Hvilket tørfoder fodrer i med?

Hvad fodrer i med ?
Har fodret med RC i mange år, men overvejer af forskellige grunde at prøve at skifte til noget andet. Mine kræsne katte bryder sig ikke om Hills, og Kingsmoor får nogle af dem blød og ildelugtende afføring af. Hvad kan i anbefale ?

Mvh Trine

Mine får Purizon. Jeg synes, det er et godt foder, og kattene er ret pjattede med det. Og det er jo i sidste ende afgørende :slight_smile:

Jeg har en bimse der kun burde spise sit nyrefoder og gigtfoder, men han er så picky og kræsen, så det der duer den ene dag er ikke nødvendigvis godt nok næste dag! Men Virbacs nye “veterinary HPM” variant til nyrer og gastro og alm. kastrat-foder har han indtil nu været ret glad for, så det får han lige pt selvom det er møgdyrt. Et dyrlægefoder som kører med højt protein indhold og fedt - I really like it, det ser man nemlig ikke ret tit :wink:

Men ellers Applaws, Porta 21 finest sensible og finest cats heaven, Purizon og Perfect fit sensitive kalkun (alle zooplus), samt Real nature varianterne fra Maxizoo.
Vådfoder primært bozita og Topic (Aldi).

Jeg vil gerne fodre med højt proteinindhold (såvidt muligt mindst 36 % analytisk content, gerne også højt fedtindhold ca. 20 %). Men ellers går jeg primært efter hvad de ser ud til at trives på.

Har også brugt nogle af RC-varianterne tidligere, men orientalerne kaster konsekvent op af det så det er droppet nu

Eukanuba first and foremost :slight_smile: Men jeg ved jo godt at folk gerne vil fodre med lidt forskelligt, så killingerne får iår et mix af Eukanuba, Hills og RC; tilsat en sjat Kingsmoore. Men når killingesæsonen om lidt er slut, så står den på ren Eukanuba igen :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg fodrer med Acana, WildCat og Purizon. Men jeg har også en kyllingeallergiker, så jeg er afskåret fra de mange mærker.

hvis de får dårlig mave af kingsmoore kan det være kartoffel der er synderen- så her er arcana, porta osv desværre no go . Og det er der efterhånden i næsten alt der også er kornfrit. Har tidligere gladeligt brugt iams og eukanuba, men det har jeg nogen der går i sultestreje over pt.
Og ren RC smager for godt = vom !
Kiggede på nutra nuggets i petworld og der var smagsgaranti på . Og det glider ned - så det ryger i 50/50 med diverse RC . Ok sammensætning og pris - især da der er rabat ved køb af 2 - og så har de ofte 20 % rabat yderligere.

Jeg prøver pt. det her foder blandet med RC.

https://www.nemfoder.dk/Produkter/2-x-Eden-85-15-Original-Cuisine-Cat-4-kg.aspx

43% råprotein og 23 % fedt skal prøves. Og kilo prisen er ok med det tilbud på 2x4 kilo som der køres med lige nu.

Mine katte er også meget kræsne og de er meget glade for RC som jeg godt ved ikke er det allerbedste. Lige nu spises der fint af en blanding med 50% Eden og 50% RC Beauty.

Her udovre får de BARF fra MUSH og VOM

Jeg foder med IAMS

Takker for svar. Tror jeg vil prøve at købe noge eukanuba og blande i og se hvad de siger til det.
og ellers vil jeg måske prøve nutra nuggets :slight_smile:

Er magnesium indholdet ikke lidt for højt i nutra nuggets ?
Har læst det helst skal ligge på 0,08%

Er i øvrigt ikke imponeret af kødindholdet : Kyllingekødmel, knækris, majsmel, kyllingefedt, majsglutenmel, kyllingebiprodukter, tørret roemos uden sukker, fiskemel, hørfrø

Eukanuba ser fint ud :slight_smile:

Jeg har fodret mig væk fra struviter med Sanabelle sensitive og Porta 21 adult som står til fri spisning - vådmad x mange gange om dagen (de spiser stort set alle slags) - kød eller kyller x 1 dgl.
Alle trives fint på dette, lækker pels osv :høhø:

Wild cat fra Tyskland

vi fodre hovedsagelig med rc maine coon foder , ikke fordi vi er helt vilde med rc foder, men vi har en kat der nægter at spise andet og får hun ikke sit rc foder går hun direkte i sultestejke og hun gir ikke op før der er rc i fodertruget. vi har efterhånden været hele vejen rundt hvad angår foder og det er fint nok for gaia 2-3 dage medn så gider hun ikke det mere, så vil hun ha rc.

