jeg, det er et såkaldt sikkerhedshalsbånd, der let går op af sig selv. Det er muligvis ikke altid, de virker, men det er i hvert fald bedre end et, der ikke har den funktion. Du kan også vælge at få ham chippet og/eller øremærket, så et halsbånd ikke er nødvendigt.