Der er vel ikke som sådan noget i vejen med RC-foder? Personligt synes jeg, at problemet med RC er, at det er dyrt foder i forhold til, hvad man får for pengene. Og så forstår jeg simpelthen ikke alle de her mange, mange varianter. Men foderet er vel i sig selv godt nok? Især da, hvis det er det, katten vil have og trives på?

1 Synes om

Helt ærligt så mener jeg at foder næsten er lige så helligt som folks religion… :tihi:

I min bog er alt tørfoder som ikke er tilsat salt og sukker og skumle tilsætningsstoffer og andet fyld = godt foder.
Katte skal have kødproteier og fedt. De skal have uendeligt lidt kulhydrat. Om kulhydraterne er korn, kartofler, ris eller grøntsager er for mig ikke væsentligt, bare der kun er lidt af det.

Mine huskatte voksede op på Iams, det var det bedste jeg, i min lokale Walmart, finde til dem til en pris jeg var interesseret i at betale.
Nu får alle mine katte RC maine coon killingefoder og en anden killingefoder og så de foderpræmier jeg vinder her og der. Det bliver blandet i en lufttæt beholder og det ryger ned med stort velbehag :slight_smile:
De får tilbudt alt råt fersk kød som jeg spiser, nogen gange gider de æde det, andre gange ikke.
Det trives de alle på og jeg får altid ros på udstillinger vedr. deres ‘general condition’. Så mine valg må være ok tænker jeg.
Den eneste der får special foder er Chip, 12 årig huskat, hun har nedsat nyrefunktion og får derfor k/d.

Jeg ved at nogle katte udvikler allergi til RC, det har mine så aldrig haft problemer med.

Der er også nogle katte som udvikler allergi for Kingsmore. Jeg havde købt en pose Kingsmore killingefoder, som de fik ved siden (ikke i blandingen), desværre fik Theodor (maine coon hankastrat på 21 måneder) voldsom acne på hagen af det. Jeg tog den skål væk og nu her 3 uger senere er hans acne tørret ind og huden helet.
Så der bliver ikke serveret mere Kingsmore her i huset. Men at Theodor ikke kunne tåle, er ikke det samne som at sige at Kingsmore er dårligt foder; en ud af 4 katte her i huset kunne ikke tåle det, derfor får de det ikke fremover.

Jeg fodrer med lidt forskelligt, Kingsmoor, Porta 21 som hoveddelen og så tit en del af de foderpræmier mine katte vinder. Jeg prøver at fodre med foder over 20% fedt og 35% protein. Og så uden korn og sukker. Jeg er ikke så krakilsk med mærkerne, men køber ikke rigtig RC og det er meget pga prisen.

Nutra nuggets- som jeg nævnte - er som sådan ikke et fantastisk foder. Men det er uden kartoffel og til at betale sig fra+ der er smagsgaranti. Hvis ikke det var fordi rc smager så dejligt fodrede jeg bare med det, fordi mine trives på det og det ofte er på bud, plus vi vinder det.
Tror rc har fået et lidt blakket ry fordi det er det største mærke = flest brugere = mere brok. Og så er det coated, så nogle oplever acne problemer.

Tidligere brugte jeg med glæde iams ( da de var hovedsposnsor for jyrak) og undrede mig når folk havde katte der ikke ville røre det. Nu har jeg en af den slags katte…

Man er nødt til at prøve sig frem - for one size does NOT fit all

Eden ser dejligt ud … men det f… kartoffel!!! hvad har ris og majs gjort ? fair nok at de vil lave hvede fri - men øv !!!

herhjemme er eukanuba, Iams og Hills adult eller multikat det jeg typisk har i spanden “altid” - sådan lidt på skift :slight_smile:
Dertil vil jeg gerne have en god andel af Sams Field i - Delicious field. Den ELSKER Rappe, men kg prisen er lige i det høje at køre med rent.

Og nu hvor det er fortid med kræsne foderallergikatte, så får de ellers opblandet det RC eller andet, som jeg måtte få med hjem fra udstillinger blandet op i :slight_smile:
Det har i lang tid ikke været det store, men det er rart at jeg selv kan bruge det til noget fornuftigt :slight_smile: